Výzkum: V nákupech online je pořád hlavní cena

úterý, 16. července 2019, 10:30 Výzkum MediaGuru

Při online nákupech chtějí zákazníci stále totéž: nejlepší ceny, široký výběr a dostupnost zboží a vše nejlépe hned.

Důležitá je podle studie Future Shopper 2019 pořád cena a inspirací jsou stále více sociální sítě. Foto: Shutterstock

Důležitá je podle studie Future Shopper 2019 pořád cena a inspirací jsou stále více sociální sítě. Foto: Shutterstock

Agentura Wunderman Thompson Commerce realizovala novou mezinárodní studii Future Shopper 2019, která ukazuje pohnutky zákazníků při online nakupování. Studie sesbírala odpovědi od více než 15 tisíc online nakupujících v USA, Velké Británii, Francii, Belgii, Nizozemsku, Německu a také v České republice. 

Z celkového vyhodnocení všech faktorů se ukázalo, že spotřebitelé chtějí stále totéž: nejlepší ceny, široký výběr a dostupnost zboží, a to vše nejlépe hned. Výsledky globálního výzkumu také ukazují, že téměř třetina online nakupujících hledá inspiraci na sociálních sítích.

Pokud tedy firmy chtějí své výrobky nebo služby prodat, musí vybalancovat cenové strategie s potřebami svých zákazníků a obchodních partnerů a mimo jiné mít celý mechanismus logistiky a plnění závazků efektivně nastaven.

Za cenou jde 96 % zákazníků, zdroj: Wunderman.

Za cenou jde 96 % zákazníků, zdroj: Wunderman.

Studie dále uvádí, že ženy jsou o něco trpělivější než muži, pokud jde o dodání jejich zboží. Až 56 % žen klidně počká na dodání svých nákupních položek 2 až 3 dny, ve srovnání s 52 % mužů. Pouze čtvrtina (24 %) žen očekává, že jejich zboží dorazí do 24 hodin, zatímco u mužů je to 29 %.

Při hledání inspirace spotřebitelé důkladně procházejí několik kanálů. V globálním měřítku vedou internetové vyhledávače (51 %), dále pak spotřebitelé čtou webové stránky značky (33 %) a sociální sítě (32 %).  

Proto by obchodníci a značky měli k inspiraci přistupovat omnichannelově, tedy být přítomni na co možná nejvíce místech, která jejich zákazníci využívají. Navíc podle studie sociální sítě pro inspiraci při nákupu výrobků používají spíše ženy a generace Z, zatímco muži spíše umožňují nástrojům, aby za ně nakupovaly.

Spotřebitelé se inspirují především na internetových vyhledávačích, zdroj: Wunderman.

Spotřebitelé se inspirují především na internetových vyhledávačích, zdroj: Wunderman.

Téměř třetina online nakupujících pak hledá inspiraci na sociálních sítích. V roce 2018 to bylo 23 % a toto číslo stále roste. Inspirovat se na ně chodí každý druhý spotřebitel ve věku 16 až 24 let (49 %) a 43 % ve věku 25 až 34 let. Z pohledu pohlaví jsou aktivnější ženy (37 %) oproti 25 % mužů.

„Nakupování prostřednictvím sociálních sítí se v moderním obchodním světě stává tour de force. Značky si uvědomují, že je to skvělý způsob, jak zaujmout a inspirovat spotřebitele, zejména ženy. A to je to, co lidé očekávají: jejich oblíbené mediální sociální kanály se stanou jedním místem pro všechny jejich oblíbené produkty a značky. Ať už prostřednictvím uliček Instagramu, nebo prodeje na Snapchatu, vliv sociálních médií se bude jen zvětšovat,“ říká Chloe Cox, obchodní konzultantka ve Wunderman Thompson Commerce.

Ať už prostřednictvím uliček Instagramu, nebo prodeje na Snapchatu, vliv sociálních médií se bude jen zvětšovat

Chloe Cox, obchodní konzultantka ve Wunderman Thompson Commerce

A jak jsou na tom Češi?

Při online nákupu je pro 73,7 % Čechů velmi důležitá cena. Za nedůležitou ji považují jen 2 % dotázaných. Důležitou roli hraje ještě bezproblémové vrácení zboží, přesný, detailní popis výrobku na webu, a zda je zboží skladem. Co se doručení týče, 64 % očekává doručení zboží do 2–3 dnů podobně jako v ostatních zemích. 

Nejčastěji se inspirujeme pomocí vyhledávačů (54,3 %) jako Google a Seznam. Náš trh se tak liší od ostatních dotazovaných zemí (s výjimkou Nizozemska), kde vyhledávače zaujímají až druhé místo a na prvním je Amazon. Druhé místo v inspiraci obsadily sociální sítě. Těmi se nechávají ovlivnit zejména mladí lidé do 24 let (52,7 %), u věkové kategorie 25 až 34 let je to pak 44,8 % dotázaných. V kamenných prodejnách se inspiruje 20 % spotřebitelů, častěji mladších. Reklamy (TV, e-maily atp.) slouží k inspiraci 13,5 % dotázaných.

Pokud by Češi měli nakupovat v e-shopu konkrétní značky, motivovala by je k tomu především lepší cena, a to u 82 %. Druhým podstatným důvodem je kvalitní věrnostní program, což uvedlo 39,7 % dotázaných. Přístup k plnému sortimentu pak motivuje 29,9 % respondentů. Bezplatné vzorky k vyzkoušení na základě předchozích nákupů a preferencí by chtělo dostávat téměř 75 % dotázaných (zejména ženy a mladí lidé). Až 75 % respondentů zmiňuje, že než něco koupí v kamenné prodejně, vyhledají si o produktu informace na internetu.

Pokud jde o nové technologie, 52 % českých spotřebitelů je nadšeno vyhlídkou na budoucnost bezhotovostních plateb (ve srovnání se 47 % spotřebitelů na celém světě). Větší inovativnost u značek a retailerů by si přálo 49 % českých spotřebitelů.

Kompletní globální report Future Shopper 2019 je možné zdarma stáhnout na stránkách agentury.

-zue-