U Čechů nabírají na významu menší prodejny

sobota, 1. prosince 2018, 09:35 Retail, Výzkum MediaGuru

Čeští spotřebitelé stále častěji volí k nákupu menší prodejny – supermarkety a diskonty. Oceňují u nich zejména úsporu času.

Foto: Pixabay

Pro nákup potravin a drogerie Češi stále častěji volí menší nákupní formáty. Pozice dříve nejsilnějších hypermarketů klesá, naopak posilují supermarkety a diskonty. Vyplývá to ze studie výzkumné agentury GfK.

Nejdůležitějším místem pro nákupy rychloobrátkového zboží stále zůstávají hypermarkety, kde české domácnosti utratí necelou třetinu ze svých výdajů za potraviny a drogerii. Nicméně jejich pozice oslabuje. „Svůj podíl kontinuálně posilňují o něco menší nákupní místa – supermarkety a diskonty. Jednou z jejich hlavních výhod je i časová dostupnost, která je velmi důležitým kritériem pro stále více kupujících. Diskonty a supermarkety, jako moderní typ obchodů ve větší blízkosti, tak nabírají na významu a zákazníci zde nakupují častěji,“ říká Ladislav Csengeri z agentury GfK.

Pro supermarkety jsou charakteristické právě větší doplňující nákupy čerstvého zboží a zásobovací nákupy. Diskonty zase upevňují svou pozici při velkých zásobovacích nákupech. Domácnosti tedy přesouvají větší nákupy do menších moderních formátů. Nicméně význam malých a pultových prodejen se i tak snižuje, svou pozici s námahou obhajují i specializované obchody.

Podíl nákupních formátů v ČR, zdroj: GfK Shopping FMCG

Domácnosti více nakupují polotovary

Pro supermarkety i diskonty je důležitý i košík polotovarů, který dosáhl v obou zemích vyšší podíl než před pěti lety. V rámci nich mají pozitivní vývoj například různá hotová jídla, saláty, delikatesy nebo jídla připravované přímo v obchodě. Na tento trend reaguje svou nabídkou například Albert se svým novým konceptem Fresh Bistro, nebo Globus se značkou Poctivá výroba Globus.

Struktura nákupního košíku: ve výdajích dominují čerstvé potraviny, zdroj: GfK Spotřebitelský panel.

Privátní značky rostou rychleji než značkové zboží

Privátní značky jsou ostatně na vzestupu i v dalších kategoriích. Jejich podíl na rychloobrátkovém zboží vzrostl na 23 %. Jejich prodeje aktuálně rostou dokonce rychleji, než je tomu u značkového zboží. V porovnání s okolními zeměmi – Německem (38 %), Rakouskem (32 %) či Slovenskem (27 %) – je zde však stále potenciálu k růstu.

Privátní značky rostou rychleji než značkové zboží, zdroj: GfK Spotřebitelský panel.

Každá druhá koruna je utracena v akci

Akční nákupy se i přes dobrou hospodářskou situaci trží stále na vysoké úrovni. Každá druhá koruna za balené potraviny a drogerie je utracena v akci.  

Celých 51 % výdajů, které české domácnosti utratí za balené potraviny, je za zboží ve slevových akcích, zdroj: GfK Spotřebitelský panel.

-stk-