Studie: Multitasking je v Česku zatím minoritní

čtvrtek, 11. června 2015, 15:50 Výzkum MediaGuru

ATO představila výsledky crossmediální studie. Mapuje mediální chování české populace.

Mediální multitasking, tedy čas věnovaný alespoň dvěma mediálním aktivitám současně, představuje v současnosti v českém prostředí 1,2 hodiny. To znamená přibližně 5 % z celkového denního času. Vyplývá to z crossmediální studie, kterou ve čtvrtek představila výzkumná agentura Nielsen Admosphere, která ji zpracovala pro Asociaci televizních organizací (ATO).

Celkový čas, který Češi médiím věnují, činí podle studie 8 hodin a 20 minut denně. Do celkového údaje mediální konzumace je započítán i poslech hudby, sledování audiovizuálního obsahu, čtení, komunikace na internetu či hraní her. Podstatná část mediální konzumace se tak zatím odehrává na jednom zařízení. Má to být víc než sedm hodin denně, tj. cca 30 % denního času.

Hana Friedlaenderová a Tereza Šimečková, foto: Denisa Keltová, ATO
Hana Friedlaenderová a Tereza Šimečková, foto: Daniela Keltová, ATO

Nejvíce času tráví Češi před televizní obrazovkou, následují poslech rádia a doba strávená na počítači. Televize je nejčastěji používaná jako první zařízení, naopak tablety a chytré telefony slouží nejčastěji jako druhé zařízení. Sledování audiovizuálního obsahu věnujeme podle studie nejdéle z denního času věnovaného médiím.

Multitasking je častější u mladší generace. Ta také tráví s notebookem a smartphonem více času než před televizní obrazovkou. V porovnání s generací starší 55 let je čas věnovaný mobilním zařízením u mladé generace 15-24 let zhruba pětkrát vyšší. Lidé starší 55 let naopak sledují více televizi, poslouchají rádio a čtou tištěné tituly.

Sledování audiovizuálního obsahu se podle studie stále většinou odehrává před televizní obrazovkou (z 90 %). Z průměrných čtyř hodin, které strávíme sledováním audiovizuálního obsahu, je televizi věnováno 3,5 hodiny. Na PC, notebook, tablet a smartphone připadá 23 minut denně (10 %). U mladší generace je ale tento podíl jiný - „netelevizní“ obrazovky zaujímají 42 % z celkového denního času určeného pro sledování audiovizuálního obsahu.

Nejčastějším typem sledovaného audiovizuálního vysílání je tzv. živé vysílání (87 %). Nejčastěji sledujeme audiovizuální vysílání z domova (95 %).

Ukázky výsledků crossmediální studie, 2015

Crossmedialni stuie_7

Crossmedialni studie_1

Crossmedialni studie_2

Crossmedialni studie_4

Crossmedialni studie_5

Crossmedialni studie_6

Crossmedialni studie_7

Zdroj dat: Nielsen Admosphere, ATO

Crossmediální studie 2015

Počet respondentů: 2 112 Populace ČR 15-74 let - internetová - CAWI Populace ČR 15-74 let - neinternetová - CATI Období od 7.4.2015 do 30.4.2015 Reprezentativita výsledků (pro každý den týdne i celý týden), zajištěna vážením dle proměnných pohlaví, věk, vzdělání, ekonomická aktivita, region, velikost obce a vybavenost domácnosti. Vážící univerza nastavena dle hodnot ČSÚ a Kontinuálního výzkumu PEM.

-mav-

Všechny prezentace z workshopu ATO ke crossmediálnímu měření naleznete zde.

Foto: Daniela Keltová, ATO