Trh lékáren se konsoliduje, intenzivně komunikuje

pondělí, 21. března 2016, 06:45 Marketing MediaGuru

S příchodem dalšího hráče se lékárenský trh dál konsoliduje, řetězce investují do budování značek.

V březnu letošního roku oznámila investiční skupina DRFG vstup do lékárenské oblasti. Prozatím koupila čtyři nezávislé lékárny, do konce roku jich plánuje začlenit do nového řetězce s názvem Na zdraví! celkem šestnáct. Do rozvoje řetězce hodlá investovat 300 milionů korun a do čtyř let počítá s obratem ve výši jedné miliardy. Její ambicí je stát se trojkou na trhu lékárenských řetězců, a zařadit se tím za dva největší hráče – lékárny Dr. Max a Benu. Vstupem nového hráče se konsolidace lékárenského trhu, kde ke konci roku 2014 bylo evidováno 2 601 lékáren, posouvá dále. Spolu s tím se dají očekávat i další investice do budování značek lékárenských řetězců.

Nově vznikající lékárenský řetězec Na zdraví! je zatím v akviziční fázi, nyní čeká rebranding prvních čtyř lékáren a lze předpokládat, že po jejich kompletním sjednocení začne s nadlinkovou komunikací a budováním značky. Od konkurence se chce odlišit důrazem na samoléčbu a prevenci.

Do nadlinkové komunikace letos investuje rovněž jednička českého trhu – lékárny Dr. Max, které na českém trhu operují s přibližně 375 pobočkami. Byť jsou mediální investice ve srovnání s loňským rokem nižší, i nadále bude komunikace probíhat celoročně, a to zejména v televizi a tisku. Využívat bude také svých poboček, do jejichž výkladních skříní postupně instaluje digitální nosiče.

Zatímco loni Dr. Max mimo jiné intenzivně podporoval relaunch svého věrnostního programu, letos je prioritou produktová komunikace včetně 50% slevy z doplatku na recept. Svou značku staví především na kvalitní péči o zákazníky, výhodné ceně a komplexní kontrole léků, kterou umožňuje zmíněný věrnostní program.

O personalizovaném věrnostním programu, v němž je v současnosti přes dva miliony registrovaných uživatelů, si můžete přečíst v našem loňském rozhovoru s komerčním ředitelem společnosti Česká lékárna holding Lubošem Korbelářem.

Aktivní v komunikaci jsou letos i lékárny Benu, které mají po republice téměř 181 poboček. Koncem ledna představily svou první televizní kampaň v historii, jejíž cílem je představit podstatu lékárnické profese a ukázat lékárníky jako odborníky a zároveň partnery pro zákazníka. „Nový komunikační koncept s klíčovým sdělením, které je obsaženo i v našem mottu ,Vaše zdraví si bereme na starost‘ nás bude provázet celým rokem, a to nejen v televizních spotech, ale například také v tisku či na internetu, popisuje marketingová manažerka lékáren Benu Petra Čiperová  s tím, že dosavadní výsledky kampaně jsou velmi pozitivní.

Nadlinková komunikace však není vše. „V rámci péče o pacienty počítáme také se zapojením komunikace prostřednictvím CRM systému, který je napojený na věrnostní program Benu Léková karta,“ dodává Čiperová.

Kromě zmíněných řetězců, které své lékárny vlastní, jsou na trhu komunikačně aktivní i sítě sdružující nezávislé lékárny. V poslední době v televizi a tisku komunikuje Magistra lékárna, pod jejíž hlavičkou se nachází na 200 členských a 15 partnerských lékáren. Stejně jako v případě Benu a Dr. Max je v komunikaci kladen důraz na kvalitní péči ze stran lékárníků.

Hráči na lékárenském trhu

Lékárenské řetězce

Virtuální a marketingové sítě

Dr. Max 375 lékáren Moje lékárna 380 lékáren
Benu 181 lékáren Alphega 250 lékáren
Devětsil 19 lékáren Magistra lékárna 215 lékáren
Lékárny 95 6 lékáren CoPharm 210 lékáren
Medifin 6 lékáren PharmaPoint 200 lékáren
Medicon 4 lékárny Družstvo lékáren 80 lékáren
Na zdraví! plánováno 16 lékáren A-lékarna (vč. lékáren Devětsil) 68 lékáren

-stk-