Dezinformačním webům věří už 25 procent Čechů

pátek, 29. července 2016, 11:00 Internet & Mobil MediaGuru

Dezinformačních webů funguje v ČR podle analýzy think tanku Evropské hodnoty téměř čtyři desítky.

V České republice již delší dobu funguje nespočet webů přinášejících tzv. alternativní zpravodajství. Jejich mapováním se podrobně zabýval například web Sabiny Slonkové Neovliní.cz nebo středoškolský učitel Juraj Smetana. Novou analýzu přinesl think tank Evropské hodnoty, který svou metodologií identifikoval na 39 webových stránek, které lze označit za dezinformační. Podle nejnovějšího výzkumu na vzorku 1061 respondentů, který si think tank nechal vypracovat od agentury STEM, dezinformačním webům důvěřuje více než tradičním médiím už čtvrtina české populace.

Dezinformační weby účelově šíří dezinformace, manipulují s fakty a poskytují zaujaté zpravodajství. „Výsledkem jsou často až neuvěřitelné verze domácích i mezinárodních událostí a mnohonásobně překroucená realita, ze které obvykle jako jediný stabilní a racionální aktér vychází Ruská federace v čele s prezidentem Vladimirem Putinem,“ uvádí think tank ve své studii.

Dezinformační weby rozděluje think tank do tří skupin, na tzv. tvůrce dezinformací, webové platformy, které jsou pouhými nosiči dezinformací, a agregátory, tedy weby bez vlastního obsahu.

Seznam dezinformačních webů v ČR podle think tanku Evropské hodnoty

dezinformační weby – tvůrci dezinformací dezinformační webové platformy
AC24 Parlamentní listy
Sputnik CZ Protiproud
Svět kolem nás Zvědavec
První zprávy EUportál
Aeronet Eportál
Nová republika Bez politické korektnosti
New World Order Opposition Free Globe
Lajkit Rukojmí
Svobodné noviny Časopis Šifra
CzechFreePress Euserver
inStory
Prvopodstata dezinformační weby bez vlastního obsahu – agregátory
Eurasia24 Pravdive.eu
OrgoNet Almanach
Vlastenecké noviny Čtusi.info
Česko aktuálně
Osud
Info kurýr
E-republika
Pařát dnes
Megazine
ISSTRAS
Antiiluminati
Vlastní hlavou
Moravská Informační Kancelář
InfoWars

Většina zmíněných webů se skrývá za netransparentnost. U mnohých z nich není možné zjistit provozovatele, autory ani finanční zdroje. Při přípravě studie požádal think tank všechny dezinformační weby s přístupnými kontaktními údaji o informace týkající se jejich vlastnické a redakční struktury, způsobu financování a tvorby a výběru článků. Odpověděly pouze tři dotázaní: E-republika, Parlamentní listy a Zvědavec.

Na tvorbě dezinformací se na české scéně odhadem zabývá zhruba stovka lidí, identita je známá však pouze u třetiny z nich. I tak je mezi autory texty i provozovateli webů pozorovatelná hustá personální provázanost. Příkladem je Ondřej Geršl, který vlastní doménu web AC24 i Svět kolem nás, nebo skupina neustále se opakujících komentátorů, jejichž texty se točí na webech Svobodné noviny, InfoWars, Bez politické korektnosti nebo Rukojmí. „Ke způsobu komunikace autorů a provozovatelů dezinformačních webů připravujeme další studii. Zajímavé je, že jednotlivé skupiny nesledují stejné zájmy,“ popisuje za think tank Evropské hodnoty Jakub Janda.

Mezi nejčastější zdroje dezinformačních webů patří oficiální ruské kanály, anglické verze Sputniku a televizního zpravodajství Russia Today, dále také weby Global Research, Southfront nebo What Does It Mean.  

Zatímco většina webů – tvůrců dezinformací dosahuje řádově čtenosti jen několik stovek tisíc měsíčně, dominantní roli hrají Parlamentní listy, jejichž čtenost v červnu podle NetMonitoru dosahuje přes půl milionu unikátních uživatelů. Na jejich výsadní postavení poukazuje také výzkum Masarykovy univerzity v Brně.

Role dezinformačních webů v české mediální krajině je také aktivně posilována některými českými politiky. Miloš Zeman kupříkladu informace z dezinformačních webů opakovaně přebírá do svých projevů, na oplátku ho většina těchto webů brání. Nicméně prezident České republiky zdaleka není jediný. Na svých sociálních sítích sdíleli informace z Aeronetu Michal Hašek nebo Zdeněk Škromach. Nezajímavé není ani přiznání Pavlíny Nytrové, která v rozhovoru pro Respekt uvedla, že „poslanci dostávají do mailu zprávy od sdružení Ruskije materi“.

-stk-