Czechdesign: Firmy si cestu k designu teprve hledají

pátek, 27. října 2017, 15:00 Marketing MediaGuru

Mnoho českých firem potenciál designu dosud neobjevilo, myslí si Radim Tuček z Czechdesign.

Ve čtvrtek 26. října začíná v Praze již devatenáctý ročník mezinárodní přehlídky designu Designblok.Letos poprvé bude její součástí i odborná konference Design & Business Talks, určená zejména pro firmy, které s designem začínají nebo cítí potřebu začít. „Na českém trhu stále existuje mnoho firem, které potenciál designu ještě nedocenily. Ty chceme přesvědčit, že design dokáže v dlouhodobém horizontu obchodu opravdu přispět,“ říká Radim Tuček z organizace Czechdesign, která konferenci organizuje. Spolu s ní bude pro firmy během Designbloku pořádat i komentované prohlídky.

„Na konferenci budeme rozdávat i naši novou publikaci, která představí příklady dobré praxe,“ prozrazuje Radim Tuček. Takovým příkladem je výrobce kancelářského nábytku B2B Partner,který před rokem ve spolupráci s Czechdesignem uspořádal uzavřenou soutěž a s vítězným duem Lenkou Damovou & Borisem Klimkem připravil a začal vyrábět nový nábytek pod značkou Plan. „S tímto nápadem se firma trefila do díry na trhu, protože už nyní nestačí vyrábět. Důležité pro úspěch ale také bylo, že majitel přesně věděl, co chce, protože design sám o sobě bez promyšlené strategie každý problém nevyřeší,“ podotýká Radim Tuček.
Radim Tuček, foto: Czechdesign

Radim Tuček, foto: Czechdesign

Firmy tak mohou designéry přizvat k vývoji samotných produktů, které posílí obchod, například schopností designovým výrobkem oslovit nové zákazníky či získáním konkurenční výhody. Rovněž ale může design firmám posloužit k vývoji obalů a následnému využití v marketingové komunikaci. To je případ čokoládové tyčinky Kofila, jež letos uvedla designérskou kolekci obalů, která na určitou dobu nahradila v obchodech ten standardní. Obaly od čtyř designérů přitom navázaly na odkaz Zdenka Rykra, jenž navrhl typicky žlutý obal s mouřenínem popíjejícím šálek kávy v roce 1923.

1. místo – Kateřina Kynclová, zdroj: archiv soutěže

1. místo – Kateřina Kynclová, zdroj: archiv soutěže

2. místo – Markéta Michálková, zdroj: archiv soutěže

2. místo – Markéta Michálková, zdroj: archiv soutěže

3. místo – Lukáš Tomek, zdroj: archiv soutěže

3. místo – Lukáš Tomek, zdroj: archiv soutěže

4. místo – Ján Vajsábel, zdroj: archiv soutěže

4. místo – Ján Vajsábel, zdroj: archiv soutěže

Dalším takovým příkladem je značka Nescafé, která opět ve spojení s Czechdesign v soutěži vybrala tři designéry, jejichž návrh dala na obaly kávy Azera. Na českém a slovenském trhu se tak prodává v designu od Lukáše Tomka, Evy Hanzalové a Radoslava Dostála. „V tomto případě jde užití designu ještě o krok dál, protože na jednotlivých plechovkách je uvedeno i jméno designéra, což má sloužit i k jejich propagaci,“ vysvětluje Tuček.

Designérská edice značky Nescafé Azera, foto: Nescafé

Designérská edice značky Nescafé Azera, foto: Nescafé

Způsob soutěže zvolila značka Aquila pro tvorbu etikety speciální edice nápoje Fruttima.Vítězné návrhy se v obchodech objeví v průběhu příštího roku

Soutěž na novou etiketu Aquila Fruttimo: 1. místo Yana Gurskaya, 2. místo Maria Makeeva, 3. místo Ilona Horníčková, foto: Czechdesign

Soutěž na novou etiketu Aquila Fruttimo: 1. místo Yana Gurskaya, 2. místo Maria Makeeva, 3. místo Ilona Horníčková, foto: Czechdesign

„I za těmito aktivitami, jejichž charakter je primárně marketingový, však leží byznys, protože komunikace i zajímavé obaly ho dokážou podpořit. Je to jeden ze způsobů, jak vidět investici do designu smysluplně,“ popisuje Radim Tuček, podle kterého není zapojení designu do strategie jen otázkou peněz. „Peníze ve firmě máte vždy na to, na co chcete. Ty firmy, které se k designu rozhodly, mnohdy ale neví, jak začít,“ dodává.

Organizace Czechdesign, která na českém trhu působí už od roku 2003, se proto snaží v tomto směru firmy edukovat. Vydává online magazín, poskytuje konzultace či pomůže najít toho správného designéra, rovněž provozuje i vlastní e-shop. „Snažíme se však vzdělávat i designéry, protože ti také často neví, jak se k firmám chovat. V tomto směru nyní chystáme například spolupráci s UMPRUM,“ doplňuje Tuček.

Na finanční podporu designu se zaměřuje také výzva agentury CzechTrade, spadající pod Ministerstvo průmyslu a obchodu, „Design pro konkurenceschopnost 2016–2018 – Propagace průmyslového designu v zahraničí“, která je určena pro prezentaci designu na zahraničních veletrzích.

-stk-