Evropské hry ukázaly, co ve sportu táhne

sobota, 26. září 2015, 10:30 Marketing MediaGuru

Evropské hry nejsou olympiádou, ale mají potenciál stát se její kontinentální obdobou.

Letos v červnu proběhl v Baku, v hlavním městě Ázerbájdžánu, první ročník Evropských her. I starý světadíl se tak připojil k tradici kontinentálních olympiád, které jsou již běžnou záležitostí například v Asii nebo Americe. Evropská premiéra ukázala, jaký potenciál nová „olympijská“ značka v našem regionu má.

Pro launch nové značky se organizátoři snažili udělat maximum. Šéfem organizačního výboru byl Simon Clegg, šestinásobný šéf britské olympijské mise, komunikaci vedla Jayne Pearce, která byla v čele komunikačního týmu olympiády v Londýně. Na české úrovni měl podporu na starosti Český olympijský výbor (ČOV), podobně jako při olympijských hrách. „Evropské hry pro nás byly příležitost, jak efektivně komunikovat značku Českého olympijského týmu v období mezi olympiádami. Proto jsme usilovali o co nejširší mediální pokrytí a zároveň se sami stali tvůrci obsahu, který jsme distribuovali přes vlastní kanály. Pomáhali jsme i jednotlivým sportovcům v jejich mediálních aktivitách,“ říká Alexandr Kliment, šéf komunikace ČOV.

Mediální pokrytí a zajímavý obsah je základ

Evropské hry u nás přenášela Česká televize, Český rozhlas a placená televize Digi Sport, dále o nich informovaly o nich ČTK, tituly partnerské Mafry, ale také Deníky Bohemia či Sport a Blesk. Celkem se v českých médiích objevilo 1 350 mediálních výstupů. „Na klasickou olympiádu jezdí 80 až 100 českých novinářů, v Baku jich bylo dvanáct. Velmi důležité proto bylo, abychom sami produkovali kvalitní a zajímavý obsah,“ srovnává Alexandr Kliment.

O zprostředkování Evropských her se snažil proto i sám ČOV, který content nabízel na svém webu, sociálních sítích, včetně YouTube kanálu. „Na Olympic.cz zavítalo v průběhu her 136 tisíc unikátních návštěvníků, engagement na FB dosáhl milionu,“ přibližuje Kliment s tím, že Evropské hry do jisté míry využili k tomu, aby si před olympiádou v Riu odzkoušeli, jaký obsah táhne. „Minimální zájem je například o denní souhrny, naopak se nám osvědčil live-blog, kde jsme poskytovali celodenní on-line zpravodajství. Lidi také baví lifestyle, laděný lehce do bulváru. Chtějí vědět, co sportovci jí, co dělají, když nezávodí, jak se jim na místě líbí. To je naše velká výhoda, máme přístup do zákulisí, kam se novinář nedostane. Testovali jsme také videoobsah, byl to takový průzkum bojem,“ popisuje Kliment.

I z tohoto důvodu byli do komunikace sportovci vtaženi více, než tomu bylo doposud zvykem. To bylo umožněno mimo jiné i tím, že na Evropských hrách neplatila tak přísná pravidla, jak je tomu na olympiádě; například zde bylo sportovcům umožněno pořizovat audiovizuální obsah v prostorách olympijské vesnice. Proto se sportovci fotili, točili a své výtvory sdíleli na sociálních sítích. „Velkou čtenost měly například materiály o juniorských plavcích. Jejich generace je on-line a jasně se ukázalo, že k efektivní komunikaci nepotřebujete jen celebrity,“ dodává Kliment.

Zjištění z Evropských her bude ČOV uplatňovat i při komunikaci u nadcházející olympiády v Riu. Bude pracovat s obsahem vytvořeným sportovci, sázet bude zejména na vlastní videoobsah a plánuje i novou mobilní aplikaci, která má navázat na svou předchůdkyni z olympiády v Soči, kterou si stáhlo na tři sta tisíc lidí.

Snaha je více zapojit i olympijské partnery

Kromě mediálního pokrytí je pro úspěch Evropských her také důležité zapojení olympijských partnerů. „Evropské hry jsme propojili s ostatními aktivitami, které v červnu probíhaly – judisté si zaběhli T-Mobile Olympijský běh, natočili jsme videa pro aplikaci EPP ČEZu, sportovci podpořili účastníky Olympiády dětí a mládeže. Chtěli jsme, aby se naše projekty vzájemně doplňovaly,“ vysvětluje Alexandr Kliment. Cílem pro příští ročník her je však zapojení partnerů posílit.

„Evropské hry nejsou olympiáda, ale mají velký potenciál stát se její kontinentální obdobou,“ hodnotí Alexandr Kliment: „Nebavili se o nich lidé po hospodách, ale dokázaly zasáhnout sportovní prostředí, což může být slušná výchozí pozice pro druhou edici.“ Druhý běh Evropských her by se měl konat za čtyři roky. Místo prozatím jasné není, ale spekuluje se o Turecku. Pořadatele zvolí delegáti Evropských olympijských výborů v listopadu na svém jednání v Praze. „Klíčem k úspěchu druhého ročníku je co nejširší mediální pokrytí, což souvisí s programem her – tedy dostat na něj atletiku i plavání v seniorské kategorii,“ uzavírá.

-stk-