Sociální médium vidí v Google Maps zatím málokdo
Službu Google Maps považují firmy za důležitou, málokterá ale vnímá její sociální rozměr.

Ilustrační foto, zdroj: Google
Dohledatelnost nejen ve světě reálném, ale i v tom digitálním se dnes stalo pro každou firmu naprostou nezbytností. Prodejně či restauraci už nestačí jen být na dané adrese a mít otevřeno v dané hodiny, musí o tom navíc informovat na internetu, který se stal v mnoha případech výchozím bodem pro nákupní rozhodování. V internetové prezentaci zaujímají vedle webových stránek a sociálních sítí stále důležitější místo také různorodé navigační aplikace, které by firmy neměly podceňovat. Podle loňského průzkumu firmy The Manifest, je totiž k vyhledávání využívá 77 % uživatelů chytrých telefonů.
Přes navigační aplikace si lidé hledají cestu k hotelu, restauraci, kam se večer půjdou najíst, i čistírnu, kde si nechají vyčistit kabáty. Kompletní a ucelený profil na Google Maps, Apple Maps či Mapy.cz tak přinejmenším slouží jako dobrá vizitka.
Špatně uvedená otevírací doba dokáže zákazníka naštvat
Nejrozšířenější navigační aplikací na světě je Google Maps, kterou podle již zmíněného výzkumu užívá 67 % uživatelů. Ta navíc prostřednictvím nástroje Google My Business nabízí firmám i jednoduchý způsob, jak si vytvořit a spravovat vlastní profil. „V případě Google Map takový firemní profil také slouží k podpoře lokálního SEO. Pokud někdo hledá na Google, může se mu zobrazit konkrétní firma nebo mapka s více firmami,“ vysvětluje Jakub Petz, Digital Innovation Supervisor ze společnosti Omnicom Media Group, s tím, že některé firmy tak dosahují miliony zobrazení zdarma.
Firma by měla mít profil ve vlastní správě a dbát na aktualizaci a správnost uváděných údajů. „Pokud si firma profil sama nevytvoří, mohou tak učinit uživatelé z komunity Google Local Guide, kteří ale nemusí mít přesné informace, například o otevírací době. Obdobně to funguje i s aktualizacemi – uživatelé mají možnost navrhnout jakékoliv změny a v případě, že se firma nevyjádří, mohou se tyto změny objevovat v Google službách. Je tedy žádoucí, aby se o firemní profil na Google někdo aktivně staral,“ upozorňuje Jakub Petz. Tím se firma vystavuje riziku, že svého zákazníka sice na prodejnu dovede, ale zároveň si ho naštve špatně uvedenou otevírací dobou. Přitom i dočasná změna se dá do profilu jednoduše zanést.

Ukázka otevírací doby supermarketu Billa, kterou vyplnili uživatelé, zdroj: Google.
K prezentaci lze využívat i příspěvky s omezenou platností
Kromě základních údajů o adrese, otevírací době a telefonu může daná firma ke své prezentaci přidat i fotografie, videa nebo 360° virtuální prohlídky. Také může v současnosti využívat tzv. příspěvky, které se zobrazují v mapách přímo pod profilem a hodí se například ke komunikaci časově omezených akčních nabídek, různých událostí či nových produktů. Díky CTA (call-to-action) tlačítku se mohou zájemci prokliknout na příslušnou webovou stránku s podrobněji popsanou nabídkou. S příspěvky na českém trhu například už dnes pracuje McDonald’s, Renault nebo pražské outletové centrum Fashion Arena.

Ukázka příspěvku McDonald's na Rozvadově, zdroj: Google
Kupříkladu Fashion Arena eviduje měsíčně téměř 520 tisíc vyhledávání, z toho 77 % plyne z přímého hledání podle názvu firmy, 22 % necíleně podle kategorie a 1 % podle značek, které jsou v outletu v nabídce. Příspěvky v profilu Google Maps přitom využívá především u příležitosti slevových akcí. „Ty mají od 20 až po 100 tisíc zobrazení. Vyplácí se především v rozšíření povědomí o akci, kdy se díky CTA tlačítku mohou uživatelé pohodlně prokliknout rovnou na stránku s akcí,“ přibližuje Barbora Linhartová z agentury Dark Side, jež má komunikační aktivity outletu na starosti.
Součástí nabídky Google Maps jsou i reklamní možnosti, které se objeví buď ve výčtu vyhledávání s označením „reklama“, nebo na samotné mapě pod jinak zbarveným „špendlíkem“.

Ukázka reklamy v Google Maps restaurace Kandelábr, zdroj: Google
Google Maps slouží i jako hodnotící platforma
V neposlední řadě si musí firmy uvědomit, že Google Maps jsou i hodnotící platformou. V současnosti se Googlu na mapách daří získávat více nových recenzí než Facebooku, Yelpu či Tripadvisoru. Z tohoto důvodu si každá firma musí hlídat, co se o ní píše, neustále odpovídat na recenze a případné dotazy. Odpověď by přitom měla být co nejpřesnější, protože možná je jen jedna.

Ukázka recenzí na čerpací stanici Benzina, zdroj: Google
„Google Maps považují za důležitý kanál všichni, ale málokdo ho zatím vnímá jako sociální médium,“ komentuje Barbora Linhartová a dodává, že do dvou let by i komunikace na této navigační platformě měla být při správě sociálních sítí standardem, zejména v retailu.
Google v mapách vidí velký potenciál
Mapy by firmy neměly opomíjet ještě z dalších důvodů. Podle analytiků společnost Baird Equity Research se jedná o jedno z nejcennějších aktiv Googlu a dá se očekávat, že na jejím rozvoji bude technologický gigant dále pracovat.
Dnes mapy pomáhají každý měsíc generovat po celém světě 100 miliard návštěv na firemních stránkách a zprostředkují na tři miliardy přímých kontaktů, čímž jsou míněny jak osobní návštěvy, tak telefonáty či vytvoření rezervace. Do roku 2020 by mohly za pětileté období přinést do „googlí“ pokladny v dodatečných výnosech pět miliard dolarů.
Navíc s mapami Google počítá i pro další oblast svých aktivit, a tou je hlasové vyhledávání. „Už nyní si Google bere z firemních profilů do hlasového vyhledávání informace, jako je telefon, adresa nebo otevírací doba. To se velmi hodí například pro restaurace v zahraničí, do kterých mohou již dnes, alespoň v angličtině, dělat hlasové asistentky rezervace,“ doplňuje Jakub Petz.
-stk-