Volební kampaně letos poprvé ovlivní limit 90 mil. Kč

pondělí, 27. března 2017, 08:25 Reklama MediaGuru

Limitní částce 90 milionů korun se svými investicemi přiblíží jen největší strany.

Na podzim letošního roku proběhnou parlamentní volby. Poprvé v nich budou muset politické strany a hnutí respektovat limit na své volební výdaje – za kampaň do poslanecké sněmovny budou moci utratit maximálně 90 milionů korun. K této maximální hranici se ve svých investicích plánuje přiblížit hnutí ANO, okolo 80 milionů korun má ve volebním fondu ČSSD či ODS. 

Podle nejnovějšího průzkumu, který přineslo CVVM, má podle volebního modelu nejvyšší podíl hnutí ANO (32,5 %), následováno ČSSD (22 %), KSČM (12 %), ODS (8,5 %), KDU-ČSL (6,5 %), TOP 09 (5,5 %) a SPD (5 %).

Hnutí ANO obsah své kampaně zatím tají, nicméně s výší investic bude respektovat limit 90 milionů korun. Využije mix kontaktní kampaně, outdooru, tisku, internetu a sociálních sítí.

ČSSD, která se letos poprvé od parlamentních voleb v roce 2006 obrátila na renomované poradce – americkou agenturu STG, má ve svém volebním fondu prozatím 80 milionů korun, nicméně plánovaný rozpočet se může ještě o něco málo zvýšit. „Veškeré příjmy a výdaje budou účtovány výhradně na transparentním účtu ČSSD. Strop je stanoven zákonem na 90 milionů korun," připomíná zpráva místopředsedy strany pro hospodaření Martina Starce pro stranický sjezd. Volební program bude představen v červnu. Kampaň povede Jan Birke, zastánce tradiční sociálnědemokratické politiky.

KSČM hodlá do předvolební kampaně investovat částku do 30 milionů korun. „Posílili jsme prostředky na kampaň na sociálních sítích a na inzerci na internetu i v tisku, ale stejně jako dříve počítáme i s distribucí předvolební tiskoviny do všech domácností, oproti minulosti ovšem chceme její obsah více zjednodušit. Na velkoplošnou prezentaci formou billboardů či plakátů se zaměřujeme jen doplňkově. I nadále bude naše kampaň postavena na přímém kontaktu s občany,“ odpovídá na dotaz MediaGuru.cz za stranu Helena Grofová. Tematicky se KSČM zaměří na zajištění bezpečnosti občanů, odpovídající zvýšení mezd i důchodů, zachování a posílení rovného přístupu ke zdravotní i sociální péči a vzdělání a také na podmínky pro získání dostupného bydlení.

Stejně jako ANO a ČSSD se k horní hranici možných investic blíží také ODS. Ta nyní počítá s  částkou kolem 80 milionů korun, které chce vynaložit mimo jiné na oslovování lidí prostřednictvím sociálních sítí, online reklamy a standardní inzerce. „Spoléháme ale především na kontaktní kampaň, na setkávání s lidmi a diskuze. Už teď jezdíme v rámci jarní tour Petra Fialy po České republice a Tvoříme program, s lidmi, na základě jejich podnětů a návrhů. K tvorbě programu také využíváme webový formulář,“ popisuje tisková mluvčí ODS Jana Havelková. Příprava programu vyvrcholí 22. dubna na Programové konferenci, ale už teď je jasné, že na něm budou body jako zjednodušení daňového systému, nastolení elektronické komunikace se státní správou, vzdělávání a či hájení české národní pozice v mezinárodní diplomacii.

KDU-ČSL, která nakonec půjde do voleb dohromady s hnutím STAN, počítá s rozpočtem do 27 milionů korun. Mediamix bude odpovídat konkrétním voličským skupinám a jejich charakteristikám, konkrétní podobu volební kampaně, včetně sdělení, však strana zatím prozradit nechce.

TOP09 uvažuje o nákladech ve výši okolo 50 milionů korun. Spoléhat se bude nejen na tradiční média, ale velká část kampaně se bude odehrávat v online prostředí. Cílit bude především na střední vrstvu obyvatel. V kampani, jež bude vycházet z již prezentované „Vize 2030: Úspěšná země – odolná společnost“, se zaměří na témata vzdělávání, zvýšení platů pedagogů, moderního hospodářství, jednoduchého právního řádu a daňového systému.

Strana přímé demokracie (SPD) Tomia Okamury svůj program staví na přímé vládě lidu, volném trhu bez Evropské unie a nižších daních. Na dotazy ohledně podoby kampaně či výše investic strana nereagovala.

Z průzkumu agentury STEM, realizovaného na přelomu února a března, vyplývá, že by se do poslanecké sněmovny dostala také Česká pirátská strana (5,5 %, podle březnového CVVM 2 %). Právě na reálné možnosti dostat se letos do parlamentu budou Piráti podstatnou část své kampaně stavět. „Šance Pirátů na vstup do sněmovny je vysoká a volební potenciál Pirátské strany – procento lidí, kteří uvažují o volbě Pirátů – dostatečný,“ přibližuje za stranu Mikuláš Ferjenčík s tím, že rozpočet na kampaň tvoří zatím zhruba 5 milionů korun. Další prostředky se bude strana snažit získat od svých podporovatelů.

-stk-