Překvapivá kampaň v Německu: sítě nemají důvěru

pátek, 13. září 2013, 04:23 Reklama MediaGuru

Předvolební kampaň graduje v Německu, voliči ale příliš nevěří sociálním sítím. Objevují se i překvapivá gesta.

Už za necelé dva týdny budou německá veřejnost znát výsledky voleb do Bundestagu. Němečtí politici a jednotlivé kandidující strany se při tvorbě volebních strategií nechali inspirovat zejména Američany, konkrétně pak volební kampaní Baracka Obamy v loňském roce v prostoru sociálních sítí. Jenže takový krok by se nemusel německým stranám vyplatit, jak ukazuje průzkum mezi německými uživateli internetu. Valná většina z nich totiž považuje sociální média coby informační kanál mezi politiky a voliči za nevhodný.  Průzkum mezi tisícovkou voličů prováděl Institut pro marketingový výzkum Fittkau & Maaß Consulting na zakázku společnosti Internet World Messe.

Za nejméně vhodný pro komunikaci s voliči označili respondenti Twitter (45%), Facebook odmítá za nástroj volební kampaně jen o něco méně dotázaných (40,1%). Proti blogům politiků se vyslovilo 28,8%  a webovým stránkám stran a kandidátů 18,3% potenciálních voličů. Navíc, pouze 12 % dosud nerozhodnutých voličů by si hledalo potřebné informace o kandidátech on-line. Zato důvěru vyslovili uživatelé internetu tištěným médiím (27,8%). Na informace z televize se spoléhá 25,8%  a na doporučení přátel či osobní setkání s politiky dá 18,1 % německých voličů.

Pokud však politicky zainteresovaní respondenti navštěvují profily strany a kandidátů na Facebooku, oceňují dle průzkumu hloubku informací a jsou přesvědčeni, že on-line profil podtrhuje kompetence konkrétní partaje či kandidáta. Většina dotázaných uživatelů internetu v závěru dotazníků uvedla, že jsou rozhodnuti jít k volbám, a polovina z nich již byla rozhodnuta, komu hodí do uren hlas.

Čtenáři německého tisku budou asi v pátek překvapeni, pokud jim pod ruku přijde pravidelný páteční magazín prestižního deníku Süddeutsche Zeitung. Z obálky totiž na ně zlostně gestikuluje vystrčeným prostředníčkem kandidát německých sociálních demokratů (SPD) na kancléře Peer Steinbrück. Politik tímto způsobem reagoval na jednu z otázek v pravidelném rozhovoru beze slov „Teď nic neříkejte". Ten spočívá v tom, že dotazovaný redaktorovi deníku odpovídá nikoli slovy, ale mimikou či gestikulací, zatímco jednotlivé odpovědi zaznamenává fotoreportér.

Zřejmě nejspontánnější z reakcí kontroverzního politika byla natolik neobvyklá, že se redakce rozhodla umístit ji na obálku pátečního magazínu. Steinbrücka, který si i v běžných rozhovorech potrpí na úsečné bonmoty, přivedla k vystrčení prstu otázka týkající se jeho přezdívek. „Poruchový Peer, Problémový Peer, Peerlusconi - nedostatkem hezkých přezdívek netrpíte, že?“ popichoval redaktor. Následovalo výmluvné gesto opozičního vůdce, jenž je pro parlamentní volby, které se uskuteční 22. září, přímým vyzyvatelem křesťanskodemokratické (CDU) kancléřky Angely Merkelové.

-mpl-, -čtk-