Změny reklamních paragrafů v roce 2015

neděle, 04. ledna 2015, 09:38 Reklama MediaGuru

Nad změnami reklamních paragrafů v letošním roce se zamýšlí právník Filip Winter.

Samozřejmě, na otázku v titulku není snadné dát jasnou odpověď: nikdo neví, co bude zítra, natož co se za jeden rok odehraje v zákonech. Zákony sice vznikají složitým institucionalizovaným procesem, jehož obrysy jsou možná viditelné již s ročním předstihem, ale nakonec se může změnit během pár chvil. Poslední velkou novelu reklamního zákona jsme také brali jako hotovu věc, pak se ale pan premiér zamiloval, padla vláda i sněmovna – a bylo po novele. A to nemluvím o opakovaně zklamaných nadějích na změnu loterního zákona a vysvobození reklamních akcí ze společnosti skutečného hazardu…

Jako praktik si přeji, aby změn paragrafů bylo málo. Je již dávno prověřenou realitou, že samotnými zákony se nic moc nezmění, že daleko větší význam má jejich opakované užívání a ladění v praxi. Trvalo to možná deset let, než jsme si v mnoha soudních sporech ujasnili, co to vlastně znamená, když zákon požaduje v televizní reklamě „zřetelný text“; trvá to zatím osm let, co se všichni pomalu učíme, jak používat zdravotní tvrzení na potravinách - a těchto příkladů je nekonečná řada. S letošním novým občanským zákoníkem budeme, myslím, potřebovat na jeho rozumné zažití tak dvacet až třicet roků.

V roce 2015 je ohlášena novela reklamního zákona, která je ovšem vskutku technická a rozumného reklamního praktika se vůbec nedotkne. Návrhy na povinnou češtinu v reklamě byly naštěstí odmítnuty a změna spočívající v tom, že anonymní nesmí být politické oznámení, nikoliv jako dosud politická reklama, je jen jazykovou korekturou. Přejde-li dohled nad zdravotními tvrzeními u potravin na Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci, uvidíme, jak se k věci postaví, ale horší než nevypočitatelný přístup živnostenských úřadů to asi nebude. Budou-li platit pražské stavební předpisy, o které se nyní vede bitva, zmenší se plochy nově instalovaných reklam, což také jistě mnoha Pražanům vadit nebude.

Jedinou změnou, která by byla vítaná a významná, by mohlo být přijetí nového loterního zákona. Vždyť to již bude patnáct let, co nevinné reklamní akce trpí pod stejnou regulací jako skutečný  hazard a každý majitel obchůdku, který sem tam dá někomu u pokladny dárek, tak porušuje zákon. Když by tato hloupost byla konečně v novém loterním zákoně odstraněna, zapsal by se rok 2015 do reklamních paragrafů velmi pozitivním způsobem – a nic více již netřeba!

JUDr. Filip Winter, autor knihy Právo a reklama v praxi

Právo a reklama

Praktického průvodce reklamními paragrafy si můžete stáhnout zde: Právo a reklama