Průměrná útrata za Valentýna se v čase zvyšuje
Svátek zamilovaných se chystá 14. únoru oslavit 6 z 10 Čechů, průměrná útrata bude činit 1 500 korun.
Svátek svatého Valentýna plánuje, stejně jako v loňském roce, oslavit 6 z 10 Čechů. Tradičním dárkem bude i letos květina, kterou svým partnerkám věnuje 70 % mužů, třetina koupí sladkosti, pětina parfém a každý desátý šperk. Ženy obdarují muže nejčastěji sladkostmi (50 %), masáží (16 %) nebo parfémem (14 %). Zhruba každá desátá žena se netají tím, že koupí dárek sama sobě. Letošní plánované náklady na svátek zamilovaných jsou přitom nejvyšší za poslední tři roky. Ve srovnání s loňskem vzrostly 2,5 krát a pohybují se v průměru kolem 1 500 korun. Vyplývá z každoročního průzkumu Equa bank.
Spolu s narůstající plánovanou útratou roste i potenciál svátku pro značky. Předvalentýnské období je velmi důležité pro výrobce čokoládových pralinek – například pro značku Milka je svátek zamilovaných stěžejní. Ta svou letošní valentýnskou kampaň postavila na symbolu zámku lásky a průzkumu o lásce. Využívá outdoor, internet a sociální sítě, včetně Instagramu. Po celý den 14. února bude navíc vysílat na Snapchatu. „Chceme spustit celodenní vysílání v rámci My Story, ve kterém se objeví spousta zajímavých lidí, například youtubeři, bloggeři a možná i celebrity. Dáme možnost každému se do celého příběhu zapojit,“ říká Artem Mazur, junior brand manager značky Milka.
Naopak značka Orion s pralinkami Modré z nebe se vůči svátku se sloganem „Skutečné city nepotřebují čekat na Valentýna“ vymezuje.
Valentýnský potenciál s oblibou využívají i obchodní řetězce. Speciální nabídky, obsahující čokolády, perníková srdce či vína, zařadil Albert, Lidl nebo Tesco. Marks & Spencer nabízí nejen vlastní čokoládové pralinky, ale spustil i valentýnskou soutěž o nejlepší valentýnský dárek. Na parfémy, kosmetiku, koupele a masáže pro změnu sází drogistické řetězce – například drogerie Teta a dm drogerie, která navíc sbírá příběhy o lásce a hraje o romantický pobyt v Praze.
Kavárenský řetězec Tchibo dá párům, které se vyfotí na Instagram, kávu zdarma. A Starbucks zařadil valentýnskou čokoládu i speciální edici své věrnostní karty. Nápoj Triple Hot Chocolate nabízí v akci druhý zdarma.
Valentýna využívají i e-shopoví hráči. Valentýnské slevy nabízí Alza.cz, Mall.cz inspiruje jednak ty, kteří svátek slaví, i ty, co jej slavit odmítají. Na stranu těch, co „Valentýna neslaví“ se postavil i online obchod s módou Zoot.cz, který si místo oslavuje Den srdcařů a připomíná, že na oslavu lásky konkrétní datum potřeba není.
Příležitost ve svátku zamilovaných vidí i dopravci. ČSA až do 14. února nabízí v rámci kampaně „Zamilujte se na cestách“ letenky do vybraných evropských destinací za zvýhodněné ceny. Student Agency nabízí párům autobusové jízdenky po Evropě v akci 1+1 zdarma. Leo Express za sdílení romantické fotografie s vlakem na Instagramu připíše až 100 kreditů na další cestování. Po svém se do valentýnských oslav zapojila i logistická společnost Geis, která rozváží sladké dárky v rámci soutěže „Valentýn na pláži“ rádia Kiss Morava.
Podle průzkumu je vidět, že svátek zamilovaných si v České republice už našel své příznivce. Nejčastěji ho přitom slaví nesezdané páry (80 %) a manželé (55 %). Pozadu ovšem nejsou ani „singles“. Až čtvrtina zvažuje rande právě na tento den, přičemž každý desátý si rande domluví přes seznamku.
-stk-