PR Fórum: Eskalace bude v komunikaci strategickým tahem

čtvrtek, 1. února 2018, 13:45 PR MediaGuru

Letos se bude PR potýkat se stále těžším získáváním pozornosti. Čím výraznější a kontroverznější tón, tím lepší.

Lidé jsou stále méně pozorní. Doba, po kterou jsou schopni udržet svou pozornost na uzdě, se postupně zkracuje, zatím se drží na průměrných osmi sekundách. Ze smršti tragických zpráv, zpravodajství o skandálech, válečných konfliktech a teroristických útocích cítí únavu, nevnímají, zda se daná událost stala včera nebo před měsícem a jsou vyčerpaní z neustálého toku fake news a jejich uvádění na pravou míru. Tzv. únava soucitu je podle agentury Havas PR jedním z letošních komunikačních trendů. „Pro získání pozornosti bude tak letos potřeba výraznější a kontroverznější komunikace. Eskalace se dnes stává strategickým komunikačním tahem,“ uvedl na konferenci PR Fórum ředitel agentur Havas PR Martin Pavlíček. 

Dalším výrazným trendem, s nímž by měly firmy počítat, je volba peněženkou. Každý spotřebitel, nezávisle na svém ekonomickém postavení, se rozhoduje, které výrobky si zakoupí. S nastupující mladou generací volbu již neovlivňuje pouze cena či kvalitativní parametry, ale i zodpovědné chování firmy. Jen v USA bylo do odpovědných firem v roce 2016 proinvestováno 8,7 miliard dolarů. „Nestačí už jen hlásat, že jsme dobrými sousedy, ale mít v ruce i měřitelné dopady formy na společnost. Důraz na pozitivní impakt je stále větší,“ popsal Pavlíček. 

Na spotřebitelské chování bude mít také postupné splývání online a offline retailu. Většina kamenných obchodů už spustila své e-shopy, původně e-shopy vstupují do kamenného světa. Na českém trhu rozšiřuje ZOOT.cz síť svých výdejen radosti, Alza.cz představila svou prodejnu budoucnosti, kde s výjimkou asistenta na videochatu není žádná obsluha. Na americkém trhu zase Amazon otevřel první pobočku supermarketu Amazon Go, kam zákazník jen přijde, vezme zboží a bez zaplacení odejde, útrata mu bude stržena z karty a účtenka poslána na e-mail. 

Stále silněji bude během letošního roku u veřejnosti rezonovat také téma genderové neutrality, které loni nabralo na síle s mezinárodní kampaní #metoo. V newyorském metru přestali cestující oslovovat „Dámy a pánové“, na některých firemních a školních toaletách bylo odstraněno označení pro ženy a muže, na Islandu se zase stávkovalo za rovnocenný plat. „Spolu s tím, jak bude boj za rovnoprávnost sílit, se zintenzivní i reakce konzervativní části populace, podle níž je toho až příliš,“ dodává Pavlíček. V českém kontextu se podle výzkumu Future is FeMale 47 % populace nevěří, že by skutečná genderová neutralita mohla existovat, jen 79 % lidí se domnívá, že obě pohlaví jsou stejně důležitá a více než třetina lidí (37 %) je toho názoru, že feminismus udělal více škody než užitku. Nicméně i tak se 96 % žen a 87 % mužů domnívá, že by obě pohlaví měla mít na obdobných pozicí stejné platové podmínky, 64 % respondentů si myslí, že obě pohlaví jsou stejně důvěryhodná, 57 % pracovitá a 52 % kreativní.

Na důležitosti nabírá i téma věku zaměstnanců. „Firmy by měly věnovat pozornost, aby se vyhnuly tzv. ageismu neboli diskriminace zaměstnanců kvůli jejich věku,“ zdůraznil Martin Pavlíček. Zatímco u mladých se oceňuje jejich inovativnost a svěží nápady, u starších zaměstnanců by měly být oceněny zejména zkušenosti. 

Komunikačním trendem je také partnerský život, či spíše život bez partnera. Z průzkumu společnosti Mintel je 61 % singles žen spokojeno se svým životě bez partnera a 75 % se rozhodlo aktivně partnera nehledat. Tři čtvrtiny lidí se také domnívá, že zajít si sám na večeři je společensky přijatelnější než před pěti lety a realitní makléři předpovídají, že 15 až 25 % zákaznické báze kupující si nemovitosti tvoří ženy bez partnera. 

Přehled všech komunikačních trendů pro rok 2018 naleznete zde

-stk-