F. H. Prager: Po 10 letech chceme do byznys modelu zapojit i pěstitele

pondělí, 4. listopadu 2019, 11:05 Marketing Kateřina Straková

Značka F. H. Prager začínala se cidery. Dnes už má mnohem širší portfolio, které obsahuje i alkonády či ledovou kávu.

Ondřej Frunc a Cyril Holub, foto: Jan Faukner

Ondřej Frunc a Cyril Holub, foto: Jan Faukner

Letos je to 10 let, co Ondřej Frunc s Cyrilem Holubem založili firmu F. H. Prager. Původně začínali vyrábět cider, později přidali limonády a nealko pivo. Ve své vizi vyrábět to, co na trhu chybí, i nadále pokračují – do portfolia si přidali alkonády a nedávno i ledovou kávu.

Kromě produktové nabídky rozšiřuje značka i svou dostupnost. Vedle e-shopu a vlastní prodejny, které tvoří 5 % obratu, se zaměřuje kromě gastra také na retail. Nyní jsou její produkty dostupné nejen v Makru, ale také v Globusu. Právě díky zastoupení v retailu se značce podařilo rozšířit cílovou skupinu, a to především o střední segment.

Do budoucna chce F. H. Prager vyrábět přírodní sirupy a zvažuje i vlastní mošty. Rovněž by ráda navázala spolupráci přímo s vybranými lokálními producenty. Více si můžete přečíst v našem rozhovoru s Ondřejem Fruncem.

Značka F. H. Prager je na trhu 10 let. Z původního výrobce cideru jste svůj záběr rozšířili na limonády, alkonády a také ledovou kávu. Proč jste se rozhodli právě pro ledovou kávu? Čím se chcete lišit od stávajících ledových káv na trhu? 

Začali jsme s kávou, protože ledové kávy, které byly na trhu, nás neuspokojovaly. Spousta cukru, konzervantů a mléka. Začali jsme dělat ledové cold brew ze Zapatistické bio fair trade 100% arabiky, za studena louhované. Silnou ledovou kávu bez přidávaných nesmyslů.

Kde je ledová káva od F. H. Prager k dostání? A na koho s ní cílíte? 

K dostání je v restauracích a kavárnách po celé zemi. Pak také v Makru a na našem e-shopu. Cílíme na milovníky dobré kávy, kteří nestojí o ledovou kávu z granulátu, slazenou, s konzervanty a cukrem

Novinkou v portfoliu F. H. Prager je cold brew Zapatista, zdroj: F. H. Prager

Novinkou v portfoliu F. H. Prager je cold brew Zapatista, zdroj: F. H. Prager

Co si lze představit pod názvem alkonády, které nabízíte s příchutí bezinka, čokoláda nebo okurka? O kterou příchuť je největší zájem? Koho s nimi chcete oslovit?

Je to alternativa k nízkoalkoholickým nápojům na trhu. Okoukali jsme to od americké firmy Hard Limonades, což je v současnosti nejúspěšnější nápojářská firma v USA. U alkonád kvasíme alkohol z třtiny, jde o třtinové víno. Pak přidáváme přírodní aroma a barvivo. Třeba zelené barvivo do okurkové limonády se vyrábí z kopřiv a aroma se vyrábí z okurek. Cílíme na mladší zákazníky, asi 20–25 let. Příchutě okurka a bezinka jsou velmi oblíbené a jdou na dračku. Chceme jimi oslovit každého, kdo je utahaný pivem a cider mu z nějakého důvodu nesedí.

Alkonádu vyrábí F. H. Prager s příchutí okurky, bezinky nebo čokolády, zdroj: F. H. Prager.

Alkonádu vyrábí F. H. Prager s příchutí okurky, bezinky nebo čokolády, zdroj: F. H. Prager.

Jak se daří vašim nealkoholickým pivům – ALE, IPA a Stout –, které vaříte pod značkou Illegal Brewery?

Ty jsme teď trochu upozadili. Bohužel. Měli jsme velká očekávání, ale zdá se, že místní publikum je stále dost konzervativní. K jídlu si chtějí dát birella a ne IPU nealko. Tu chtějí asi většinou s alkoholem. Takže zatím nic moc.

Podíváte-li se na uplynulých deset let, které zkušenosti jsou nejcennější?

No, to je těžká otázka. Všechny zkušenosti jsou cenné, bez těch špatných bychom se neposunuli, ale někdy to všechno člověku dost bere nervy. Nejcennější zkušeností pro mě je, že když se člověk snaží, mnohokrát zkouší, nakonec se mnohé naučí... Další velkou zkušeností je zjištění, že zkušenosti jsou nepřenosné.

A co byste si nejradši odpustil?

Co bych si klidně odpustil? Čas, o který jsem obíral rodinu, zbytečné hádky s Cyrilem, všechny zkažené šarže cideru a všechnu tu nekončící únavu.

Když jsme spolu mluvili naposled, říkal jste, že byste chtěli rozšířit cílovou skupinu i distribuci. Podařilo se Vám to? Kde jste k dostání kromě vybraných gastro provozoven?

Jdeme pozvolna do retailu, Globus a Makro jsou pro nás velmi dobří partneři. Dále jsme například ve žlutých vlacích RegioJet nebo podporujeme řadu kulturních akcí, jako je třeba Jihlavský dokumentární festival. Co se týká rozšíření cílové skupiny, povedlo se nám získat především střední segment, a to právě díky retailu. 

Jakým směrem chcete dále rozšiřovat portfolio vašich dvou značek F. H. Prager a Illegal Brewery? Neuvažujete i o další značce?  

Rádi bychom vyráběli velký sortiment přírodních sirupů na domácí limonády, už s tím začínáme a bude to velké (smích). Také zvažujeme vlastní mošty, čímž by mohlo být naše portfolio kompletní.

Na co spoléháte v marketingové komunikaci? S jakými akcemi se například spojujete?

Máme rádi především kulturní akce, teď je to například Jihlavský dokumentární festival, byl to běh pro Adra a mnoho dalších… V marketingové komunikaci spoléháme především na vlastní instinkt. Dále pak na originální zpracování našich lahviček nebo na oslovení široké škály zákazníků – vegani, lidé smýšlející o životním prostředí, lidé mající rádi české produkty, kavárenská komunita, ale i retailoví zákazníci.

Pro festival Jihlava připravila firma F. H. Prager speciální zázvorovou limonádu, zdroj: F. H. Prager.

Pro festival Jihlava připravila firma F. H. Prager speciální zázvorovou limonádu, zdroj: F. H. Prager.

Uvedl jste, že chcete směřovat k větší samostatnosti ohledně surovin. Co konkrétně to znamená?

Rádi bychom navázali úzkou spolupráci s vybraným lokálním producentem ovoce a blíž se s ním spojili do společného bussines modelu, sadařství jako takové je pro nás moc velké sousto.

Jaký podíl na prodejích vám dělá e-shop? A jakým způsobem se podílí na obratu vaše žižkovská prodejna? Proč už není pravidelně otevřena?

Otevřeno nemáme, protože to bylo především o zahrádce a létě, teď se dá kdykoliv zavolat a přijít. E-shop a prodejna jsou jen okrajové věci, podílí se na obratu zhruba z 5 %, živí nás stále především gastro.

Do jakých zemích chcete expandovat?

Jsme na Slovensku a v Polsku a sníme o Německu.