Blogy začínají brát zadavatelé vážně
Blogy pronikají do marketingu mnoha značek, v Česku jde např. o Zuno, Canon, Aukro či Lenovo.
Formát blogu byl do marketingové komunikace vpuštěn teprve nedávno. Už teď jej ale některé značky staví do popředí svého zájmu.
Na českém trhu na blog(y) vsadilo v nedávné době hned několik značek. Na jedné straně stojí značky, které investují nemálo času a peněz do vytváření svého vlastního blogu. Jednou z nich je například online banka Zuno, pro niž se blog stal začátkem roku jedním z hlavních komunikačních nástrojů. V zimě svůj blog spustil také nákupní portál Aukro, pro nějž začala psát o bydlení interiérová architektka a designérka Adéla Lejsková Rašková. Na straně druhé jsou značky, které spíše volí spolupráci s už zavedenými blogy. Společnost Lenovo zařadila před dvěma lety blog svých fanoušků mezi zdroje informací, na které odkazuje. Značka Canon spolupracuje s českými módními bloggerkami. A společnost Rémy Cointreau bloggery oslovila při uvedení Aperolu na český trh.
Cestou vlastního blogu
Online banka Zuno se pro blog nerozhodla nedávno, píše ho již od roku 2010. Nicméně teprve začátkem letošního roku ho přemístila na svou domovskou stránku a významně změnila jeho zaměření. „Vývoj blogu asi nejlépe vystihuje přesun od pouhých oznámení k infotainmentu a storytellingu,“ popisuje Pavel Šafin, Social Media Specialist ze Zuna.
U banky, která odmítá pobočky jako ztrátu času, blog hraje stěžejní roli. „Připravujeme pro něj samostatný publikační plán, který je ale úzce provázaný s tím, co se děje na sociálních sítích a s celkovou externí i interní komunikací. Zapojujeme i interní zaměstnance banky, například v rámci online chatů na Facebooku, ze kterých připravujeme obecnější materiál právě pro blog,“ přibližuje Pavel Šafin. Hlavním cílem je jednak přinášet aktuální informace o dění v bance a celém bankovním sektoru, jednak vytvářet image značky a komunikovat hodnoty, které zastává. Jak uvedl v únorovém rozhovoru pro MediaGuru marketingový ředitel Zuno Bohdan Fedor, v neposlední řadě by měl blog napomoci i se SEO.
Tematicky blog přináší tedy nejen informace o bance, ale i obecně ze světa bankovnictví a financí, přičemž nejčtenější tématem jsou úvěrové produkty. Součástí blogu jsou také komentáře a rozhovory s tzv. key opinion formers, jako jsou novináři zabývajícími se finančními tématy. Blog často využívá SlideShare a infografiky, které jsou úzce propojeny s dalšími PR aktivitami. Psán je v odlehčeném stylu. „Vyhýbáme se klasické bankovštině starých bank. Stejně tak komunikujeme i na Twitteru nebo na Facebooku. V blozích samozřejmě využíváme také aktivní prolinky na produkty nebo navazující content v rámci pravidel SEO,“ dodává Pavel Šafin a doplňuje, že se snaží jakékoliv téma podávat s notnou dávkou nadhledu.
Ve srovnání s loňským rokem vzrostla návštěvnost blogu o 450 % a v průměru jej měsíčně navštíví 30 tisíc unikátních návštěvníků (podle Google Analytics). Měsíčně přibude na blogu 20 příspěvků, které připravuje interní tým ve spolupráci s agenturou Ponyhouse. V květnu se jedním z bloggerů stal také ředitel banky Peter Lakata.
Prostřednictvím známých bloggerů a bloggerek
Druhou možnou cestou, jak využívat v marketingové komunikaci blog, v České republice razí například Canon, značka fotografické a tiskové techniky. Zapojení blogů je součástí její globální komunikační strategie. Aktivity se zaměřují především na módní blogy, což jde ruku v ruce s partnerstvím Canonu s fashion eventy po celém světě, jako jsou přehlídky Fashion Week v Londýně, Miláně či Paříži. Blogy tvoří pro Canon důležitý komunikační kanál. „Charakter sdělení přímo vyplývá z jejich podstaty – jsou autentická, osobní a bezprostřední. Fotografie je zde navíc jeden z klíčových prvků, a pokud jsou jakkoliv zajímavé, obohacují neustále se měnící svět fotografického umění. Módní bloggerky se podílejí na změně pohledu na fotografování – nemusíte být profesionální fotograf, abyste mohl do světa posílat krásné snímky. Potřebujete nápad, estetické cítění a kvalitní techniku. To se shoduje s naším pohledem na věc,“ vysvětluje Radka Palánová, Corporate&Marketing Communication Manager Canon CZ.
V České republice, kde je Canon partnerem 10. ročníku Shooting Fashion Stars, navázala značka spolupráci s místními módními bloggerkami, jako je Sandra Kisič, autorka blogu nejen o módě Boo Needs New Shoes, Adéla Mazánková alias Chloé z Inadequate Cliché, sestry Lucie a Nicole z A Cup of Style, studentka fotografie Paulína Emma z Diamond and Unicorn nebo duo The Czech Chicks. „Spolupracovali jsme s nimi například v rámci kampaně zaměřené na digitální videokameru Canon Legria mini, která je pro tento typ natáčení, ať už jde o videa na fashion blogy nebo kreativní reportáže z cest, ideální,“ doplňuje Radka Palánová. Výstupem jsou videa například od Chloé...
...nebo Sandry Kisič.
Pro několik z nich uspořádala společnost v prostorách Mánesu také fotografický workshop pod vedením ambasadorky značky a známé fotografky českých a slovenských celebrit Petry Ficové. O své zážitky se podělila například Sandra Kisič.
Výhodou bloggerů je jejich důvěryhodnost v očích čtenářů. Doporučení určitého produktu má tak svou váhu a může podpořit nejen image značky, ale i přirozenou šeptandu mezi lidmi.
-kch-