McDonald’s: Postupně se nám daří mýty vyvracet

pondělí, 13. května 2019, 11:15 Marketing MediaGuru

Vyvracet mýty o značce je běh na dlouhou trať, ale postupně se nám to daří, říká ředitelka komunikace McDonald’s Zuzana Svobodová.

Zuzana Svobodová, ředitelka PR a komunikace McDonald's, zdroj: McDonald's

Zuzana Svobodová, ředitelka PR a komunikace McDonald's, zdroj: McDonald's

Síť rychlého občerstvení McDonald’s se dlouhodobě potýká s mýty o své značce. Někteří lidé jsou přesvědčeni, že její hamburger není ve skutečnosti z masa, hranolky jsou vyrobeny z prášku a kuřecí McNuggets pocházejí ze směsi, kde je semleto kdeco. „To jsou nejklasičtější mýty, které o McDonald’s kolují,“ popisuje ředitelka PR a komunikace řetězce Zuzana Svobodová s tím, že firmě tak nezbývá nic jiného než lidem neustále dokazovat, že v hamburgerech je opravdu 100% hovězí, hranolky jsou vyrobeny přímo z brambor a McNuggets z hrubo namletých kuřecích prsou.

Chceme být k lidem co nejotevřenější a ukazovat jim, odkud bereme suroviny, jak se pěstují, chovají a zpracovávají.

Zuzana Svobodová

I z tohoto důvodu spustil McDonald’s před šesti lety svůj web Na rovinu, kde odpovídal na jakékoliv otázky od spotřebitelů. A před čtyřmi lety nechal tzv. nahlédnout až do kuchyně, a to jednak prostřednictvím virtuální 360° prohlídky, kde si mohou návštěvníci prohlédnout každé zákoutí zázemí restaurace, jednak formou roadshow po republice, na níž jsou prezentovány především jednotlivé suroviny.  

Na roadshow nazvanou Na rovinu tour se McDonald’s vydal i letos. „Na rovinu tour je dlouhodobý projekt. Chceme být k lidem co nejotevřenější a ukazovat jim, odkud bereme suroviny, jak se pěstují, chovají a zpracovávají. Letos se zaměřujeme na čtyři základní suroviny: hovězí maso, kuřecí maso, brambory a vajíčka,“ vysvětluje Zuzana Svobodová. I tentokrát se mohou návštěvníci podívat, jak jsou dané suroviny zpracovávány v rámci interaktivní prezentace, oproti předchozím třem ročníkům ale přibyla navíc tzv. hyperrealita.

„Hyperrealita je komplexní systém, který kombinuje virtuální realitu s prvky reálně umístěnými v prostoru prohlídky a dalšími vjemy. Návštěvníci se s virtuálními brýlemi HTV Vive Pro procházejí expozicí, kde jsou připraveny kulisy charakteristické pro farmu dobytka či masozpracovatelský závod. Mohou si tak sáhnout na různé přístroje, zábradlí, maketu krávy či seno, což spolu s příslušnými vůněmi umocňuje celkový zážitek,“ přibližuje Martin Možnar z vývojářské společnosti PBRDigital, jež se na tvorbě hyperrealistické prohlídky podílela.

V rámci hyperreálné prohlídky zavítají návštěvníci třeba k chovateli dobytka, zdroj: McDonald's.

V rámci hyperreálné prohlídky zavítají návštěvníci třeba k chovateli dobytka, zdroj: McDonald's.

Nebo se podívají do masozpracovatelského závodu, zdroj: McDonald's.

Nebo se podívají do masozpracovatelského závodu, zdroj: McDonald's.

Lidé se mohou během prohlídky vidět navzájem v podobě avatarů, zdroj: McDonald's.

Lidé se mohou během prohlídky vidět navzájem v podobě avatarů, zdroj: McDonald's.

V rámci prohlídky doprovází návštěvníky komentář, který vybízí k interakci nebo reaguje například na situaci, kdy se někdo u určitého exponátu zapomene. Návštěvníci se mohou navíc vidět i navzájem, a to ve formě avatarů, ať už oblečených do farmářské košile se slamákem, či do bílého pláště s helmou. „Lidé také vidí i své ruce, takže když si chtějí sáhnout například na model krávy, jednotlivé vjemy se jim lépe spojí,“ dokresluje Možnar.

Na hyperreálnou prohlídku se mohou vydat čtyři lidé najednou. Za den McDonald’s počítá s tím, že jich odbaví až 400 a kromě toho má pro návštěvníky připraveny i další aktivity: ochutnávky grilovaného masa, fotokoutek pro děti i dospělé, dětský program s omalovánkami z barevného písku, se sázením salátu či edukací na poli třídění odpadu. „Máme zde také maketu krávy, kterou si mohou zájemci vyzkoušet podojit,“ vypočítává Zuzana Svobodová.

Na rovinu tour se letos zastaví v 29 českých a 16 slovenských městech. „Primárně si vybíráme místa, kde máme i restauraci, ale není to podmínkou, protože mýty kolují po celé republice. Cílem naší tour není nalákat lidi k nám do restaurace, ale edukovat je a posílit naší image. Zároveň se s naším wow zážitkem neomezujeme jen na velká města, kde mají lidé o zábavu postaráno, ale záměrně si vybíráme menší,“ říká Svobodová.

Každé zastávce předchází také lokální kampaň v regionálním Deníku, na sociálních sítích a v restauracích, kde na roadshow upozorňují plakáty, prostírky i video na monitorech. „Snažíme se naši tour komunikačně podporovat, ale ze zkušeností víme, že stejně nejlépe funguje, že si to lidé v daném místě mezi sebou řeknou,“ doplňuje Svobodová.

S aktivací ve formě roadshow počítá McDonald’s i do budoucna. „S naším kamionem ještě pár let budeme jezdit. Postupně ho budeme inovovat a třeba za tři roky budeme pracovat s hologramy a teleportem,“ dodává s nadsázkou Svobodová.

Je vidět, že se vyplácí být otevřený a lidem opravdu říkat vše na rovinu.

Zuzana Svobodová

„Bude nám ještě pár let trvat, než mýty zcela vyvrátíme, ale už nyní vidíme, že nám negativní mínění daří posouvat. Na Facebooku už máme fanoušky, kteří jsou ochotni se naší značky zastat a vysvětlit těm, kteří pochybují, jak to ve skutečnosti je,“ přibližuje Svobodová s tím, že pozitivní posun dokládají i kvantitativní a kvalitativní výzkumy, které se McDonald’s nechává pravidelně realizovat. „Je vidět, že se vyplácí být otevřený a lidem opravdu říkat vše na rovinu,“ uzavírá.

-stk-