Samsung: spontánní selfie, nebo promyšlená reklama?

čtvrtek, 06. března 2014, 14:00 Reklama MediaGuru

Vlastní snímky lidí (selfie) jsou populární i v reklamě. Samsung ukazuje, že se můžou vyplatit.

V neděli 2. března proběhlo v americkém Hollywoodu předávání Oskarů. Kromě ocenění nejlepších filmových počinů na něm vznikla i fotografie, která se rázem stala nejsdílenějším tweetem v historii Twitteru. Předběhla dokonce dosud nejúspěšnější tweet Baracka Obamy, který napsal poté, co se dozvěděl, že bude další čtyři roky americkým prezidentem.

Spontánní fotografie nebo promyšlená reklama?

Onen úspěšný tweet je dílem moderátorky Ellen DeGeneres, která na slavnostní oskarové ceremonie nelenila a mobilní telefon Samsung Galaxy Note 3 svěřila Bradleymu Cooperovi. Ten vyfotil nejen sebe a jí, ale také Jennifer Lawrence, Channinga Tatuma, Meryl Streepovou, Julia Robertsovou, Kevina Spaceyho, Brada Pitta, Lupitu Nyong’o, jejího bratra, půlku Angeliny Jolie a kousek Jareda Leta. Fotografie putovala na Twitter s krátkým popiskem „Kéž by byla Bradleyho ruku o něco delší“ a od té chvíle získal přes tři miliony retweetů (Barack Obama tehdy pouhých 781 tisíc).

Není divu, selfie je trendem současné doby. V loňském roce se toto označení pro fotografie, na nichž lidé zachycují sami sebe mobilem a pak výsledek rovnou sdílí na sociálních sítích, stalo podle oxfordského slovníku slovem roku. Frekvence jeho užívání vzrostla o 17 tisíc procent a jeho popularitu dokazují i mnoho jeho derivátů: helfie (selfie se zaměřením na vlasy), belfie (na pozadí), drelfie (autoportréty opilců) či welfie (selfie pořízené při cvičení). Ve Švédsku nyní prosazují nově wefie (autoportréty většího kolektivu s cílem podpořit smysl komunity a pocit sociální zodpovědnosti). Fotografie Ellen DeGeneres tak jen doplnila řadu známých selfies například Johna Kerryho, Justina Biebera či astronauta Aki Hoshida, který se neváhal vyfotit rovnou ve vesmíru.


Astronaut Aki Hoshide se fotí ve vesmíru - 18. září 2012 


Ministr zahraničí USA John Kerry se fotí s indonéskými studenty - 16. 2. 2014 


Úspěch fotografie z Oskarů je označován jako „chvíle sociálních médií“ a je přirovnáván k loňskému kousku značky Oreo, která na Twitteru vtipně komentovala výpadek proudu během finále amerického fotbalu Super Bowl.

Oskarovou fotografii navíc podporuje aféra, která se kolem ní vzápětí rozpoutala. Hned se totiž objevily spekulace, že nešlo pouze o spontánní fotografii, ale o promyšlenou a zaplacenou reklamu společnosti Samsung, hlavního sponzora Oskarů. Firma to však ve svém úterním oficiálním prohlášení popřela a trvá na tom, že úspěšné selfie bylo „úžasným překvapením pro všechny“, které vzniklo pouze a jen z iniciativy samotné moderátorky.

Nicméně i přesto společnost věnuje jeden dolar za každý retweet na oblíbené charitativní projekty moderátorky Ellen DeGeneres. A ona zase na oplátku ve své talk show den poté neopomene zmínit, co vše tento smartphone dovede. Jak upozornil server BusinessInsider, zajímavé na tom celé také je, že zatímco veleúspěšný tweet posílala pravděpodobně ze Samsungu, všechny ostatní tweetovala ze svého iPhonu.

Každopádně ať to bylo jakkoliv, Samsungu se povedlo získat přes selfie virálně větší zásah než placenou televizní reklamou vysílanou během předávání Oskarů, za níž zaplatil přibližně 18 milionů dolarů. Nehledě na to, že již nyní má mnoho derivátů, mimo jiné i ten ze Springfieldu.

Selfie v reklamě? Nic nového pod sluncem

Selfie není přitom v reklamě nic nového pod. Jako téma ji už využila například značka Dove v rámci svého konceptu skutečná krása.

S autoportréty si pohrávali také turecké aerolinky a jejich tváře Lionel Messi a Kobe Bryant.

A na blízkosti a intimitě, kterou selfie vyjadřuje, postavil svou kampaň i deník The Cape Times.

-kch-