Rada řešila reklamy Hyundai, KFC, Lenova či Playboye
Rada pro reklamu obdržela loni téměř 40 stížností. Které reklamy řešila?
V loňském roce dostala Rada pro reklamu (RPR), jež řeší reklamu z hlediska etického a legálního, téměř čtyři desítky stížností. Vyřešila jich zatím 28, přitom šest z uzavřených případů bylo shledáno závadných. Mezi nimi figuruje reklamní video společnosti Lenovo, služba KFC rozvoz, tvrzení obchodu Muziker, venkovní reklamy sex shopu Josefína a časopisu Playboy či televizní spot automobilky Hyundai.
Dvě stížnosti přišly v uplynulém roce na reklamu automobilové značky Hyundai, která se v komunikaci opakovaně „otírá“ o svou mladoboleslavskou konkurenci. Reklamní spot, v němž zaznělo mimo jiné „ostatní, ať si podvádějí, jak chtějí“ a „Hyundai podvádět nemusí“, byl shledán ještě nezávadným, i v tomto případě však RPR automobilku upozornila, že zvolená forma komunikace je problematická a těžko udržitelná.
Druhé stížnosti – na televizní reklamu uvozenou slovy „Octavii už znáte, ale pokud chcete opravdu velký český kombík...“ – již RPR vyhověla. Podle vyjádření Hyundai sice reklama žádný subjekt neuráží, nehaní a „pouhé slovo Octavia není možné vůbec považovat za srovnání se zbožím jiných soutěžitelů, natož za srovnání neoprávněné“, nicméně RPR tento názor nesdílela. Podle ní se Hyundai opět vydala cestou srovnání a konfrontační linii.
Závadné bylo podle RPR také reklamní video značky Lenovo s horolezcem Radkem Jarošem, kde byla v pozadí ponechána náhodná kolemjdoucí. Ta však o svém účinkování neměla tušení. Jednáním značky byla proto chodkyně rozhořčena a požadovala od společnosti, potažmo od zhotovitele kampaně – agentury FleishmanHillard – finanční odškodnění. Video bylo následně staženo a nahrazeno jeho finální verzí. Navíc byl zprostředkován kontakt mezi zhotovitelem kampaně a stěžovatelkou.
Již nezávadná verze reklamního videa značky Lenovo
Problém RPR rovněž viděla v mailingu obchodu s hudebními nástroji Muziker, jenž na slovenském trhu získal ocenění Shop roku 2015 v kategoriích Hobby a Hudební nástroje. Tato informace byla zaslána e-mailem VIP zákazníkům, nicméně v něm nebylo dostatečně zdůrazněno, že ocenění získala slovenská filiálka, nikoliv česká. Za své jednání se firma omluvila.
Dalším počinem, jenž se RPR nelíbil, byla outdoorová reklama obchodu s erotickými pomůckami Josefína v Opavě. Na plakát, umístěný při výjezdu z nákupního parku, upozornila maminka, jež musela šestiletému synovi vysvětlovat, „proč je ta paní na obrázku polonahá, staví na odiv své rozměrné vnady a sahá si do spodních kalhotek“. „Tato reklama je natolik působivá, že si můj šestiletý syn ihned zapamatoval, že Sex shop Josefína se nachází na Dolním náměstí v Opavě, a dále se doptával na účel tohoto obchodu, který má takovouto reklamu?!? Považuji tuto reklamu za hanlivou, znevažující ženy, narušující mravní výchovu mládeže...,“ napsala stěžovatelka. RPR jí dala za pravdu. Reklama, jež byla umístěna na billboardě – tedy na neselektivním médiu – normy slušnosti a mravnosti porušila. Ze stejného důvodu byla za závadnou vyhodnocena také reklama na časopis Playboy, jež pracovala s motivem nahé ženy s odhaleným poprsím na reklamních hodinách v Jiráskových sadech v Příbrami.
RPR řešila také kauzu se službou KFC Rozvoz, jež vyvolala vlnu kritiky hned po svém spuštění. Fast foodový řetězec ve své komunikaci totiž tvrdil, že doprava rozvozu je zdarma, nicméně ke každému nákupu bylo připočteno 30 % z běžné ceny v kamenné prodejně. „Na své facebookové stránce se KFC odvolává na to, že jejich rozvoz má specifické ceny, které se liší od cen v restauraci. Tyto ceny prý zahrnují náklady spojené s rozvozem, ne však náklady na dopravu. Nabízí se otázka, co tedy tato přirážka zahrnuje?,“ ptal se stěžovatel ve své stížnosti. Ve svém vysvětlení společnost AmRest, jež KFC na českém trhu provozuje, poukázala na všeobecné podmínky, kde byla služba jasně a srozumitelně popsána, a také na skutečnost, že při tvorbě objednávky byly ceny jednotlivých produktů viditelné. Podle zadavatele se tedy opravdu jednalo o službu zdarma, a navíc nikdy v rámci propagace nebylo uvedeno, že ceny produktů KFC Rozvoz jsou shodné s produkty KFC v kamenných prodejnách. I přesto šlo podle RPR o klamavý způsob komunikace, který uvedl spotřebitele v omyl. Nutno dodat, že pár dní po kritice KFC svou rozvážkovou službu upravila.
-stk-