Příběhy o produktech zvyšují prodeje až čtvrtině obchodníků

středa, 24. dubna 2019, 15:05 Marketing, Výzkum MediaGuru

Osobní příběhy o produktech začínají podle analýzy Asociace malých a středních podniků a živnostníků prodávat lépe než obecná reklama.

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Digitalizace malých a středních firem pokračuje. Podle Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP) je pro úspěch v budoucnu dokonce nevyhnutelná. „Z kamenných prodejen se postupně budou stávat showroomy a testovací prostředí pro nové produkty. Kdo si toto uvědomí, bude mít náskok před konkurencí,“ uvádí generální ředitelka AMSP Eva Svobodová.

Pod pojmem digitalizace se přitom skrývá nejen možnost pohodlného nákupu na internetu, ale i prezentace v online prostředí. Jak vyplývá z výzkumu agentury Ipsos, do online marketingu investuje 77 % malých a středních podniků – přičemž u 27 % přesáhnou tyto marketingové výdaje 50 tisíc korun, u 9 % dokonce 100 tisíc. Nadpoloviční většina podniků (57 %) má dnes už webové stránky přizpůsobené chytrým telefonům a dvě třetiny firem mají založený profil na sociálních sítích.

„Řada podnikatelů ale zapomíná na to, že nový web či aplikace má pomáhat k dosažení lepších obchodních výsledků. Snažíme se proto neustále připomínat, že je nutné stanovit si jasně měřitelné cíle, mezi které patří zejména získávání poptávek z internetu, zviditelnění v online prostoru či snížení nákladů,” radí Lukáš Pilka, kreativní ředitel digitální agentury BlueGhost, jež je zároveň partnerem zmíněného průzkumu.

Zdroj: AMSP ČR

Zdroj: AMSP ČR

V současnosti podnikatelům a firmám přichází z internetu v průměru třetina poptávek. A jeden ze čtyř podniků má zkušenost s nárůstem prodeje díky zveřejnění příběhu o produktu zákazníky prostřednictvím jejich blogu či videa. „Jedná se o moderní trend, kdy se potvrzuje, že osobní příběh začíná prodávat lépe než obecná reklama. Podnikatelé se proto stále více zaměřují na propojení svých produktů a služeb s konkrétními zákazníky,“ komentuje AMSP.

Chytrá prodejna není doposud zcela zažitý pojem

Tři ze čtyř obchodníků si dokážou něco spojit s pojmem chytrá prodejna, nicméně její vnímání není jednotné: pro někoho je to e-shop, pro jiného technologie či automatizace a digitalizace obecně. „Chytrá prodejna není doposud zcela zažitý pojem, a proto nejčastější reakce podnikatelů nepřekvapí. Podstaté však je, že 13 % dotázaných upozorňuje na nutnost obecné automatizace a digitalizace. Z hlediska aktuálního vývoje moderních technologií lze očekávat, že právě toto bude hlavní trend v podnikání,“ popisuje AMSP.

Zdroj: ASMP ČR

Zdroj: ASMP ČR

S moderními technologiemi si obchodníci spojují především využití elektronických platebních metod. „Digitalizace obchodu, a především procesu platby, je dnes nezbytnou součástí rozvoje trhu. Přináší daleko větší komfort pro zákazníka, výrazně ulehčuje proces odbavení a přirozeně vede k vyšší průměrné útratě a nárůstu tržeb pro obchodníka. Digitalizace nákupního procesu je dnes zásadním krokem pro udržení konkurenceschopnosti na trhu“, dodává Martin Dolejš ze společnosti Mastercard Europe.

Maloobchodní tržby v České republice stále rostou, i nadále patří k nejdynamičtějším trhům Evropské unie. Nejvyšší růst tržeb zaznamenal prodej zboží internetových obchodů a zásilkových služeb (o 15,4 %). Atraktivnost online nákupů u zákazníků stále roste mimo jiné proto, že se neustále rozšiřuje sortiment zboží, a to i o segment zboží každodenní potřeby a potravin. „Čeští obchodníci, zejména v sektoru stravování, musejí počítat s nástupem nových trendů – požadavků zákazníků, se kterými se budou muset vyrovnat, chtějí-li uspět v silné konkurenci,“ shrnuje závěry průzkumu i analýzy místopředseda AMSP ČR Zdeněk Tomíček.

-stk-