Průměrná útrata za Valentýna se v čase zvyšuje

pátek, 12. února 2016, 13:30 Marketing MediaGuru

Svátek zamilovaných se chystá 14. únoru oslavit 6 z 10 Čechů, průměrná útrata bude činit 1 500 korun.

Svátek svatého Valentýna plánuje, stejně jako v loňském roce, oslavit 6 z 10 Čechů. Tradičním dárkem bude i letos květina, kterou svým partnerkám věnuje 70 % mužů, třetina koupí sladkosti, pětina parfém a každý desátý šperk. Ženy obdarují muže nejčastěji sladkostmi (50 %), masáží (16 %) nebo parfémem (14 %). Zhruba každá desátá žena se netají tím, že koupí dárek sama sobě. Letošní plánované náklady na svátek zamilovaných jsou přitom nejvyšší za poslední tři roky. Ve srovnání s loňskem vzrostly 2,5 krát a pohybují se v průměru kolem 1 500 korun. Vyplývá z každoročního průzkumu Equa bank.

Spolu s narůstající plánovanou útratou roste i potenciál svátku pro značky. Předvalentýnské období je velmi důležité pro výrobce čokoládových pralinek – například pro značku Milka je svátek zamilovaných stěžejní. Ta svou letošní valentýnskou kampaň postavila na symbolu zámku lásky a průzkumu o lásce. Využívá outdoor, internet a sociální sítě, včetně Instagramu. Po celý den 14. února bude navíc vysílat na Snapchatu. „Chceme spustit celodenní vysílání v rámci My Story, ve kterém se objeví spousta zajímavých lidí, například youtubeři, bloggeři a možná i celebrity. Dáme možnost každému se do celého příběhu zapojit,“ říká Artem Mazur, junior brand manager značky Milka.

Klíčové vizuály valentýnské kampaně značky Milka
Klíčové vizuály valentýnské kampaně značky Milka

Naopak značka Orion s pralinkami Modré z nebe se vůči svátku se sloganem „Skutečné city nepotřebují čekat na Valentýna“ vymezuje.

Valentýnský potenciál s oblibou využívají i obchodní řetězce. Speciální nabídky, obsahující čokolády, perníková srdce či vína, zařadil Albert, Lidl nebo Tesco. Marks & Spencer nabízí nejen vlastní čokoládové pralinky, ale spustil i valentýnskou soutěž o nejlepší valentýnský dárek. Na parfémy, kosmetiku, koupele a masáže pro změnu sází drogistické řetězce – například drogerie Teta a dm drogerie, která navíc sbírá příběhy o lásce a hraje o romantický pobyt v Praze.

Kavárenský řetězec Tchibo párům, které se vyfotí na Instagram, kávu zdarma. A Starbucks zařadil valentýnskou čokoládu i speciální edici své věrnostní karty. Nápoj Triple Hot Chocolate nabízí v akci druhý zdarma.

Starbucks
Valentýnský vizuál Starbucksu

Valentýna využívají i e-shopoví hráči. Valentýnské slevy nabízí Alza.cz, Mall.cz inspiruje jednak ty, kteří svátek slaví, i ty, co jej slavit odmítají. Na stranu těch, co „Valentýna neslaví“ se postavil i online obchod s módou Zoot.cz, který si místo oslavuje Den srdcařů a připomíná, že na oslavu lásky konkrétní datum potřeba není.

Příležitost ve svátku zamilovaných vidí i dopravci. ČSA až do 14. února nabízí v rámci kampaně „Zamilujte se na cestách“ letenky do vybraných evropských destinací za zvýhodněné ceny. Student Agency nabízí párům autobusové jízdenky po Evropě v akci  1+1 zdarma. Leo Express za sdílení romantické fotografie s vlakem na Instagramu připíše až 100 kreditů na další cestování. Po svém se do valentýnských oslav zapojila i logistická společnost Geis, která rozváží sladké dárky v rámci soutěže „Valentýn na pláži“ rádia Kiss Morava.

Podle průzkumu je vidět, že svátek zamilovaných si v České republice už našel své příznivce. Nejčastěji ho přitom slaví nesezdané páry (80 %) a manželé (55 %). Pozadu ovšem nejsou ani „singles“. Až čtvrtina zvažuje rande právě na tento den, přičemž každý desátý si rande domluví přes seznamku.

-stk-