Strany daly 30 mil. Kč na kampaně do EP, nejvíc ANO
Politické strany využily ve svých kampaních před volbami do Evropského parlamentu reklamní prostor v celkové ceníkové hodnotě 30,4 milionů korun. Inzerci v nejvyšší hodnotě umístilo politické hnutí ANO 2011. Údaje vyplývají z monitoringu společnosti Admosphere. Nejde o reálné ceny, ale pouze o ceny vyplývající z deklarovaného ceníku médií, který nezohledňuje možné slevy.
ANO 2011 investovalo na reklamu v médiích v hrubém 13,1 milionů korun. Druhá ODS využila inzertní prostor v hodnotě 5,9 milionů korun a třetí ČSSD s prostorem v hodnotě 4,5 milionu korun (vše ceníkové ceny).
Mezi politické inzerenty, kteří před volbami do Evropského parlamentu 2014 vystavili reklamu v hodnotě převyšující 1 milion korun, se dále zařadily: KSČM (1,3 milionu korun), TOP 09 (rovněž 1,3 milionu korun) a Věci veřejné (1 milion korun).
Naopak reklamu v nejnižší hodnotě, jak ji zachytil monitoring společnosti Admosphere, umístila trojice: Strana pro otevřenou společnost, Nezávislí a Česká pirátská strana.
V porovnání s parlamentními volbami 2013 byl v kampaních pro evropské volby využit reklamní prostor v hodnotě až čtrnáctkrát nižší. Menší zájem o evropské volby dokládá i samotná volební účast z minulých let: v roce 2009 přišlo k volbám do Evropského parlamentu pouhých 28 % lidí, zatímco k loňským parlamentním volbám necelých 60 %.
Srovnání ceníkové hodnoty reklamního prostoru u TOP 10 politických stran v období leden-duben 2014
1. | ANO 2011 | 13 061 000 Kč |
2. | ODS | 5 907 000 Kč |
3. | ČSSD | 4 478 000 Kč |
4. | KSČM | 1 347 000 Kč |
5. | TOP 09 | 1 291 000 Kč |
6. | Věci veřejné | 1 034 000 Kč |
7. | KDU-ČSL | 806 000 Kč |
8. | Národní socialisté - levice 21. století | 719 000 Kč |
9. | Strana svobodných občanů | 644 000 Kč |
10. | Strana zelených | 575 000 Kč |
Zdroj: Admosphere, monitoring internetu zdroj: SPIR-Mediaresearch, ceny TV dle sledovanosti zdroj: ATO-Mediaresearch
-mav-