Hervis: Odlišujeme se sortimentem i využíváním omnichannel

čtvrtek, 16. listopadu 2017, 14:00 Marketing Kateřina Straková

O budování omnichannel nákupní zkušenosti i „čerstvosti“ zboží hovoří marketingový ředitel společnosti Hervis Sports Jan Štádler.

Jan Štádler, marketingový ředitel společnosti Hervis Sports, foto: Hervis Sports

Jan Štádler, marketingový ředitel společnosti Hervis Sports, foto: Hervis Sports

Od loňského roku budujete v Hervis Sports omnichannel model, propojující kamenné prodejny s e-shopem a mobilními zařízeními. Jak se tato snaha vyvíjí?  

Letos jsme model ještě zásadně posunuli tím, že jsme přestali dovážet zboží, objednané na e-shopu, z centrálního skladu ve Vídni, ale dodáváme ho přímo z našich poboček. Díky tomu jsme jednak zkrátili dobu dodání na 48 hodin, jednak jsme mohli přiblížit sortiment českému zákazníkovi. Více jsme se zaměřili na značky, na které jsou lidé u nás zvyklí, jako je Hannah, Husky, Loap nebo RockSpring. Zároveň jsme z našich poboček vytvořili pick-up pointy, kde si mohou lidé přes službu Click & Collect objednat zboží z e-shopu, nechat si ho zdarma dopravit do prodejny a poté vyzvednout. Díky tomu nejen zvyšujeme počet objednávek, ale dostáváme zákazníky do prodejen, kde si mohou případně koupit i něco dalšího. 

Jaký podíl tvoří e-shop na celkovém obratu firmy? 

V našem případě se podíl online prodejů nijak neodlišuje od celosvětového 10% průměru. Většina prodejů tedy nadále probíhá v offline prostředí, nicméně i přesto musíme počítat s tím, že polovina z nich je ovlivněna online zkušeností. E-shop je tak pro nás zajímavý nejen konverzí, ale i svou informační sílou, která přivede lidi do kamenné prodejny.

Liší se nějak míra online a offline nákupů podle sortimentu? 

Ano, pozorujeme, že v kamenném obchodě nám lépe funguje městský sportovní sortiment, zatímco na internetu je to zejména outdoorové zboží. Je to dáno tím, že městské produkty jsou impulzivnější záležitostí, naopak outdoorový sortiment je mnohem techničtějšího rázu a lidé se o něm rozhodují na základě mnoha technických parametrů. Když si koupí funkční bundu přes internet, maximálně jim nebude sedět velikost, ostatní parametry má již zákazník předem „nastudované“.

Kromě kamenných poboček a e-shopu tvoří další pilíř omnichannel model také mobil. Jak ho lidé používají k nákupům? 

Přístupy z mobilů na náš e-shop nejsou příliš překvapivé, pohybují se mezi 40 až 50 %. Oproti standardu máme vysoké číslo přístupů z tabletů, které využíváme prodeji přímo v pobočkách. Pokud tedy zákazník nenalezne požadované zboží či velikost v obchodě, může si ho přes tablet objednat a nechat dovézt buď do prodejny, nebo na svou adresu. Beze zbytku to naplňuje náš omnichannel model a propojení Obchod - Zákazník – E-shop.

V offline světě máte několik formátů prodejen. Jak funguje pilotní prodejna Hervis Expres na Hlavním nádraží v Praze? 

Dnes už má velmi dobré výsledky. Začali jsme s ní před dvěma lety, kdy jsme si chtěli vyzkoušet prodejnu na vysoce frekventovaném místě na malém prostoru o velikosti 250 m2. Sortiment odpovídá situaci, v níž se lidi na nádraží nacházejí, proto nenabízíme nic, co by si nemohli jednoduše odvézt vlakem, například lyže, kola… Soustředíme se na oblečení, boty a doplňky. V současnosti se už poohlížíme po dalších vhodných lokalitách pro tento formát. 

Co je hlavní diferenciační prvek značky Hervis Sports v porovnání s konkurencí, jako je Sportisimo nebo Intersport? 

Odlišujeme se především sortimentem, a nyní zmíněnou omnichannel nákupní zkušeností. Každým rokem také naše prodejny modernizujeme a přestavujeme dle aktuální potřeby a trendů. 

Velký důraz také klademe na „čerstvost“ našeho zboží, nebo chcete-li obrátku. U nás se vám nestane, že narazíte na výrobek z několik let staré modelové řady.

Konkurentem na poli sportovního oblečení je také Lidl nebo cenově níže položený Decathlon. Jak na ně reagujete? 

S Lidlem ani Decathlonem se do žádné cenové války pouštět nechceme. Naše strategie je postavena na značkách, prodáváme světové i své vlastní, a ty se nikdy tak nízko jako Lidl nedostanou. Nabídkou chceme oslovit celé spektrum spotřebitelů – v každém segmentu máme program První cena, tedy zboží, které je levné a dostupné pro všechny, kteří s danou sportovní disciplínou začínají. Cílem je zákazníka vychovat, aby si zvykl na lepší kvalitu, rozvíjel se v daných sportech a postupně kupoval lepší vybavení. 

Jakým způsobem pracujete s vlastními značkami, mezi něž patří například Kilimanjaro, Benger, Cygnus nebo X-Fact?  

Naše značky používáme především pro partnerství a na různé eventy. Většina lidí ani nevnímá, že to jsou naše značky, což je bezesporu výhoda. Ani je nepoužíváme jako levnější varianty ke světovým značkám, například Kilimanjaro se pohybuje ve stejné cenové hladině jako outdoorové značky Salewa nebo Columbia. 

Z celé řady partnerství je významná Vaše spolupráce s Jizerskou 50, kterou jste letos prodloužili až do roku 2021. Co na ní plánujete? 

Už od loňského roku spolupracujeme s běžcem Danielem Mákou, s nímž chceme na letošní 51. ročník Jizerské 50 připravit sérii tréninků, například na vylepšení techniky. Pokud nám to počasí dovolí, plánujeme v Praze tréninky na běžkařské dráze na Vypichu. V Bedřichově budeme přítomni už cca 14 dní před závodem s naším servisním a prodejním stanem. 

S jakými sporty se dále spojujete? 

Dlouhodobě podporujeme cyklistiku, spolupracujeme s  triatlonistou Janem Řehulou, jsme partneři různých běhů, závodů pro děti a mládež, City Cross Runu a od loňska i městského překážkového běhu Urban Challenge.

Jan Štádler, marketingový ředitel společnosti Hervis Sports

Ve společnosti Hervis Sports  působí od loňského roku. Zkušenosti má z internetového obchodu Mall.cz, Tesco Stores, nebo portálu Slevomat.cz.