Studio B&H se vymezuje vůči kampani Bernarda

pátek, 16. června 2017, 12:00 Reklama MediaGuru

Proti kampani Bernarda se ohradilo i studio Butterflies&Hurricanes, které se na ní podílelo.

Proti kampani rodinného pivovaru Bernard „Rotující pípa“ ve stylu pin-up se nyní vymezuje i grafické studio Butterflies&Hurricanes, které se na ilustraci dívek produkčně podílelo. „Klienta jsem osobně konfrontovala se svým nesouhlasným názorem na kampaň, kterou si vymyslel,“ píše ve svém vyjádření ředitelka a majitelka designového studia Michaela Thomas. „Byla jsem ujištěna, že vyznění Bernardových pin-upek bude tentokrát ,pro ženy' a bude si dělat legraci z pana Bernarda,“ dodává.

S konceptem Rotující pípa začal Bernard komunikovat před třemi lety, nejprve v místě prodeje, posléze v online prostoru na Facebooku. „Od té doby se potýkáme s útoky od různých genderových a feministických skupin, které nás a naši kampaň kritizují, často dost nevybíravým způsobem,“ komentuje za pivovar jeho tiskový mluvčí Zdeněk Mikulášek.

bernard-pin-up-nefiltrovana-10

V květnu letošního roku Bernard vstoupil s kampaní i do venkovního prostoru. Od června k dívkám přidal sérii „Feminist edition“, čítající tři vizuály s tváří Stanislava Bernarda, který se v marketingové komunikaci svého pivovaru objevuje často – v minulosti to bylo například v kampaních „Svět se zbláznil“, „Proti europivu“ či „S čistou hlavou“.

bernard_feministedition_2

Časopisu Reflex Stanislav Bernard v telefonickém rozhovoru řekl, že se prostřednictvím kampaně snaží zejména o nadsázku, humor a svobodu projevu. Na otevřený dopis Stínové rady pro reklamu, jež bojuje proti sexistické a genderově nekorektní reklamě, reagoval slovy, že tyto ženy mají svůj problém a snaží se ho řešit na úkor všech: „Bojem, zákazy nebo regulacemi. Já jim ze srdce a bez ironie přeji to nejlepší. Pokud ony budou vnitřně spokojené, nebudou — s prominutím – blbnout kolem takových věcí, jako je reklama na pivo.“

Vyjádření Michaely Thomas, zakladatelky a majitelky studia Butterflies&Hurricanes

michaelathomas To si vyslechnou ženy, které vidí svět jinak. Které si uvědomily, že žijeme ve stereotypech a škatulkách. Že žijeme ve světě, kde ženská práva jsou daleka rovnosti těm mužským, ve světě, kde ženské tělo je věc veřejná. V ujišťování, že když ona říká ne, znamená to jo a že když si vezme krátkou sukni, chce si „zapíchat”. Protože já sama jsem byla jako mladá žena znásilněna opilým mužem, protože to byl chlap jak hora, navíc můj šéf, držela jsem hubu a krok a myslela si, že to byla moje vina. Ten pocit vnitřní špíny bych žádnému chlapovi nepřála zažít. I proto bych ráda dala toto stanovisko ke kampani Bernard pin-upky v bodech: 1. Spojování piva a ženského těla je špatně. 2. Tuto kampaň jsme nevymýšleli u nás ve studiu, jen jsme produkčně zajišťovali ilustraci pin-upek. 3. Klienta jsem já osobně konfrontovala se svým nesouhlasným názorem na kampaň, kterou si vymyslel. 4. Byla jsem ujištěna, že vyznění Bernardových pin-upek bude tentokrát „pro ženy” a bude si dělat legraci z pana Bernarda. 5. Žen si velice vážím a sama se pokládám za feministku. 6. A úplně upřímně a lidsky, tuto zakázku jsme zprostředkovali hlavně proto, že pomůže zajistit živobytí ilustrátorce – matce, kterou opustil partner po narození dítěte a nechal ji v podstatě bez prostředků. 7. Neztotožňuji se s názorem pana Bernarda, který se vyjádřil k aktivistkám ze Stínové rady pro reklamu, viz článek z Reflexu dne 14. 6. cituji: „Ony mají svůj problém a snaží se ho řešit na úkor všech.” 8. Naprosto odmítám všechny urážky feministek v diskuzích pod články, kde se o nich píše jako o ubohých, ošklivých, ženách, které mají problém, protože si už dlouho „nezapíchaly”. Je to odporné. 9. Feministky které znám jsou krásné a silné ženy. Moc si jich vážím a tímto jim vyjadřuji podporu. 10. Věnujeme svůj zisk za zprostředkování vzniku ilustrací na podporu organizace Ženská práva jsou lidská práva. 11. Udělala jsem chybu, že jsem neposlechla svoje přesvědčení a byť „pouze” ilustrace jsem nechala přes B&H zrealizovat. 12. V zahraničí se již hovoří o tom, že sexistická reklama se podílí na fenoménu zvaném „rape culture”, tedy na znásilňování v opilosti. Ptáte se proč toto vše píšu? To  proto, že kolem sebe vidím spoustu každodenních hrdinek, které samy vychovávají děti, bojují o přežití. Protože český muž je veden k tomu, že „svět se má brát s nadhledem”. Že ženská „to zvládne”. Vidím okolo sebe ženy týrané svými zamindrákovanými manžely. Vidím kolem sebe otce, kteří se vykašlali na svoje děti. Vidím kolem sebe muže - sraby, co v diskuzích dehonestují ženy za to, že mají jiný názor. A tak dávám Fakáč všem posměváčkům, co nás feministky vidí jako ošklivý ženský. Dávám Fakáč zjednodušujícím pohledům na svět. Dávám Fakáč všem chlapům, kteří se opijou a pak se „neovládaj”. Dávám Fakáč pivní kultuře, která má pocit, že není na světě větší hodnota, než se bavit. Jediné, co mě hřeje na duši je, že většina peněz za tuto práci šla mojí skvělé kamarádce samoživitelce, na jejichž společné dítě se tatínek naprosto vyprd. Doufám, že toto je možná příležitost veřejně mluvit o tom, jak se tady muži chovají k ženám a svým dětem, jak se tady muži chovají k ženám ve veřejném prostoru, jak se vyjadřují o ženách, co za něco bojují, a třeba o tom, jak reklama napomáhá kultuře znásilnění. To je veřejně naprosto neřešený fenomén. Srdcem i duší feministka, Michaela Thomas Majitelka studia Butterflies & Hurricanes PS: Jsem naprosto nadšená, kolika lidem už kampaň vadí!