Jeden svět představí bez bublin i média

neděle, 01. března 2015, 09:22 Reklama MediaGuru

Festival Jeden svět se letos dotkne tématu karikatur i poklesu prodejů tisku.

„Praskněte své bubliny!“ vyzývá letošní 17. ročník festivalu dokumentárních filmů o lidských právech Jeden svět, který se od 2. do 11. března uskuteční v Praze a následně v dalších 33 městech po celé zemi. Cílem je uvedenými dokumenty narušit předsudky a pohodlné nevědomí diváků, jinými slovy rozbít jim ochranné bubliny.

Bez mediálních bublin

Jedním z témat, u nějž je potřeba se zbavit bublin, jsou i média a jejich moc. Mocí karikatur i nebezpečím, kterým jsou jejich autoři vystaveni, se zabývá francouzský dokument Karikaturisté: pěšáci demokracie. Lednový útok na redakci Charlie Hebdo jen potvrdil, jak riskantní zaměstnání karikaturisty je.

Dánský dokument Redakce ukazuje případ jednoho bulvárního deníku Ekstra Blader, který stejně jako ostatní tištěná média čelí výraznému poklesu prodejů. Novináři deníku se snaží zvrátit tento trend tím, že publikují příběhy, jejichž obsah jde až na hranu novinářské etiky.

Festival také představí příběh Aarona Swartze, programátora a zastánce volného přístupu k informacím, který internet považoval za demokratické médium a bojoval proti snaze úřadů redukovat prostřednictvím technologií občanské svobody. V roce 2011 čelil trestnímu stíhání za stahování článků akademického časopisu JSTOR, o dva roky později si vzal život.

Národní hra nechá nahlédnout do korejského světa počítačových her a jejích hráčů, z nichž se mnohdy stávají celebrity. Legendy o 3D tisku vypráví příběh amerických startupů Formlabs a Makerbot, které se zaměřují na 3D tiskárny. Tematiky blogů se dotýkají hned dva dokumenty. V německém filmu Odvrácená strana Copacabany se mladý bloger snaží prosadit do městské politiky, finský dokument Sama sebou se zaměřuje na tři mladé blogerky, které na internetu hledají prostor mezi svým vnitřním a vnějším světem.

Bubliny ve všech podobách

Bubliny se nestaly jen tématem festivalu, ale doprovázejí i jeho veškerou komunikaci. Kampaň festivalu se zahalila do ochranné bublinkové fólie, které je třeba se zbavit.

CZ_PRG_VIZUAL_A4_VYSKA_LOZ_WEB
Kampaň festivalu Jeden svět od studia Družina

Kofola, jež je jedním z hlavních partnerů festivalu, bublinek zbavila svou limonádu.

Vizuál značky Kofola bude k vidění v místech konání festivalu. Připravila agentura McCann.
Vizuál značky Kofola bude k vidění v místech konání festivalu. Připravila agentura McCann.

Další hlavní partner, Nadační fond Avast, si se sloganem: „Zbytečně to nenafukuj“ pohrál se žvýkačkovými bublinami. Kampaň, která obsahuje kinospot, plakáty i hlasovací lístky připravili mladí umělci ze skupiny Pink Pill za konzultace Daniela Knepra z Yinachi.

Žvýkačky se staly hlavním motivem také kampaně online obchodu Zoot.cz, který natočil sérii tří spotů s lidmi, bořící zažité společenské stereotypy: módní návrhář Pavel Berky praská bublinu o „nepracovitých Romech“, herečka Josefína Voverková ji praskla pod obávanou burkou a babička Emilka, aktivní členka společnosti Elpida, jde proti bublině, že „tahle země není pro starý“. K festivalu připraví Zoot.cz také speciální trička a tašky z neziskové sekce Dobro.

-kch-