Hlavní firmy JCDecaux si loni polepšily, bojuje se o mobiliář

pátek, 29. listopadu 2019, 15:05 Outdoor MediaGuru

Vyšší výnosy stěžejních firem skupiny JCDecaux přinesl rok 2018, o městský mobiliář v Praze bude ale muset firma bojovat.

Nově postavená zastávka na Palackého náměstí v Praze, zdroj: JCDecaux

Nově postavená zastávka na Palackého náměstí v Praze, zdroj: JCDecaux

Klíčové společnosti skupiny JCDecaux, provozovatele venkovních ploch, si v loňském roce ve srovnání s rokem 2017 polepšily. Podařilo se jim zvýšit výnosy a částečně také hospodářské výsledky. Vyplývá to z výsledků zveřejněných ve výročních zprávách za rok 2018.

Obratově nejsilnější firmy skupiny Europlakat, Rencar Praha a JCDecaux městský mobiliář zvýšily loni výnosy v průměru o více než 5 %. Z hlediska hospodářského výsledku byly co do výše zisku nejúspěšnější společnosti Rencar Praha a JCDecaux městský mobiliář, naopak Europlakat skončila ve ztrátě 6,6 mil. Kč.

Výnosy firem skupiny JCDecaux (tis. Kč)

výnosy 2018 2017 změna (%)
Europlakat 303 638 288 024 5,4
Rencar Praha 251 397 237 202 6,0
JCDecaux městský mobiliář 247 340 237 000 4,4
CLV ČR 31 228 32 699 -4,5
Rencar Media 19 366 20 392 -5,0
City Tools 9 703 10 088 -3,8

Hospodářské výsledky firem skupiny JCDecaux (tis. Kč)

hospodářský výsledek 2 018 2 017 změna (%)
Rencar Praha 29 405 24 259 21,2
JCDeacux městský mobiliář 15 275 4 793 218,7
Rencar Media 1 207 2 038 -40,8
CLV ČR 433 197 119,8
City Tools -1 667 -494 -237,4
Europlakat -6 595 -4 176 -57,9

Zdroj: výroční zprávy za rok 2018

JCDecaux bude muset ale zároveň o důležité pilíře svého podnikání bojovat. Týká se to jednak reklamy na mobiliáři v hlavním městě. Společnost jasně uvedla, že se hodlá plně soustředit na nové výběrové řízení na městský mobiliář v Praze po roce 2021. Současná smlouva mezi Prahou a JCDecaux vyprší totiž v létě 2021 a město se rozhodlo ji neprodloužit a vypsat nové koncesní řízení. Před koncem smlouvy musí JCDecaux zastávky demontovat a místa uvést do původního stavu. Demontáže musí začít již v září příštího roku. Tendr na nový mobiliář však zatím vypsaný nebyl.

V rámci této strategie firma ve čtvrtek 28.11. postavila v Praze na Palackého náměstí za jediný den zastávku MHD, která má podle společnosti odpovídat nejnovějším trendům. Zastávka má digitální panel, umožňuje využít wi-fi připojení, zobrazovat má i reálné časy příjezdů spojů, pokud se propojí s GPS systémy jednotlivých tramvají či autobusů. JCDecaux tím chce demonstrovat, jak vypadají trendy v městském mobiliáři ve světě. V Praze je k vidění také zastávka se zelenou střechou (na Hradčanské) a na Evropské třídě jsou zase zastávky opatřené termofoliemi, které mají v létě čelit vysokým teplotám.

Informační tabule na zastávce JCDecaux na Karlově náměstí, zdroj: JCDecaux

Informační tabule na zastávce JCDecaux na Karlově náměstí, zdroj: JCDecaux

Dlouhodobé spory pak vede společnost Rencar Praha s Dopravním podnikem hlavního města (DPP) o poskytování reklamních ploch na vozech MHD. DPP argumentuje údajnou neplatností smlouvy s Rencarem, ten naopak zastává stanovisko, že tato smlouva je platná. DPP zároveň od začátku letošního listopadu předal necelých 22 tisíc reklamních ploch v pražském metru společnosti Railreklam (skupina BigBoard Praha).  Firma Rencar tento krok odmítla a postup napadla u soudu. 

-mav-