Tržby maloobchodníků i přes krizi rostou

sobota, 18. ledna 2014, 09:44 Aktuality, Výzkum MediaGuru

Navzdory nepřejícím ekonomickým podmínkám dosáhly výnosy 250 největších maloobchodních řetězců světa ve finančním roce 2013 (tj. od června 2012 do června 2013) 4,3 miliardy dolarů.

Vyplývá to z nově vypracované studie společností Deloitte a Stores Media s názvem Global Powers of Retailing 2014. Poprvé v historii zahrnuje studie i 50 největších B2C elektronických maloobchodních řetězců, z nichž více než dvě třetiny (39 společností) patří mezi 250 celosvětově největších maloobchodníků.

Výnosy maloobchodu stále rostou

„Celosvětové výnosy zaznamenaly růst zejména proto, že výnosy více než 80 % z 250 předních maloobchodních řetězců (199 společností) rostly. Je zajímavé, že letošní studie poprvé zaznamenala, že některé přední maloobchodní řetězce rozprodávaly svůj majetek, aby byly schopny toto pro obchodníky náročné období překonat a udržely zisky,“ konstatoval Ira Kalish, ředitel oddělení spotřebitelského průmyslu v Deloitte ve Spojených státech.

Vlivem odprodeje majetku tak došlo ke změnám v žebříčku 10 největších maloobchodníků. Společnosti v první desítce vykazovaly pomalejší růst – tržby rostly o 4,3 % oproti 4,9% nárůstu v roce 2011. Zatímco Wall-Mart zvýšil svůj náskok před ostatními, Carrefour se propadl z druhé na čtvrtou příčku. Na jeho místo postoupila společnost Tesco, a to zejména díky tomu, že ve Spojených státech ukončila projekt Fresh and Easy.

10 největších maloobchodních řetězců

Pořadí

Název společnosti

Země

Výnosy z maloobchodního prodeje v roce 2012  (v mil. USD)

1

Wal-Mart Stores, Inc.

USA

469 162

2

Tesco PLC

Velká Británie

101 269

3

Costco Wholesale Corporation

USA

99 137

4

Carrefour S.A.

Francie

98 757

5

The Kroger Co.

USA

96 751

6

Schwarz Unternehmens Treuhand KG

Německo

87 236o

7

Metro AG

Německo

85 832

8

The Home Depot, Inc.

USA

74 754

9

Aldi Einkauf GmbH & Co. oHG

Německo

73 035o

10

Target Corporation

USA

71 960

Zdroj: Global Powers of Retailing 2014, pozn.: o = odhad

Specifika evropského a českého maloobchodu

I v loňském roce těží ze silné spotřebitelské poptávky zejména maloobchodníci na nově vznikajících trzích v Latinské Americe, Africe a na Středním východu. Oproti tomu Evropa se potýkala s důsledky úsporných opatření v reakci na úvěrovou krizi eurozóny. Nejhorší výsledky dosáhli maloobchodníci se sídlem v Německu a ve Velké Británii.

České republice jsou maloobchodníci pod stálým tlakem. „Oproti zahraničním trhům má maloobchodní trh v České republice určitá specifika, mezi jednotlivými řetězci panuje ostrá konkurence a zákazníci silně reagují na nabízené slevy. Toto na maloobchodníky vytváří tlak, který se projevuje mimo jiné i ve vztazích s dodavateli a v konečném důsledku podněcuje diskuzi o novelizaci právní úpravy regulující praktiky obchodních řetězců, jež je nyní zakotvena v zákoně o významné tržní síle,“ komentoval specifika českého maloobchodního trhu advokát Ambruz & Dark/Deloitte Legal Aleš Kubáč, který se na oblast maloobchodu dlouhodobě specializuje, a dodal: „Ze stejného důvodu se stále důležitějším stává téma kvality a zdravotní nezávadnosti potravin a informování spotřebitele o složení potravin, přičemž tato témata jsou reflektována v legislativních iniciativách v České republice i na úrovni Evropské unie. Maloobchodníci tak čelí a i nadále budou čelit zpřísňujícím se regulatorním podmínkám pro jejich podnikatelskou činnost.“

Žebříček elektronických maloobchodníků

V žebříčku největších elektronických maloobchodníků převažují společnosti ze skupiny 250 největších maloobchodních řetězců. Velká většina z padesáti e-obchodníků  (42 společností) využívá různé kanály prodeje, pouze osm z nich nemá kamenné obchody nebo je založeno pouze na internetovém obchodování.

-kch-