Na 3D reklamy v českých kinech nenarazíte

středa, 13. srpna 2014, 15:55 Reklama Martina Vojtěchovská

Nejrozšířenější jsou stále 2D spoty, říká jednatel zastupitelství Visia Cinema Jakub Vrzala.

Společnost Visia Cinema, která prodává kinoreklamu pro jednosálová kina v České republice, působí na trhu od roku 2012. Jste jedinou firmou na poli kinoreklamy zastupující kina mimo sítě velkých multiplexů. Jaké vůbec byly začátky vaší působnosti?

Nejprve bylo nutné přesvědčit klienty a zástupce kin, že fungujeme standardně a že jsme solventní firmou. Museli jsme se tak zbavit stínu, který se táhl se společností Mediatta (před vznikem Visia Cinema zastupující jednosálová kina, později zkrachovala – pozn. red.). Rozhodli jsme se zastupovat pouze kina, která prošla digitalizací. To hlavně proto, abychom měli o průběhu kampaně a nasazení spotů neustálý přehled. Objíždět sto kin po republice pořád dokola není možné, zvlášť v případech krátkých jednodenních kampaní.

Na trh jste ale šli v době, kdy reklamní trh prožíval už několik let celkový pokles investic. Co bylo stimulem pro to, že jste se do kinoreklamy rozhodli vstoupit?

Dříve jsem pracoval v jednom olomouckém kině, kde jsem se staral o marketing a shánění partnerů. To nebylo vůbec jednoduché. Uvědomil jsem si, že takový problém musí mít všechna menší kina kromě Lucerny, Oka, Světozoru nebo Area, která fungují na jiném principu, než je komerční kino. Po zániku Mediatty se trh uvolnil, proto jsme na vzniku zastupitelství pro malá kina okamžitě začali pracovat. Zjistili jsme, že zájem je a získali jsme podporu Asociace provozovatelů kin. Museli jsme absolvovat dlouhá jednání s městy, protože řada kin je městských. Síť jsme spustili v okamžiku, kdy jsme měli 76 kin. Postupně jsme začali získávat další kina, otevřela se multikina Premiere Cinemas v Olomouci a Teplicích. Dnes máme 90 kin, všechna jsou digitalizovaná a všechna prošla určitou rekonstrukcí.

Kolik lidí chod firmy zajišťuje? V obchodním rejstříku jste uvedeni Vy a Váš otec. Je to rodinná firma?

Náš tým tvoří asi pět lidí. O obchod a rozvoj firmy se staráme s otcem. Firma není zcela rodinná. Klienti ale přijdou do styku především s námi dvěma, takže jsme s otcem navenek hlavními tvářemi.

Když jste na trh vstupovali, vytvořili jste síť více než 70 kin, teď už jich máte 90. Vidíte ještě prostor pro růst?

Je pravda, že s koncem digitalizace se prostor velmi zúžil. Je tady přes 400 digitalizovaných ploch, z nichž máme 140-150. Zajímavých pro nás je okolo 170. Promítacích sálů máme tedy dost a i republiku pokrýváme celou. Je samozřejmě možné, že ještě přibude pár kin. Naším cílem je mít 100 kamenných digitalizovaných kin. To je taková meta.

Vedle dvou velkých sítí multiplexů – Cinema City a Cinestar – jste alternativou pro inzerenty, kteří chtějí zacílit na diváky tradičních kin. Pozice multiplexů je ale z pohledu návštěvnosti silnější. Nepociťujete to jako nevýhodu?

Multikina mají pozici dlouhodobě vybudovanou a danou. Zaznamenáváme ale, že se o nás více mluví. Ze začátku bylo těžké, abychom si povědomí vůbec vybudovali. Daří se nám získávat klienty, kteří v kinech dlouho nebyli – například ČEZ. Samozřejmě, že multikina jsou naše konkurence, ale ne úplně přímá, protože mají jiné diváky a v jiných městech. A je třeba říci, že mnoho klientů – a považuji to asi za nejvhodnější variantu – objednávají kampaně souběžně u nás a u Cinema City. Cinema City mají dobře zastoupenou Prahu a dalších 6-7 měst. My zase máme ten zbytek, takže se vhodně doplňujeme.

Čím se liší diváci tradičních kin od diváků, kteří navštěvují multiplexy?

Naši diváci jsou asi o 3-4 roky starší, tedy věkem okolo 27 let, a liší se motivací, proč do kina chodí. Diváci klasických kin tato kina navštěvují primárně pro jejich atmosféru a kulturní zážitek. V multikinech je prvoplánovější zábava, jednání diváků je impulsivnější, což umožňuje časová flexibilita v multikinech. U jednosálového kina diváci více plánují, kdy jej navštíví.

