Předvolební kampaně: směs bizarností a amatérismu

čtvrtek, 09. října 2014, 14:44 Marketing MediaGuru

Se začátkem komunálních voleb končí předvolební kampaně, které přinesly nejedno překvapení.

Tento pátek a sobotu proběhnou po celé republice komunální volby. Završí se tak předvolební kampaně, které již několik týdnů oblažují český veřejný prostor. Zatímco v ostatních volbách – ať parlamentních, krajských, nebo evropských – kandidují političtí profesionálové se silným zázemím, komunální volby jsou otevřeny pro statisíce kandidátů, z nichž mnozí si tvoří svou kampaň na koleni. Nejčastěji se v předvolební komunikaci sází na kombinaci kontaktní kampaně a internetové komunikace, případně outdooru.

„Je přirozené, že v těchto volbách vidíme extrémní množství scestných sloganů a jiných kampaňových výstřelků, kterým se celá republika směje na Facebooku. Komunální volby zcela logicky vynikají pořádnou dávkou amatérismu,“ vysvětluje Pavel Šíma z Institutu politického marketingu.

Komunální volby: zn. bizarní

Výstřelků se za dobu předvolebních kampaní objevilo opravdu víc než dost. Dobře je monitoruje FB stránka Český politický Bizár, kde najdou návštěvníci opravdové skvosty politického marketingu. Pro ilustraci stačí zmínit například zlínskou ČSSD...

CSSD_Zlin

…litvínovské hnutí Otevřená radnice s vyšpulenou zadnicí…

Litvinos

…Lauru Janáčkovou v póze à la Carrie Bradshawová ze seriálu Sex ve městě…

Laura Janáčková

…nebo třeba Jana Skalického, kandidáta hnutí Pro Prahu, kterému čistota hlavního města opravdu leží na srdci.

HnutiProPrahu

„Šokovat je v pořádku, pokud jsou splněny dvě podmínky: kandidát tím nejde pod svou důstojnost a hned krok za šokem je i reálný politický obsah a vize. Když se Laura Janáčková svlékne na billboardy, nikdo už ji v politice nebude brát vážně. To stejné lze říct o dámách, které vystrkují zadnice na billboardu v Litvínově. Pan Skalický svými slogany typu ,Mám rád naše psy, ne jejich hovna‘ pod svou důstojnost nejde, ale u něj je naopak problém, že voliči mu jeho program nevěří. Nevidí v něm politika, který by dokázal sliby reálně prosadit,“ komentuje Pavel Šíma.

V době předvolebních kampaní se ve velkých městech daří Babišovu hnutí ANO, což vychází nejen ze silné podpory centrály jednotlivým kandidátům, ale i udržením jednotného stylu na komunální úrovni. „Zdá se, že voličům nevadí absence programu a mnoho z nich bude preferovat nablýskanou kampaň ANO před komunálními politiky z jiných stran, kteří už mají často léta zkušeností s komunálními volbami,“ popisuje Pavel Šíma.

Podle agentury Digital Communications je hnutí ANO také nejzmiňovanější politickou stranou v internetových diskusích za posledních 14 dní s podílem 36 %. Ještě na začátku září mělo přitom jen polovinu počtu zmínek. Z dalších stran si stabilní pozici na internetu také drží TOP 09 a ČSSD, naopak klesá KSČM a ODS.

Počet zmínek jednotlivých stran
Zdroj: Digital Communications. Výsledky vyházejí z monitoringu tisíce českých a slovenských webů a sociálních sítí Facebook, Twitter, Google+, Instagram a YouTube.

Nejsilnějším digitálním kanálem je podle průzkumu Facebook s podílem 53 % ze všech zmínek. „Nejsilnější debaty na Facebooku měla politická strana TOP 09, naopak nejslabší byla KSČM. Ta ale excelovala v komentářích pod články. Zajímavostí je, že Twitter měl absolutně minimální podíl na celkovém objemu komunikace,“ říká k výsledkům ředitel agentury Digital Communications Peter Hermann.

Aktuální volby jsou sice bizarní, ale i tak se české volební kampaně postupně profesionalizují. Přibývá poradců, konzultantů, výzkumů, testování sloganů a dalších marketingových prvků. „Oproti Mekce této disciplíny – Spojeným státům americkým – nám ale pořád ještě chybí ochota kandidátů se do kampaně pořádně zapojit a opřít. Vyjít do ulic, bavit se s lidmi, nebát se žádat  o příspěvek na kampaň. V tomto mají naši politici ještě hodně co dohánět,“ hodnotí Pavel Šíma.

Pozn.: Pavel Šíma působí jako předseda Institutu politického marketingu. Do července tohoto roku poskytoval strategické poradenství kampani hnutí ANO v Brně, na horké fázi žádné další větší kampaně se již nepodílel.
-kch-