Až 29 % domácností nakupuje FMCG zboží online

pátek, 16. září 2016, 10:30 Marketing, Výzkum MediaGuru

České domácnosti stále častěji nakupují rychloobrátkové zboží online.

Optimismus českých spotřebitelů se řadí k nejvyššímu v Evropě. Ochota nakupovat roste a stále více tuzemských domácností nakupuje v online prostředí. Na internetu Češi častěji nakupují i rychloobrátkové zboží. Podle údajů výzkumné agentury GfK za posledních 12 měsíců nakoupilo FMCG zboží online 29 % domácností – za tu dobu nakoupily průměrně sedmkrát.

Spolu s frekvencí nákupu roste také hodnota nákupního košíku. Od roku 2013, kdy byla průměrná hodnota lehce na 660 korun, se zvýšila na letošních takřka 777 korun. Kupující, kteří nakupují online, si pokryjí svojí potřebu tímto nákupním kanálem do 6%.

Z rychloobrátkového zboží nakupují na internetu české domácnosti nejvíce prostředky pro domácnost a kosmetiku (31 %). Pětina (21 %) domácností zde nakoupila i čerstvé a chlazené potraviny. Online obchody, kterých na českém trhu operuje přes 35 tisíc, tak začínají pokrývat více oblastí, dříve typických jen pro kamenné prodejny.

U e-shopů více než polovina spotřebitelů (53 %) očekává úsporu peněz, oceňuje lepší výběr (28 %) nebo rychlejší a snadnější nakupování (24 %). U kamenných prodejen je pro polovinu spotřebitelů (49 %) důležitá zejména možnost vidět produkt před nákupem na vlastní oči, 30 %    ocení zase možnost mít své zboží hned.

ThomasBachl
Thomas Bachl, CCO CEE Gfk, vystoupil konferenci Kronberg Entrepreneurial Talks.

„FMCG hraje na internetu zatím malou roli, ale je zde prostor k růstu,“ podotkl Thomas Bachl, CCO CEE GfK. Pro podporu růstu je potřeba být tam, kde jsou nakupující, ovlivňovat je na více platformách, i v offline prostředí. Televize i nadále zůstává hlavním komunikačním kanálem pro zajištění povědomí, nicméně digitální prostředí, které si s sebou 76 % evropských spotřebitelů nosí v chytrém mobilu neustále s sebou, nabízí již zajímavou paletu možností – od webových stránek, přes online bannery, sociální média, videoobsah, po newslettery a blogy.

Generální ředitel GfK Czech a GfK Slovakia Tomáš Drtina
Generální ředitel GfK Czech a GfK Slovakia Tomáš Drtina

„Se spotřebiteli se smartphonem v ruce to budou mít těžší také obchodníci, kteří budou chtít držet vysoké ceny, aniž by nabízeli nějakou přidanou hodnotu,“ dodal Tomáš Drtina, generální ředitel GfK Czech. Vyšší cenu za stejný produkt ospravedlní v digitální době jen lepší služby, například v podobě doručení zdarma.

-stk-