Google a STRV: Lidé se mají v práci cítit jako doma

úterý, 28. února 2017, 16:45 Marketing MediaGuru

Technologické firmy uzpůsobují pracovní prostředí současnému životnímu stylu.

Podoba pracovního prostředí, které je pro zaměstnance lákavé jako prostředí domova, je jedním z nástrojů, kterým se dnes snaží firmy přilákat a udržet zaměstnance. Vyplynulo to z konference Kdo bude pracovat?, kterou uspořádalo vydavatelství Mladá fronta a její divize Euro v minulém týdnu.

Petra Hrušková, Staffing Business Partner EMEA společnosti Google, přiblížila tři základní pilíře spokojenosti zaměstnanců, kterým v Googlu věří.

1. Mise – zaměstnanci musí být upřímně hrdi na samotnou společnost, produkt nebo vizi, kterou společnost prosazuje, firmu musí brát za svou.

2. Transparentnost – pravidelné předávání informací zaměstnancům. „V Googlu se každý týden v centrále sejdou všichni zaměstnanci a Larry a Sergey (Larry Page, Sergey Brin, zakladatelé firmy, pozn. red.) je informují, co se za uplynulý týden stalo a co se bude dít. Živě se to přenáší do všech kanceláří. Všichni mají možnost se obou zakladatelů ptát. Všechno důležité vědí zaměstnanci dřív než tisk. Vždy. Pokud ale zaměstnanci této důvěry zneužijí a interní informace vynesou ven dřív, než je možné, ve společnosti okamžitě končí,“ popsala.

3. Hlas zaměstnanců – zaměstnanci mají možnost vyjádřit se k tomu, co se ve firmě děje, mají prostor pro sdělení svého názoru. Je to pravidelný průzkum „zdraví“ společnosti a toho, jak se lidé cítí. Z výsledků se vyvozují konkrétní kroky.

Neméně důležitý je nábor zaměstnanců. „Kvalita a náročnost náboru v Googlu je přímo úměrná tomu, jak dlouho zaměstnanci ve firmě zůstávají. Náš attrition worldwide (míra odchodu zaměstnanců, pozn. red.) je méně než 5 %. A je to trvale, není to výkyv. Pečlivě si lidi vybíráme a ujišťujeme se, že jim naše prostředí bude vyhovovat,“ přiblížila Petr Hrušková.

Petra Hrušková na konferenci
Petra Hrušková na konferenci

Zmínila rovněž, že většina benefitů firmy se týká tzv. peace of mind, které mají lidem dávat pocit bezpečí a vědomí, že je o ně postaráno v každé situaci. „Lidé potřebují vědět, že má někdo zájem o ně jako o lidi,“ dodala. Firma má připravit takové pracovní prostředí, ve kterém se zaměstnanci cítí příjemně. „Google má jídlo zadarmo, což přispívá k tomu, že nám je v práci dobře."

Také headhunter a bloger Matěj Matolín zdůraznil nutnost investovat do pracovního prostředí, které by podle něho mělo být hezčí než prostředí doma. Firmy by proto vybavení neměly podceňovat. Nejmladší generace kolem 20 let dnes podle jeho slov pracuje jinak. „Nechce být v práci od..do, ale během dne chce mít možnost si jít například zacvičit a pak se zase do práce vrátit,“ zmínil s tím, že firma by ideálně měla nabízet zaměstnancům možnost trávit den tak, aby co nejlépe odpovídal jejich představám. „V takovém případě lidem nevadí, že pak skončí v práci až kolem desáté večer,“ dodal. Například v pražských kancelářích vývojářské společnosti STRV mají zaměstnanci k dispozici vířivku, vlastní bar, posilovnu či rozlehlé terasy. V interiéru firmy je také imitace březového háje. Rovněž jídlo mají zaměstnanci zadarmo. "Firma tím říká, že si váží času zaměstnanců," dodal.

Interirér firmy STRV v pražském Karlíně
Interiér firmy STRV v pražském Karlíně

Důležité jsou také akce pro komunity, účasti na konferencích a tvorbě obsahu. "Pro firmy je lepší, když její lidi jsou spíkry na konferencích. Je to účinnější než inzeráty na Facebooku," popsal Matěj Matolín. Podle jeho slov by také firmy měly omezovat statusové symboly (auta, kanceláře, tituly atp.).

Konference Kdo bude pracovat? se uskutečnila minulý čtvrtek v prostoru Radlická kulturní – sportovna. V prvním bloku věnovanému nabírání nových zaměstnanců vystoupil nejznámější „lovec hlav“ Jan Bubeník, majitel Bubenik Partners. O svoje zkušenosti se podělil Philippe Riboton, který řeší personální problémy ve střední Evropě a například personálně obsazuje nový obchod Louis Vuitton v Praze. Hovořila také Kateřina Gábová z vyhledávače letenek Kiwi.com, kde se během posledních dvou let zdesetinásobil počet zaměstnanců.

Jan Bubeník
Jan Bubeník

Ve třetím bloku vystoupili tři řečníci, kteří zodpověděli otázku: Co dělá dobrého šéfa dobrým šéfem? O zkušenosti se podělil Jan Mühlfeit, někdejší šéf evropského Microsoftu, který se dnes věnuje mentoringu, Tomáš Chalupa, bývalý vrcholový politik a dnes podnikatel, hovořil o zkušenosti ve vedení ministerstva a v konzultantské firmě Strategie one, a Jan Hnízdil, nejznámější propagátor psychosomatiky.

-mav-