Češi plánují utratit za dárky v průměru 7,5 tisíce korun

čtvrtek, 6. prosince 2018, 07:00 Marketing, Výzkum MediaGuru

Nakupování vánočních dárků je v plném proudu, v průměru chtějí za ně Češi vydat 7,5 tisíce korun.

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Vánoční nákupy začaly. Češi letos plánují obdarovat v průměru pět osob, na dárky chtějí vydat okolo 7 500 korun. V porovnání s loňským rokem své výdaje hodlá zvýšit polovina Čechů. Až jednu třetinu výdajů utratí na e-shopech.

Podle průzkumu agentury ppm factum research na vzorku plánuje nejvíce Čechů – okolo čtvrtiny (26 %) – utratit za dárky mezi 2001 a 5000 Kč. Asi pětina Čechů (21 %) se rozhoduje o útratě mezi 5 001 a 10 000 Kč. Více než 10 000 Kč za dárky hodlá utratit 14 % Čechů. Naopak, dva tisíce korun nebo méně plánuje vynaložit 15 % lidí. Téměř čtvrtina (24 %) lidí v tom stále nemá ještě jasno.

Průměrně nejvyšší útratu plánují lidé ve věku 30 až 59 let. Velkým překvapením není, že více peněz za dárky vydají lidé s vyššími příjmy, lidé s vysokoškolským vzděláním a rodiny s dětmi. Lidé s vysokoškolským vzděláním plánují vydat v průměru přibližně 11 000 Kč. Lidé, kteří mají v domácnosti děti, se chystají za dárky vynaložit přibližně 8 000 Kč. Více než čtvrtina domácností s měsíčním příjmem 30 001 až 50 000 Kč plánuje vydat za dárky od 5 001 do 10 000 Kč.

Zdroj: ppm factum research (n=1000)

Z pohledu rozdílů mezi muži a ženami chystají ženy obdarovat více osob než muži. Porovnáme-li Čechy a Moravu, dokonce 11 a více osob se chystá na Moravě potěšit dárkem okolo 11 % lidí, v Čechách je to necelých 6 %.

Češi a nakupování dárků na internetu

Za nákupy na e-shopech Češi utratí jednu třetinu plánovaných výdajů. Více než polovinu se chystá tímto způsobem vynaložit pětina spotřebitelů. Silnější pozici má online nakupování u mladých.

Zdroj: ppm factum research (n=1000)

Podle průzkumu Asociace pro elektronickou komerci (APEK) se k pořízení dárků na internetu chystá 86 % uživatelů internetu, což je o 4 pb. více než loni. Vánoční obrat e-commerce by měl dosáhnout až k 44 miliardám korun. Absolutní vrchol vánočních prodejů by měl nastat v týdnu od 10. prosince, ve kterém by celková utracená suma mohla atakovat až 5 miliard korun. Nejvíce Češi plánují na e-shopech nakoupit hračky (45 %), knihy (39 %) či oblečení a obuv (37 %).

Tradičně populární je na internetu nákup parfémů a kosmetiky, které plánuje objednat 35 % nakupujících. Zájem bude také o šperky, hodinky a doplňky (24 %), vstupenky všeho druhu (22 %), dětské oblečení či výrobky péče o dítě (20 %), sportovní oblečení a vybavení (20 %) či zážitkové a pobytové vouchery (19 %).

„Zájem bude samozřejmě i o elektroniku v čele s mobilními telefony. Jedná se o dražší zboží, které bude celkově generovat vyšší obraty, i když počet jednotlivých objednávek bude opticky nižší,“ popisuje Jan Vetyška, výkonný ředitel APEK.

Co si Češi přejí a co pravděpodobně dostanou?

Na tom, co si Češi přejí a co nadělují druhým, je rozpor. „Lidé po osobním dárku nejčastěji uváděli, že by si přáli dostat zájezd či výlet. Konkrétně jich bylo 39 %. Paradoxně se ho ale většina nedočká, protože takový dárek hodlá věnovat jen 10 % dotazovaných,“ popisuje Jan Marek z pojišťovny Generali, jež si nechala zpracovat vánoční průzkum od agentury response:now.

Svým blízkým se chystá oblečení koupit až 45 % lidí, ačkoliv po něm touží jen čtvrtina. Nejmladší generace častěji ocení peníze (56 %) a elektroniku (56 %), zatímco z pohledu generace X jde o ideální dárek pouze v pětině případů.

Za indikátor, co lidé pravděpodobně koupí pod stromeček, může posloužit také vyhledávání ve srovnávačích cen. Na Zboží.cz tak nejvíce stouplo vyhledávání stavebnice Lego (+650 %), pohádkových knih (+400 %), kávovarů a espress (+390 %) a televizorů (+240 %). Na dalších místech následují dámské parfémy, chytré hodinky, peněženky, drony, DVD filmy, hodinky a mobily.

Podle výzkumu Fashion (Re)search 2018, který si na vzorku 3 570 respondentů zpracoval vyhledávač módy Glami, plánuje z módních kousků 53 % udělat radost svým blízkým nákupem některého z doplňků, ať už šperkem, nebo hodinkami.

Ženy budou letos častěji obdarovány kabelkou a muži novými peněženkami. Vedle doplňků se pod českými stromky objeví i trička a košile. „Tričko nebo košili sice plánuje zabalit pod vánoční stromeček až 35 % z našich oslovených, ale ponožky jako vánoční fenomén koupí jen 19 % z nich,“ uvádí Hana Zachová, brand manažerka Glami.cz.

Zdroj: Glami (n=3570)

Za hračky, které mají také své pevné místo pod stromečkem, plánují české domácnosti utratit více než 3,1 miliardy korun. Vyplývá to z odhadu společnosti Wormelen Group, jež zastřešuje maloobchodní řetězce hraček Bambule, Sparkys a HM Studio nebo velkoobchod EP Line.

A nakonec z potravin, které se mnohdy rovněž dávají také jako dárek, Češi podle agentury Nielsen nejvíce utrácejí za alkoholické nápoje. Jen loni v listopadu a prosinci utratili čeští spotřebitelé za alkohol 7,5 miliardy korun, celkové tržby v potravinářském segmentu dosáhly pak 32 miliard korun. 

„Vidíme rostoucí oblíbenost sektů a šumivých vín, hořkých bylinných likérů či perlivých vín, za které utratili spotřebitelé přibližně o čtvrtinu více než v předvánočních nákupech v roce 2016," vysvětluje mluvčí společnosti Nielsen Mária Hukelová. U sektu a šumivých vín tvoří útraty v závěru roku až třetinu celoročních tržeb. Výrazně sezónní jsou také rum, whisky, likéry či víno, jejichž tržby na konci roku ukrajují více než pětinu z celkových ročních tržeb.

-stk-