AKA očekává růst cen služeb v reklamě až o 10 %

úterý, 24. ledna 2017, 11:40 Reklama MediaGuru

Letos AKA očekává až 10% nárůst cen reklamních služeb. Brzdou rozvoje je nedostatek lidí.

Asociace komunikačních agentur (AKA) považuje za uplynulý rok české reklamy za dobrý. Hrubé výdaje do reklamy se zvýšily z 70,9 miliard korun na 80,3 miliard korun. České agentury získaly také nejvíce ocenění v mezinárodních soutěžích v historii a svou pracívstupují do zahraničí. „Získávání mezinárodních a globálních ocenění i kontraktů znamená jediné – klienti komunikačních agentur v České republice dostávají kvalitu srovnatelnou se službami kdekoliv v Evropě,“ říká Marek Hlavica, předseda AKA. V souvislosti s tím očekává i meziroční růst ceny práce v reklamě, který se bude pohybovat v rozmezí 8 až 10 %. Očekávaný nárůst cen služeb pravděpodobně potvrdí i letošní průzkum hodinových tarifů klíčových profesí, který AKA zveřejní na jaře.

„Poptávka po kvalitních odbornících zvedá cenu práce, potažmo cenu služeb pro klienty. Také v reklamě roste poptávka po kvalitních lidech, a tak dříve výjimečné zaměstnávání expertů z evropských zemí se stává nutností,“ dodává Marek Hlavica. Reklamní průmysl v současnosti hledá experty, zejména programátory, analytiky dat, UX odborníky, kreativní ředitele a plannery. „Česká republika má nakročeno stát se regionálním hubem. Nejvíce nás však v rozvoji brzdí nedostatek pracovních sil,“ podotýká Petr Chajda ze skupiny Dentsu Aegis Network s tím, že mzda už není jediným motivátorem. Na personální problémy poukazuje i Lucie Češpivová z agentury Dorland. „S přetahováním lidí si už teď nevystačíme.“

Pro zatraktivnění oboru AKA i letos plánuje zopakovat akci „nAKAfe“, den otevřených dveří agentur, jejíž první loňský ročník měl za cíl ukázat studentům a zájemcům o práci v reklamě, jak to v agenturách funguje a co stojí za tvorbou kampaně. AKA se bude nadále zaměřovat také na soustavné vzdělávání trhu, ať už na školách, nebo prostřednictvím Férového tendru či metodiky Zadávání veřejných zakázek. 

Z pohledu monitoringu reklamních investic AdIntel se loňský rok zařadil k nejúspěšnějším v posledních letech. Oproti loňsku byl zaznamenán zhruba 13% nárůst. Nejsilnějším mediatypem byla již tradičně televize, do které plynula polovina všech mediálních reklamních investic (42,5 miliard korun oproti 35,5 miliard v roce 2015). Podle AKA je však potřeba vzít v úvahu, že některé nemediální formy komunikace statistika nepostihuje. Například tvorbu digitálních aplikací a obsahu, public relations, aktivační podlinkové kampaně, interní komunikaci a jiné. Z tohoto pohledu AKA odhaduje, že nejrychleji roste digitál. 

Nárůst zaznamenaly také aktivační agentury, které loni bodovaly 18 cenami na mezinárodní soutěži IMC Awards. Podle Davida Čermáka z agentury Momentum rostla oblast shopper marketingu v loňském roce o 10 %, letos je růst odhadován o 15 %. „Se změnou loterijního zákona a uvolnění spotřebitelských soutěží by měl letos celý trh kulminovat,“ popisuje.

Úspěchy české reklamy potvrzují dále ceny z mezinárodních soutěží Cannes Lions, Golden Drum, Eurobest, PIAF a řady dalších. Mezi nejoceňovanější kampaně roku se zařadily kampaň pro časopis Forbes a kampaň „Sami jsme byli uprchlíci“ pro UNHCR od agentury Young & Rubicam. Mezinárodní poroty ocenily opakovaně i kampaň „Nakupujte tam, kam včely nechodí“ pro síť farmářských prodejen Náš Grunt od agentury McCann Prague. Opakovaně bodoval také „živý“ plakát s umírajícími mouchami, vytvořený agenturou Ogilvy & Mather pro výstav hororového režiséra Davida Cronenberga v Praze. Nejúspěšnější aktivační kampaní z pohledu mezinárodní poroty zpracovala pro Intersport agentura Geometry Global. Z pohledu efektivity bodovala na evropské úrovni kampaň Fofola pro značku Kofola od Zaraguzy, v Česku si Grand Prix v soutěži Effie odnesla reklamní kampaň na Gambrinus od agentury McCann Prague. 

Tuzemské agentury se etablují na mezinárodním poli i personálně a obchodně. Vznikla řada poboček českých, zejména digitálních agentur v zahraničí. Experti z českých agentur dostali příležitost pracovat pro klienty na globální úrovni. Z Prahy se po Škodě Auto (Fallon Praha) bude řídit komunikace značky Baťa (McCann Praha). Nová agentura Spectra (skupina Adexpres) zase bude adaptovat celosvětové kampaně pro lokální trhy, a to ve všech jazycích a pro všechny mediální kanály.

-stk-