Trh se seberozvojem roste, lidé chtějí být lepší

pátek, 23. března 2018, 11:25 Marketing MediaGuru

I Češi slyší na nabídku seberozvoje, čím dál víc se daří kurzům, motivačním knihám i diářům.

Intenzivní potřeba zlepšit se přichází na lidi s každým novým rokem. V lednu si mnozí do zánovních diářů sepíší seznam novoročních předsevzetí, předplatí si celoroční permanentku do posilovny a přihlásí se na kurz němčiny. Také si říkají, že budou jíst zdravě, nebudou pít tolik alkoholu a opravdu konečně přestanou kouřit. Už v únoru se jejich počáteční snaha pomalu vytrácí a v březnu je zcela zapomenuta. Je jasné, že vytrvat a nepolevit je pro úspěch zásadní a právě na potřebu neustálé motivace se zaměřuje dnes už poměrně rozsáhlá oblast trhu se seberozvojem. 

Pod pojem „trh se seberozvojem“ spadají poměrně různorodé kategorie, od motivačních knih a audioknih, diářů, přes kurzy, koučování, programy na hubnutí, holistická centra, až po aplikace. Jen v USA zaznamenal v roce 2016 obrat ve výši 9,9 miliard dolarů a v loňském roce se měl podle odhadu zvýšit na 11 miliard dolarů. Podle společnosti Marketdata by měl růst pokračovat i v následujících letech, až do roku 2022 průměrně o 5,6 % za rok. 

Na českém trhu potvrzuje pozitivní tendenci úspěch celé řady firem, jež na seberozvoji staví svou strategii. Například GrowJob Institut, kde působí mimo jiné autor knihy Konec prokrastinace Petr Ludwig, svůj obrat meziročně zvyšuje. „Rok od roku roste zájem o naše workshopy, akademie, přednášky a konference. Musíme na to reagovat zvýšením počtu všech akcí za rok,“ popsala za GrowJob Institute Aneta Drábková s tím, že tímto způsobem bylo odbaveno za rok 15 tisíc lidí. K tomu je potřeba připočíst celou řadu firem, které využívají konzultantské služby pro lepší nastavení firemní identity či designu služeb. Patří mezi ně například Česká spořitelna, ČEZ, Tchibo, Siko, KPMG nebo PwC.

Nárůst hlásí i nakladatelství Jan Melvil Publishing, jež vydává motivační knihy, které „vás připraví na budoucnost“. „Prodeje nám loni meziročně stouply o 20 %, podobný růst jsme měli i v minulých letech,“ uvedl na dotaz MediaGuru.cz nakladatel Vít Šebor. Za svou historii, která se datuje od roku 2006, vydalo nakladatelství 72 titulů a prodalo přes půl milionu výtisků. Doposud nejúspěšnější knihou byla již zmíněná publikace Petra Ludwiga, loni bodoval titul Na volné noze od Roberta Vlacha.  

Dalším důkazem, že seberozvoj v Česku „frčí“, je i množství značek motivačních diářů, které na trhu vznikají. Zmiňme například nedatovaný diář Doller, značku Clever Minds, která kromě diáře nabízí i celou řadu zápisníků specializovaných na osobní rozvoj, či Infinity, spojující diář s deníkem vděčnosti. 

Cílová skupina seberozvoje se rozšiřuje 

Lidi, kteří do seberozvoje investují, spojuje potřeba najít v osobním a pracovním životě smysl, jež je často přetavena do snahy pracovat na sobě a dosáhnout spokojenosti jak doma, tak v práci. „V GrowJob Institute cílíme na lidi, kteří mají chuť a zájem na sobě pracovat a chtějí změnu ve společnosti. Skladba našich účastníků se prakticky nemění, spíše přibývají nové cílovky, díky šíři našich témat,“ dodala Aneta Drábková. Vedle „klasických“ témat GrowJob Institutu, jako je prokrastinace, sebedisciplína, smysluplný život či spokojenost, si své zájemce získává i meditace, kritické myšlení nebo osobní hrdost. 

Tematické rozšiřování a s ním i příliv nových čtenářů lze pozorovat i na poli motivační literatury. „Dříve se literatura osobního rozvoje soustředila na zlepšování osobní a profesní produktivity, věnovala se time-managementu, vydělávání peněz, motivaci, řízení lidí apod. Dnes se čtenáři chtějí poučit také o zdravém životním stylu (u nás třeba tituly Jídlo na prvním místě, Zdravá střeva nebo chystaný titul Proč spíme), praktické psychologii (Myšlení rychlé a pomalé, Nauč se to!), populární je také lifehacking (Nástroje titánů),“ uvedl Vít Šebor. Vedle papírových knih a e-knih se v této oblasti daří i audioknihám. 

Čím dál významnější prostor si na poli seberozvoji vydobývá také internet a nové technologie. Do digitálního prostředí se přesouvá celá řada kurzů, postupný nástup zaznamenají i mobilní aplikace, a to zejména v oblasti meditace, hubnutí, fitness a terapie. Internet je rovněž stěžejní pro propagaci „seberozvojových“ firem, které často využívají ke komunikaci nejen své webové stránky i s blogem, ale také sociální sítě, PPC reklamu či spolupráci s influencerů. 

„Za své investované peníze i čas očekávají spotřebitelé praktické výsledky,“ upozornil John LaRosa ze společnosti MarketData a dodal, že místo šarlatánů vyhledávají skutečné odborníků, kteří jim poskytnou ověřené informace. Přehnané sliby už neletí.

-stk-