Podle nových odhadů agentury Zenith mají letošní globální investice do reklamního prostoru v médiích vzrůst o 4,6 % a dosáhnout 639 mld. USD. I pro následující roky 2020 a 2021 předpovídá Zenith meziroční růst reklamních investic převyšující 4 %.
Evropské reklamní trhy by se měly letos oproti loňsku polepšit o 2,5 %. Určitým zklamáním je podle Zenithu vývoj německého reklamního trhu, kde je pro letošek předpovídán pokles investic o 0,4 %. Také ve Velké Británii očekává agentura pomalejší růst, než původně odhadovala. I tak by ale mělo na ostrovech dojít k nárůstu o 3,9 %. V průměru pak do roku 2021 odhaduje Zenith meziroční růst investic v zemích západní a střední Evropy o 2,9 %.
Z jednotlivých mediatypů je stále dvouciferný růst predikován internetové reklamě – letos o 12 % a do roku 2021 o 10 %, kdy by podíl internetu na celkových investicích měl překonat 50 % (konkrétně 52 %). Naopak nižší podíly jsou do roku 2021 odhadovány pro tradiční mediatypy (noviny, časopisy, TV a rádio). Stabilní má zůstat kinoreklama a venkovní reklama (OOH).
Dentsu: Podíl digitálu dál roste
Podle červnového odhadu skupiny Dentsu Aegis Network má celkový globální růst reklamních investic dosáhnout letos 3,6 %. Pro příští rok 2020 pak odhaduje ještě rychlejší růst (+4,1 %). Hlavním tahounem růstu jsou investice do digitální reklamy, které oproti roku 2018 vzrostou o 11,5 %. Z celkového koláče marketingového mixu si digitální reklama má ukrojit 41,8 %, v roce 2020 by to mělo být 44,5 %. Největší zásluhu na růstu právě toho segmentu má mobilní reklama.
Globální investice do televizní reklamy letos mírně klesnou, a to o 0,1 % oproti roku 2018. Podle propočtů Dentsu Aegis Network by se ale televize měla v roce 2020 vrátit zpět ke kladnému růstu zhruba 0,6 %. Horší výsledky zaznamenají tradiční printové formáty.
Podíl jednotlivých mediatypů (%)
2018 | 2019* | 2020* | |
digitál | 39 | 41,8 | 44,5 |
televize | 34,9 | 33,6 | 32,4 |
noviny | 8 | 7,1 | 6,3 |
OOH | 6,3 | 6,3 | 6,3 |
rádio | 6,2 | 6,1 | 5,9 |
časopisy | 5 | 4,5 | 4 |
kino | 0,6 | 0,6 | 0,6 |
„Na začátku roku jsme očekávali růst o něco vyšší. Naše odhady jsme snížili o dvě desetiny především kvůli zpomalení růstu v Číně, nejistotě ohledně Brexitu a také obchodnímu napětí mezi Čínou a USA. Příští rok by se měl růst celkových investic ještě zesílit, protože nás čekají velké mezinárodní akce jako Olympijské hry v Tokiu, Mistrovství Evropy ve fotbale nebo třeba prezidentské volby v USA,“ popisuje Martin Mlýnek, Media Investment Director české pobočky Dentsu Aegis Network.
Největší růst reklamních investic odhaduje Dentsu Aegis Network v Indii (11,4 %) a v Latinské Americe (9,1 %). Poměrně razantně porostou i investice v Kanadě (5,3 %) a ve Velké Británii (6,3 %).
Magna navýšila odhad na 5% růst
Komunikační skupina Magna podle svých nejnovějších odhadů z poloviny června 2019 předpovídá, že reklamní investice se v letošním roce zvýší o 5 % a globálně dosáhnou výše 600 mld. USD. Magna na rozdíl od Zenithu svůj odhad pro letošní rok ještě mírně navýšila, přesto konstatuje, že ve srovnání s rokem 2018 dynamika reklamního trhu zpomalila, především kvůli absenci významných globálních událostí (MS v kopané, prezidentské volby v USA).
Také v případě digitální reklamy odhaduje Magna dvouciferný růst (+14 %) a digitál má poprvé zaznamenat více než poloviční podíl na celkových reklamních investicích (51 %). Tradiční mediální kanály (TV, tisk, rádio, OOH) mají oproti loňsku poklesnout o 3 %, přičemž nejvýraznější pokles předpovídá skupině tištěným médiím.
Odhad růstu jednotlivých mediatypů (2018-2020)
2018 | 2019 | 2020 | |
digitál celkem | 19.1% | 13.7% | 11.2% |
search | 19.2% | 13.2% | 10.1% |
online video | 30.9% | 21.9% | 18.5% |
sociální média | 34.2% | 23.2% | 18.3% |
mobil | 36.0% | 23.6% | 18.3% |
offline celkem | -4.1% | -3.1% | -3.3% |
TV | 0.5% | 0.5% | 0.6% |
tisk | -20.5% | -19.3% | -18.2% |
rádio | 0.6% | -0.8% | -1.3% |
OOH | 4.9% | 4.6% | 3.2% |
-mav-