I kancelář lze využít jako marketingový nástroj

pátek, 02. prosince 2016, 12:15 Marketing MediaGuru

Kvalitní pracovní prostředí může přilákat zaměstnance i vylepšit image firmy.

V letošním roce se český trh potýká s takovým nedostatkem lidí na všechny typy pracovních pozic, že jej personální agentury neváhají označit za alarmující. Poptávka po zaměstnancích dnes výrazně převyšuje nabídku, a tak není divu, že se trh práce mění ve prospěch uchazečů o zaměstnání. „Nedostatek talentů nutí zaměstnavatele využívat nové strategie v hledání, náboru a udržení si lidských zdrojů, což se projevuje zejména v systému odměňování, organizace výroby, alternativních formách úvazků apod.,“ uvádí Jaroslava Rezlerová, generální ředitelka společnosti Manpower, jež trh práce pravidelně monitoruje. Zaměstnanci si dnes diktují nejen výši platů, benefity a flexibilitu, ale zajímají se i o značku zaměstnavatele a své pracovní prostředí.

Na employer brand neboli značku zaměstnavatele se podle výzkumu agentury Ipsos dnes zaměřuje 53 % firem. A příjemné prostředí je jednou z položek, která dokáže image zaměstnavatele vylepšit, zaměstnance nalákat, a také udržet. „Pracovní prostředí ovlivňuje vztah veřejnosti a trhu, kdy zejména vizuální stránku lze použít jako marketingový nástroj, posílit či vyprofilovat image a atraktivitu firmy,“ popisuje Filip Muška, workplace consultant společnosti CBRE, která letos pořádá již třetí ročník soutěže Zasedačka roku, hodnotící nejlepší kanceláře v České republice

Podle Filipa Mušky má pracovní prostředí však vliv i na práci a spokojenost zaměstnanců. „Kvalitní pracovní prostředí celkově zjednodušuje práci a zvyšuje efektivitu. Lidé se v něm cítí dobře, a tím pádem si k němu vytváří vazbu, kterou si často asociují k zaměstnání jako takovému. Narůstá tím loajalita, sounáležitost, hrdost, pracovní nadšení, morálka, či týmový duch,“ dodává.

Firmy se tak při realizaci kvalitních kanceláří soustředí především na pohodlí svých zaměstnanců a flexibilní uspořádání prostoru, který co nejvíce podpoří spolupráci. „Cílem je odstranit slepé uličky a překážky komunikace. Design kanceláří se tím posunul od uzavřených místností ke konceptu open space,“ říká Zdeněk Brisuda, ředitel české pobočky nábytkářské společnosti Wiesner-Hager, jež se podílela na zařízení nového co-workingového prostoru K10 v Praze či brněnských kanceláří kosmetické značky Essens.

Samotné zařízení klade důraz na kvalitní, často přírodní materiály, akustiku a funkční diverzitu, což dokazují i finalisté již zmíněné soutěže Zasedačka roku. Letos se do ní přihlásilo celkem 78 firem, a přestože je počet přihlášených v porovnání s předchozími lety vyrovnaný, roste počet designově kvalitnějších kanceláří. I z tohoto důvodu bylo odbornou porotou v čele s Evou Jiřičnou do finále vybráno 37 firem, mezi nimiž figuruje například Avast, ČSOB, Innogy, ale i reklamní agentury jako 2Fresh, Bubble, Socialsharks nebo Young & Rubicam.

Prostory firmy Avast
Prostory firmy Avast
Kanceláře agentury 2Fresh
Kanceláře agentury 2Fresh
Kuchyňka firmy STRV
Kuchyňka firmy STRV
Kanceláře Young
Kanceláře Young & Rubicam

Na příjemné prostředí se však nesoustředí pouze firmy, ale snaží se o něj i provozovatelé kancelářských budov. Například společnost Immofinanz představila nedávno v Česku svůj nový koncept myhive, který kromě klasických kancelářských prostor a jednacích místností nabízí také zázemí pro sportovní aktivity či kavárnu s celodenním provozem ve vstupní hale.

-stk-