Blesk přispěl k prosazení zákona proti šmejdům

středa, 11. prosince 2013, 07:30 Aktuality, Tisk MediaGuru

Poslanecká sněmovna schválila v úterý novelu zákona o ochraně spotřebitele, tzv. zákon proti šmejdům. O přijetí tohoto zákona se ve velké míře zasadil také nejčtenější český deník Blesk, který dlouhodobě apeloval na českou exekutivu, aby upravila legislativu směrem k ochraně zneužívaných seniorů při předváděcích akcích.

Od 15. dubna 2013 vycházely v deníku Blesk a jeho přílohách články na obhajobu práv seniorů proti šmejdům, kterou odstartovala spolupráce s tvůrci dokumentu Šmejdi režie Silvie Dymákové. Deník Blesk je mediálním partnerem filmu, který se promítal ve více než stovce českých kin, domovech důchodců a knihovnách.

Ve spolupráci s tvůrci dokumentu a občanským sdružením dTest deník Blesk inicioval vznik Petice proti Šmejdům, kterou podepsalo 179 086 občanů České republiky.

Čtrnáctičlenný investigativní tým redaktorů psal články, ve kterých upozorňoval na nekalé praktiky prodejců a pořízené záznamy pak předával Policii ČR. V některých případech bylo dokonce přímo deníkem Blesk podáno trestní oznámení. Posledním momentem zásahu proti šmejdům byla akce předání speciálního vydání deníku Blesk s datem 10. prosince poslancům všech sedmi poslaneckých klubů. Speciální vydání shrnuje nezbytné důvody přijetí novely zákona o ochraně spotřebitele.

Přijetím zákona se mění hlavně podmínky pro pořadatele předváděcích akcí, kteří nyní budou muset České obchodní inspekci (ČOI) zasílat dopředu informace o místu a datu konání akcí i o tom, jaké zboží na nich budou nabízet. Smyslem zákona je znesnadnit prodejcům okrádání a podvádění seniorů při předváděcích akcích.

-mav-