Multiplexy pojmou zhruba dvě třetiny celkové návštěvnosti v českých kinech. Odpovídá váš podíl na návštěvnosti vašemu podílu mediálních investic v kinoreklamě?

Zatím určitě neodpovídá. Na druhou stranu do hrubých investic jsou začleněny bartery, které se multikinům dělají samozřejmě lépe. Naše investice se ale stále zvyšují. V některých měsících jsme i některé sítě multikin převýšili v počtu reklam. V ceníkových cenách jsou ale multikina stále silnější.

Jak se na vašich tržbách odráží letošní rok ve srovnání s loňskem?

Zaznamenáváme přibližně dvojnásobný růst. A překvapivě je zatím pro nás inzertně nejsilnějším obdobím letošní léto.

A pokud jde o celkový vývoj na trhu kinoreklamy?

Trh celkově stagnuje, někteří klienti odcházejí, jiní přicházejí. Poslední dva až tři roky se situace příliš nemění.

Kina, která zastupujete, prodáváte pod firmou Visia Cinema. Neuvažujete ale o nějakém jednotném brandingu, nebo společné značce?

Je to velmi složité, protože vlastníků je téměř devadesát. Hodně kin je státních, čímž je cesta k jednotnému brandingu v podstatě neřešitelná. Klienty ale hlavně zajímá, co jsme schopni nabídnout. Domníváme se, že naší výhodou je stanovená platba za diváka (CPV – výsledná cena se odvíjí podle návštěvnosti kina – pozn. red). Klient tedy vždy ví, jak si cenově stojí. V případě, kdy se nevyčerpá počet diváků, tak se kampaň buď zdarma protáhne, anebo se fakturuje poměrná část. Výsledky návštěvnosti nám potvrzuje Unie filmových distributorů. Klient má tak zaručeno, že návštěvnost byla skutečně taková, jaká mu byla dodána.

V uplynulých letech se mediální pozornost obrátila k 3D kinům a 3D promítání. V televizích se už ale mluví o poklesu zájmu o 3D vysílání. Jak je to v kinech?

Ano, boom 3D odeznívá. Některé diváky z 3D vysílání bolí hlava, oči nebo jim je takové promítání nepříjemné. A to nemluvím o ceně, která v dnešní době hraje obrovskou roli. Většina diváků proto dává přednost 2D promítání. Pro některé typy filmů je ale 3D velmi vhodnou technologií. Například film Gravitace by bez 3D dosáhl jen malého efektu. Problém je, že kdyby klient chtěl umístit k promítání 3D spot, tak to nelze. V Česku totiž spot ve 3D nikdo neumí vyrobit nebo lépe řečeno umí, ale nikdo tak nečiní a ani poptávka klientů po 3D spotech v podstatě neexistuje.

Jak to řešíte?

Před 3D lze pustit i 2D reklamu, takže klienti využívají této možnosti. Téměř všechna naše kina máme ve 3D. Mezi námi a multikiny je velký rozdíl v tom, že multikina mají ve 3D dva až tři sály a víc nepotřebují. V našem případě, když máme v kině 1-2 sály, tak nemáme jinou volbu. Kolikrát jsme chtěli vyzkoušet i 3D spot, ale je problém ho sehnat. Kreativní agentury ho nedělají, nikdo ho nemá. Musí dozrát doba, kdy bude zvykem dodat 3D spot – třeba i do televize.

Jaké jsou plány pro zbytek roku?

Chtěli bychom získat jedno velké kino. Tím by se naše návštěvnost ještě zvedla. Celkově ale chceme především ustálit klienty, které jsme získali, protože nárůst byl rychlý. Chceme s nimi individuálně pracovat. Chceme také více rozšířit množství dat, které klientům poskytujeme tak, aby byli s kinoreklamou maximálně spokojeni.

Jakub Vrzala, jednatel Visia Cinema

Jednatelem společnosti je od července 2012, kdy firma vznikla. Před tím pracoval jako marketingový ředitel Kina Metropol. Visia Cinema vznikla jako zastupitelství pro klasická kina. V současnosti na poli kinoreklamy zastupuje 90 kin ve více než 80 městech po České republice s celkovou návštěvností přes 2,5 mil. diváků ročně. Na celkové návštěvnosti kin se síť Visia Cinema podílí z 30 %. Společnost působí i na Slovensku. Pokrytí sítě Visia Cinema Visia_mapa_pokrytí