AKA: Tržby reklamního odvětví loni dosáhly 150 mld. Kč
Asociace komunikačních agentur (AKA) zveřejnila Zprávu o české reklamě a komunikaci v roce 2017.
V roce 2017 se v reklamním průmyslu pomocí mediálních i nemediálních nákupů proinvestovalo v čistém vyjádření 150 mld. Kč. Má to být třikrát větší obrat než u textilního průmyslu, řekl na čtvrtečním setkání výkonný ředitel Asociace komunikačních agentur (AKA) Marek Hlavica při příležitosti zveřejnění Zprávy o české reklamě a komunikaci 2017.
Celkový údaj 150 mld. Kč se skládá z čistých investic vložených do mediální komunikace (cca 50 mld. Kč), nemediálních kanálů (cca 50 mld. Kč) a dalších investic v internetové reklamě (ne-display) a v oblasti polygrafie či produkce či dalších aktivit (cca 50 mld. Kč).
Ceny služeb komunikačních agentur loni vzrostly v průměru o 20 %. Také personální náklady agentur se zvýšily v průměru o 20 %. Na trhu ale chybí seniorní pracovníci. „I reklama tak hledá pracovníky v zahraničí,“ říká AKA.
Výdaje do mediální komunikace se v roce 2017 podle hrubých monitorovaných investic meziročně zvýšily o 10 %. V loňském roce se dařilo televizní reklamě a významně i internetové reklamě, řekl Petr Chajda, předseda rady ASMEA, která je členem AKA. Ekonomická konjunktura podle Chajdy zvedá i tiskovou reklamu. Billboardová válka o nosiče u dálnic a silnic první třídy trh údajně významněji neovlivnila.
V roce 2017 významně vzrostl počet veřejných zakázek v oblasti komunikace. Jejich objem se zvýšil meziročně o 18 % na 1,348 mld. Kč. Ještě více vzrostl absolutní počet zakázek z 256 na 851.
AKA se chce v letošním roce zaměřit na legislativní otázky (GDPR, ePrivacy, odpovědnost médií za obsah reklamy na léčiva), profesionalizaci státní správy (větší využívání Metodiky zadávání veřejných zakázek), na vyhledávání lidských zdrojů a na boj proti komoditizaci reklamy. Reklamní průmysl by se ale měl vyvíjet pozitivně. „Letos nás čeká růst, kvantitativní i kvalitativní. Ekonomice se daří a reklama bude součástí exportu České republiky. Z ČR se řídí a obsluhuje komunikace mnoha značek v zahraničí,“ vyhlíží vývoj v letošním roce prezident AKA Jan Binar.
Prezentaci zprávy AKA si můžete prohlédnout níže.
-mav-