Jen 8 % spotřebitelů na světě je loajální ke značce

pondělí, 12. srpna 2019, 15:25 Marketing, Výzkum MediaGuru

Loajalita ke značce ztrácí hodnotu, věrných je jen 8 % spotřebitelů, ukazuje výzkum agentury Nielsen.

Zdroj: Nielsen

Zdroj: Nielsen

Loajalita ke značce není v módě. Lidé chtějí více než dřív zkoušet něco nového, a v důsledku toho jejich věrnost klesá. Loajálních je pouze 8 % spotřebitelů a nevěra je na historicky nejvyšší úrovni, vyplývá z nejnovější studie Nielsen Global Consumer Loyalty, jež probíhala v 64 zemích světa.

České republice je těch, kteří jsou věrní ke značkám a výrobkům, více než celosvětový průměr: 16 % českých spotřebitelů uvádí, že jen zřídka zkouší nové věci a upřednostňují ozkoušené. Konzervativnější v tomto ohledu jsou už jen Slováci (19 %).

Těch, co naopak rádi vyhledávají novinky na trhu, je globálně 42 %, v Evropě jen 33 %, v České republice pouze pětina. Nejvíce otevřeno novým značkám je v evropském kontextu Turecko, kde se to týká téměř 6 z 10 spotřebitelů. Dále Řecko (41 %), Srbsko a Rumunsko (40 %). Celosvětové prvenství si drží v tomto směru Indie (64 %).

Loajalita ke značce tak po celém světě ztrácí na hodnotě. Ve snaze zůstat relevantní se stupňuje soupeření značek i maloobchodníků. A podle Nielsenu se tento trend bude v budoucnu jen stupňovat. Ochota spotřebitelů zkoušet novinky je globálně na vzestupu – až 46 % spotřebitelů je testuje častěji než před pěti lety. U Čechů je to jen ve 30 %, nicméně 44 % si vybírá i z širšího sortimentu, byť při nákupu preferují své oblíbené značky. Čtvrtina českých zákazníků kupuje pouze již vyzkoušené značky.

Češi jsou oproti světu i Evropě věrnější, zdroj: Nielsen (n=30 000 internetových respodentů).

Češi jsou oproti světu i Evropě věrnější, zdroj: Nielsen (n=30 000 internetových respodentů).

Nízká loajalita je výzvou pro nové malé značky, které profitují z rychlejších procesů výrobců a mnohé z nich se zrodily v online prostředí. Místo zaměření na úzkou skupinu spotřebitelů by však měly upozorňovat na produkty, které mají potenciál oslovit širší publikum. Kromě spotřebitelů, kteří vyhledávají novinky, tak mohou spíše zasáhnout i ty „věrné“, kteří nemají jen motivaci ke změně.

I zde však záleží na ceně. Při výběru hraje ve světě stále nejdůležitější roli „dobrý poměr ceny a kvality“. U Čechů je však nutné počítat se silou cenové promoce: až 22 % ji považuje za klíčový faktor, proč nový produkt vyzkoušet. Až poté následuje dobrý poměr ceny a kvality (21 %) a vysoká kvalita (19 %).

-stk-