Chytré využití Big Dat zvyšuje engagement i prodeje

středa, 02. března 2016, 17:10 Marketing, Reklama MediaGuru

S nástupem fenoménu Big Dat přicházejí i nové možnosti pro reklamní kampaně.

Big Data je fenoménem posledních let, v jehož důsledku se matematici, programátoři a IT stávají v marketingu a reklamě stále důležitější. Chytré využití obrovského množství informací, které mají firmy k dispozici, totiž dokáže nejen zvýšit engagement, ale i pozitivně ovlivnit prodeje. „Stačí jen sebrat data a přetvořit je v něco zajímavého,“ myslí si Hando Sinisalu, který na putovní konferenci The Best of Global Digital Marketing představil několik úspěšných kampaní, jež vsadily na potenciál Big Dat.

Prvním příkladem je australská kampaň na podporu sirupu proti kašli Bonnington’s Irish Moss, který se s 0,24% podílem na trhu řadil mezi malé hráče. Před spuštěním kampaně se potýkal s 20% poklesem prodejů za dvouleté období, a navíc mu hrozilo, že ho hlavní lékárenské řetězce vyřadí ze své nabídky. S malým rozpočtem se rozhodl, že na to půjde jinak než přes masivní mediální kampaň a podíval se na dostupná data. Prozkoumal meteorologická data v každém regionu kontinentu, studoval informace o návštěvnosti lékařských ordinací a v hledáčku měl i komunikaci na Facebooku a Twitteru, a teprve podle nástupu chřipkové epidemie začal nakupovat média. Výsledkem byl 23% nárůst prodejů.

Podobně se k dostupným informacím postavil také argentinský výrobce klimatizace BGH. Na období nejvyšších teplot připravil kampaň, jež pracovala s Google Maps a informacemi tamního ministerstva pro rozvoj. Na webové aplikaci mohl zájemce po zadání adresy, patra a nasměrování oken zjistit, kolik hodin denně je jeho byt vystaven slunečnímu záření. Čím delší doba, tím větší byla sleva na novou klimatizaci. Původní investice do kampaně činila 40 tisíc dolarů, prodeje dosáhly 14 milionů dolarů.

S ještě větším objemem dat si pohrála dánská firma Falck, která potřebovala trochu zatraktivnit své domácí alarmy. Za použití Google Street Views a dostupných dat o místní kriminalitě – o vykradených domech a ukradených automobilech – vytvořila aplikaci, v níž bylo možné si po zadání přesné adresy vypočítat riziko vykradení. Až 10 % dánské populace této možnosti využilo.

Data dostupná na Facebooku využila k launchi svého nového modelu NX prémiová automobilová značka Lexus. Pro prezentaci novinky vytvořila personalizované reklamy, které cílily na uživatele nejen podle jejich pohlaví a lokality, ale i zájmů. Díky personalizaci oslovila 11,2 milionů uživatelů, míra zapojení dosáhla 26,67 %. Prodejní cíle dosáhly 112 %, za tři měsíce navíc vzrostlo povědomí o novém modelu NX 40 %.

-stk-