Mattoni mění své orlice v krajině v umělecká díla

pondělí, 18. června 2018, 14:50 Aktuality, Reklama MediaGuru

Značka Mattoni chce proměnit necelou dvacítku svých orlic, rozesetých v české krajině, v umělecká díla.

Orlice Míly Fürstové, foto: KMV

Mattoni postupně změní své orlice, které má jako symbol své značky rozeseté po celé republice, v umělecká díla. Zatím tímto způsobem proměnila dva z celkových 16 orlic, obě dvě se nacházejí u dálnice D1 poblíž Velkého Meziříčí. Jednu z nich vytvořila Míla Fürstová, česká grafička žijící v Londýně, druhou vzešel ze soutěže mladých výtvarníků – studentů AVU. Autorkou vítězného návrhu se stala Lucie Havlová. 

„S ohledem na poslední úpravu zákona o pozemních komunikacích jsme se rozhodli s dálničními orlicemi jako naší reklamou rozloučit a zároveň jim dát šanci přetrvat i do budoucna, s nadějí na nový život, jako umělecká díla. Chceme přenechat prostor umělcům, k přeměně dle jejich návrhů, s ambicí stát se stálou instalací uměleckých děl v krajině a přispět tak k jejímu oživení,“ vysvětlil aktivitu Ondřej Postránský, ředitel strategického marketingu Karlovarských minerálních vod (KMV),  s tím, že náklady na proměnu se pohybují v řádu několika set tisíc korun. 

Společnost KMV chce postupně nabídnout jako prostor pro umělecká díla všechny své orlice, a to v rámci projektu probíhajícího pod záštitou a za podpory Galerie hlavního města Prahy a Akademie výtvarných umění. Již nyní je připraven další návrh, od Jana Hladíka, který se objeví v blízkosti D5. „Pokud bude zájem umělců, rádi k proměně nabídneme všechny orlice,“ doplnil Ondřej Postránský. 

První z návrhů vytvořila grafička Míla Fürstová, kterou ke spolupráci společnost KMV sama přizvala. „Když při svých návratech z Anglie, kde již 20 let žiji, míjím na dálnici Mattoni orlice, v duchu si říkám ,už jsem doma’. Moje pojednání tedy vychází z tohoto silného pocitu návratu domů a návratu do dětství,“ vysvětluje svůj motiv Míla Fürstová, jež se stala zároveň autorkou nových etiket limitované edice Mattoni. Ke své práci zvolila metodu leptu. 

Etikety limitované edice Mattoni od Míly Fürstové, foto: MediaGuru.cz

Lucie Havlová při svém návrhu vycházela ze samotné dálnice, spojnice, jež společnost propojuje v jeden celek. „Dálnice je důležitou dopravní tepnou nejen u nás, ale i v Evropě. Můj návrh je inspirován právě dopravními značkami lemujícími tuto komunikaci. Odkazuje do dálky a symbolizuje vidinu budoucnosti. Můžeme v něm najít gesto nekončící kvality a pokračující tradice,“ doplňuje Havlová.

Orlice Lucie Havlové, foto: KMV

Tímto uměleckým počinem navazují KMV na svou spolupráci s Galerií hlavního města Prahy, když před třemi roky přispěla na plastiku s názvem „Na všechny světové strany" umělkyně Mileny Dopitové. Červená orlice dočasně zaplňuje prázdné místo u sjezdu na Letiště Václava Havla, a to po plastice Vzlet II Valeriana Karouška a Jiřího Nováka. Výtvarné umění KMV podporují také projektem Mattoni Water Colours nebo opakované výstavy moderního umění PragueBiennale. 

Novela zákona o pozemních komunikacích vstoupila v platnost v září loňského roku a na jejím základě musí reklamní nosiče u dálnic a silnic první třídy zmizet. Ve chvíli, kdy se změní v umělecká díla, a přispívají tak k dotváření krajiny, mohou zůstat. 

Proměna reklamních nosičů v umělecká díla však není jediným způsobem, jak se firmy snaží vyhnout jejich odstranění. Plochy společnosti Czech Outdoor byly například přelepeny symbolem státní vlajky, jiné se změnily v navigaci, inzerující blízké restaurace a další služby pro motoristy, či v prodejní automat pomoc řidičům. Tím se podle provozovatelů mění charakter ploch, které již nejsou reklamním zařízením. V důsledku novely by mělo zmizet od komunikací na tři tisíce poutačů z celkových asi 25 tisíc v Česku.

-stk-