Nomad Design: Neřešíme kampaně, ale problémy

pondělí, 07. října 2013, 11:24 Reklama MediaGuru

Týdnem reklamy zdarma pro klienty po celé republice na sebe upozornilo uskupení Nomad Design.

Psát o start-upu v reklamní a marketingové branži je vždy poněkud ošemetné, neboť není horšího klišé, než že „budeme to dělat jinak“. Šestičlenný tým kamarádů s různými zkušenostmi a zaměřením v kreativní branži to tvrdí též, pozornost si však zaslouží. Už jen díky „týdnu reklamy zdarma“ pro klienty z různých koutů České republiky.

Čas nedělíme mezi více klientů

Skupinu Nomad Design dali dohromady designéři Petr Skala, Martin Jedlička, Lukáš Pitter, kreativec Martin Kermes a copywriterka Do Thu Trang. Později se připojil současný kouč agentury Marvan Shamma (uvádí si pozici Agile Coach & Idea Agent).

Svou týdenní cestu zahájili „vývěskou“ na svém blogu a facebookovém profilu), že se vydávají na týdenní cestu po České republice a jsou připraveni pracovat pro lidi/klienty, kteří nejsou ochotni, nebo si nemohou dovolit platit běžnou reklamní agenturu či grafické studio.

Setkávání se zadavateli probíhalo formou jednodenních workshopů, od zadání – briefu přes insight až po resumé a manuál k řešení. Během týdne se pak tým Nomad Design rozhodl nabrat pět zadání a v časovém horizontu do konce října všechny z nich dokončit (viz níže).

Skladba zájemců, kteří se ozvali, že by měli o služby Nomad D. zájem, byla rozličná. Ve většině případů šlo o řešení konkrétního problému klienta, nikoliv o pouhou kampaň. „To, co nás na tom baví, je efektivita přístupu k řešení problému klienta. Své úsilí v daný časový úsek chceme i do budoucna věnovat vždy pouze jednomu klientovi,” říká Petr Skala. V příštím roce hodlá tým Nomad D. svůj týdenní výjezd za novými kontakty a nápady zopakovat.

Tah na inovace a digitál

„Jsme nový typ servis design agentury, studio Think Tank o pěti (a více) lidech, kteří jsou ochotni přijet za klienty kamkoli a na místě pracovat na problému,“ konstatuje Marvan Shamma, „absolvent” švédské digitální školy Hyper Island, zaměřené zejména na digitální média, strategie, inovace a transformační řízení změny – tzv. Transformational Change Management. „Je to souhrn nástrojů a postupů, které umožní značkám přetransformovat svou kulturu a strategii za účelem dosažení dlouhodobé zákaznické spokojenosti, a to pomocí inovací a digitálních technologií. Digital už není o kreativních kampaních nebo prodejních kanálech. Digital vstupuje do strategie značek a vývoje produktů. Mění způsob, jak lidé žijí a komunikují, jak se chovají, a na základě čeho vytváří své sociální hodnoty,“ vysvětluje Shamma. S týmem Nomad D. se seznámil právě na půdě této školy a rozhodl se pro spolupráci na téma transformace ve formě „interních workshopů“. Od ledna 2014 pak agentura hodlá zpřístupnit workshopy i veřejnosti.

Proklamovaný přístup Nomad Designu k práci s klientem by se tedy dal popsat takto: nabídnout zadavatelům kreativní platformu a procesy, vytvořit s nimi společný tým, pojmenovat hlavní problém, napsat brief, vygenerovat možná řešení a vymyslet finální koncept(y). To vše u zadavatele a za jeho přítomnosti. „Takový přístup nám mnohdy umožní, že někdy obrátíme původní záměr klienta úplně jiným směrem, z čehož na konci dne vznikne jasný výsledek,“ říká Petr Skala a za příklad uvádí zakázku pro Ústav Umění a Designu v Plzni. „Zadáním byla potřeba založení od školy odděleného grafického studia. Společnými silami se nám v rámci jednodenního workshopu podařilo vymyslet interní studijní program Mladý ateliér, a to propojením oborů designu a managementu z fakult do reálného kontextu, čili funkční model agentury přímo v osnovách,“ dodává Petr Skala.

K nejbližším plánům agentury uvádí Martin Kermes: „V tuto chvíli můžeme prozradit jméno značky Vehicle (výrobce snowboardového a skateboardového oblečení – pozn. red.), u které měníme strategii značky a transformujeme její komunikaci, zejména digitální část.“

 5 projektů – řešení z týdne „reklamy zdarma“ 

  1. Zámek Zlín tvoří hlavní křižovatku města, kde by se po změně majitele měli potkávat všichni Zlíňané. Rodiče s dětmi, umělci s mecenáši, podnikatelé se studenty, archtekti s developery. Úkolem N.D. je toto číslo popisné jedna dostat do centra pozornosti tak, aby si všichni uvědomili, jaký mají k místu vztah a aktivně ho začali využívat.
  2. Kladno Podprůhon je okrajová městská čtvrť, která se změnou okolní zástavby stane středem města. Protože se jedná o historicky nejstarší čtvrť Kladna, nabízí se její vyvážená rezervace a  zároveň rozvoj. Poněkud monopolní vitalizace může připravit o jistého genia loci, které Podprůhon má, a to díky jeho různorodým až svérázným obyvatelům. Jejich pestrost a hodnoty N.D. zesílí společenským blogem.
  3. Zadání od Pecha Kucha Night Ostrava na plakát a jeho odprezentování v rámci samotné akce dovedlo N. D. k vytvoření digitálního generativního formátu, který nabízí prostor nejen jim, ale všem pozvaným účastníkům této události.
  4. Redesign Vietnamských večerek. PRCafé Lukáše Otevřela se před časem pokusilo o redesign vietnamské večerky a narazilo,. N.D. analyzuje situaci, předsudky, zvyky a vztahy mezi Čechy a Vietnamci a vytváří studii, otevřenou platformu pro další dialog na toto téma.
  5. Téma diplomové práce Marvana Shammy: “Agentury budoucnosti”  nakonec N.D. vyřešilo začleněním M.S. do týmu a nové postupy začlenilo do svého DNA formou interní akademie, která je vedena na reálných projektech, kterými se tým zabývá.

Autorka textu: Martina Plechatová