Ze zahraničních e-shopů znají Češi hlavně Aliexpress a Amazon

úterý, 19. listopadu 2019, 10:15 Aktuality, Retail, Výzkum MediaGuru

Zahraniční e-shopy vyzkoušela už polovina Čechů. Nejvíce tuzemští spotřebitelé znají Aliexpress, Amazon, eBay nebo Wish.

Zdroj: FB Aliexpress

Zdroj: FB Aliexpress

Zkušenost se zahraničním e-shopem, který nemá přímé zastoupení na českém trhu, má už polovina Čechů. Pravidelně přes internet v zahraničí nakupuje už více než pětina českých spotřebitelů, alespoň občas zhruba třetina z nás. Vyplývá to z výzkumu společnosti Acomware, který pro ni na vzorku 1016 online respondentů realizovala agentura Ipsos.

Co se druhu zboží týče, pořizují si Češi v zahraničí především drobnosti, lehčí a skladné věci do jednoho tisíce korun. „V případě elektroniky, spotřebičů nebo třeba nábytku dávají Češi přednost domácím e-shopům. Zejména u mobilních telefonů nebo počítačů nechtějí riskovat, že produkt nebude lokalizován pro Českou republiku,“ uvádí CEO konzultační společnosti Acomware David Vurma.

Nejvíce se Čechům vryly do paměti e-shopy Aliexpress, Amazon, eBay a Wish. První dva jmenované prodejce zná 70 procent oslovených.

Přes rostoucí popularitu zahraničních e-shopů zůstává nadále početná skupina těch, kteří na stránkách zahraničních internetových obchodů nenakupují vůbec. Platí to pro 42 % Čechů. „Častým důvodem je, že jim dostačuje nabídka tuzemských prodejců, což tvrdí třetina dotázaných z našeho výzkumu,“ vysvětluje Vurma. Třetina Čechů se dále obává zneužití platební karty, komplikací při případné reklamaci zakoupeného zboží nebo se necítí být dostatečně jazykově vybavena.

Podle odborníků často platí, že zboží z Aliexpressu či jiných zahraničních obchodů lze nakoupit také u nás. „Majitelé těchto obchodů obvykle nakoupí zboží v zahraničním e-shopu a následně ho za výrazně vyšší cenu přeprodávají. Tento byznys model funguje pro menší e-shopy, respektive podnikatele, které využívají spíše krátkodobé příležitosti na trhu a mohou se vézt pouze na aktuálním trendu. Vždy takoví spekulanti budou, nicméně klíčové je, zda dodržují českou legislativu. Dlouhodobě je však tento model neudržitelný,“ myslí si CEO investorské skupiny eRockets Ondřej Klega.

V případě nákupu vánočních dárků ze zámořských e-shopů, objednávky již do svátků pravděpodobně nedorazí. „Poslední objednávky, které se k nám standardní poštovní přepravou dostanou do Vánoc, jsou ty z počátku listopadu. Pokud si nějaké zboží objednáte nyní, počítejte s doručením spíše až začátkem ledna,“ doplňuje Klega. Šance na včasné doručení vánočních dárků existuje jen u prodejců s evropskými pobočkami, jako je Amazon nebo eBay.

-stk-