E-mailing: Buďte relevantní, nebo budete smazáni
Cesta ke správnému e-mailingu vede přes testování a dynamický obsah.

E-mailing patří dnes k již běžným nástrojům marketingové komunikace. Bohužel ne vždy je s ním zacházeno tak, jak by bylo vhodné. E-maily jsou posílány na sebrané kontakty příliš často, i několikrát týdně, nebo plošně bez ohledu na rozdílné zájmy zákazníků. A výsledek na sebe nenechá dlouho čekat: e-maily končí v koši, aniž by byly otevřeny, někdy padají rovnou do spamu, nejednou příliš e-mailů vedou k odhlášení jejich odběru.
„Prvním úkolem efektivního e-mailingu je, aby e-mail neskončil ve spamu,“ uvedl na nedávné konferenci E-commerce Forum Jan Daniel ze společnosti Q2 Interactive. Nutné je podle něj posílané e-maily otestovat a zabezpečit po technologické stránce. Druhým úkolem je poté dosáhnout, aby příjemce e-mail otevřel. Potřeba je tedy testovat nejen délku předmětu, ale i slova v něm. „Použijete-li slova jako sleva, zadarmo nebo dárek, open rate se průměrně zvýší o 10 %,“ poradil Jan Daniel. Pomoci může jazyková kreativita, speciální znaky a v neposlední řadě personalizace.
K personalizaci je potřeba přistupovat systematicky. „Oslovení jménem je však personalizace minimální,“ řekl Daniel. Pro správné sdělení je více než dobré pracovat se segmentací, ať už podle demografických dat, aktivity na e-shopu, případně webu nebo transakční historie. Dalším krokem je dynamický obsah, tedy obsah, který se skládá podle chování na webu nebo proklikovosti v e-mailu. „Ve chvíli, kdy nabídnete adresátům relevantní obsah, výkonnost e-mailingu je osmkrát vyšší,“ popsal Daniel.
Již dnes lze využívat pro e-mailing vysokého stupně automatizace, nastavit dopředu e-mailing a pak už je testovat a ladit. Automaticky mohou být připraveny uvítací e-maily, reaktivační e-maily po opuštění košíku, připomínací pro pravidelné objednávky či gratulace k svátkům nebo narozeninám.
„Důležité je se snažit již získané kontakty neztratit. Získat nové je totiž vždy dražší,“ dodává na konec Jan Daniel.
-stk-