IPG reaguje na oslabení CMC a situaci na trhu

pondělí, 06. ledna 2014, 12:15 Reklama MediaGuru

Dohoda Interpublic (IPG) s Médeou o nákupu médií je podle Marka Svobody reakcí na situaci na trhu.

Oznámení mediální agentury Médea, podle kterého komunikační skupina Interpublic Group (IPG) – mediální agentury Universal McCann a Initiative Media – souhlasila s nabídkou Médey na nákup reklamního prostoru v některých médiích, je výsledkem situace na trhu a předpokládaného oslabení nákupního poolu Czech Media Club (CMC), uvedl pro MediaGuru.cz generální ředitel Universal McCann Marek Svoboda.

Otázkou zůstává, jakých médií se dohoda obou subjektů týká. Mohlo by jít pouze o netelevizní média vzhledem k tomu, že televize se obvykle brání uznávání podobného typu spolupráce subjektů, které nejsou vlastnicky propojeny. Ani Médea, ani IPG však odpověď na tuto otázku neupřesnily. „Konkrétní média nelze specifikovat, nicméně bude naší snahou využít tohoto potenciálu v co největší míře,“ uvedl na náš dotaz Marek Svoboda. Podobně reagoval i obchodní ředitel Médey Filip Doubek, který také nechtěl mediatypy upřesňovat.

Další otázkou je, jak se uzavření této spolupráce odrazí na existenci nákupního sdružení Czech Media Club (CMC). V něm mají majetkovou účast agentury komunikační sítě Publicis (51 %), Interpublic (33 %) a Aegis Media (16 %). Vzhledem k oznámené fúzi skupin Publicis a Omnicom Group, kterou má v průběhu ledna schválit Evropská komise, lze očekávat společný nákup obou těchto skupin. Právě očekávaný odchod Publicisu z Czech Media Club a jeho oslabení je rovněž důvodem nové spolupráce IPG a Médey. Ukončení Czech Media Club se ale zatím nechystá, jako právní subjekt nadále pokračuje. Na dalším jeho vývoji se musí shodnout všichni majitelé – tj. i Aegis Media, která by v případě jeho ukončení zůstala v nákupu médií osamocena.

„K uvedenému kroku jsme se rozhodli na základě nabídky agentury Médea, přičemž se domnívám, že toto rozhodnutí pro nás přináší ve střednědobém horizontu řešení několika zásadních okruhů. Za prvé, míru agenturních bonusů – respektive pokračování v trendu finančně zvýhodňovat pouze celkovou hodnotu investic ze strany médií oproti zvýhodňování podílu v rámci dané kategorie. Tím se v konečném důsledku vytváří cenové disproporce mezi nabídkami jednotlivých agenturních celků. Za druhé, budoucí odchod Publicisu z CMC s ohledem na avizované spojení s Omnicomem, a tím pádem celkové oslabení CMC, a za třetí, neochota řešit v rámci CMC některá z mého pohledu zásadní média,“ vysvětlil Marek Svoboda.

Ze strany IPG tak jde především o řešení objemových slev od médií, které mají na českém trhu zásadní roli v celkové konkurenceschopnosti jednotlivých agentur.

Médea s agenturami IPG nevytváří společný nákupní pool, agentury IPG jsou v roli klienta Médey. To je trochu jiná situace než u stávajících nákupních poolů, které jsou s výjimkou Czech Media Club vlastnicky propojeny. Pozice na trhu nákupu reklamního prostoru je podle posledních údajů Recma následující – největší podíl mají nákupní sdružení Group M, Omnicom Media Group a Médea.

Podíl komunikačních skupin (%)

Zdroj: Recma, červenec 2013

-mav-