Výzkum: Při nákupu dárků hraje roli doporučení i katalogy

sobota, 14. prosince 2019, 08:10 Aktuality, Výzkum MediaGuru

Z výzkumu Tesco se ukazuje, že bez ohledu na společenské změny se s Vánocemi stále pojí stres, dříve z front, dnes z přeplněných obchodů.

Dříve brali Češi jako luxusní dárek třeba flanelové ručníky, fén, uherák nebo průhledné ovocné mýdlo. Dnes je to exotická dovolená, letenky nebo wellness pobyt, zdroj: Tesco

Dříve brali Češi jako luxusní dárek třeba flanelové ručníky, fén, uherák nebo průhledné ovocné mýdlo. Dnes je to exotická dovolená, letenky nebo wellness pobyt, zdroj: Tesco

Obchodní řetězec Tesco realizoval ke třicátému výročí sametové revoluce průzkum mezi spotřebiteli. Celkově se lidé shodují, že důvodem pro stres v období vánočních svátků před sametovou revolucí byly především fronty v obchodech. I dnes kazí respondentům nákupy davy nakupujících a přeplněné obchody. Lidé se ale už neobávají, že neseženou, co potřebují.

Prázdné regály, specifikum předrevoluční éry, nahradily všudypřítomné vánoční reklamy a pocit, že Vánoce znamenají velký finanční výdaj spojený se zadlužením (toto citlivě vnímá především generace do 44 let). Ženy stále, i po třiceti letech, stresuje vánoční úklid či pečení cukroví, muže znervózňuje spíše nákup dárků. 

Nejvíce, a to až třetina Čechů, začíná s nákupem vánočních dárků v listopadu. Ve srovnání s léty před rokem 1989 o něco více Čechů první dárky pořídí již v září, resp. v říjnu (22,4 % před revolucí oproti dnešním 27,17 %). Až 15 Čechů ze sta nakupovalo a nakupuje vánoční dárky dokonce dřív než v září. Naopak téměř pětina Čechů si nechává dnes nákup dárků na prosinec. Snižuje se počet lidí, kteří nenakupují vůbec žádné dárky (z předrevolučních 7,4 % na dnešních 4,09 %).

 „Výdaje za vánoční svátky se pohybují v řádech desetitisíců, a to u všech příjmových kategorií. Podstatnou roli zde hraje kvalita, lidé si v období Vánoc neváhají za kvalitní zboží připlatit a ‚dopřát si‘,“ komentuje nákupní zvyklosti Čechů Kateřina Michlová z agentury pro marketingový výzkum a analýzu dat Esomar.

Až 30 % zákazníků ovlivní při nákupech vánoční katalog, zdroj: Tesco

Až 30 % zákazníků ovlivní při nákupech vánoční katalog, zdroj: Tesco

V předrevoluční éře i v současnosti dávají Češi při nákupu na doporučení rodiny a přátel, dnes navíc čtou ještě letáky. U zákazníků hraje důležitou roli vánoční katalog, ten ovlivní až 30 % z nich, a různé reklamní formáty anebo předváděcí a ochutnávkové akce přímo v obchodech (15 %). Téměř každého desátého zákazníka ovlivní i influenceři a reklama na sociálních sítích. Před rokem 1989 se při nákupech impulsivně rozhodovala víc než třetina Čechů, dnes tyto nákupy přiznává téměř polovina nakupujících.

Typicky vánoční značkou je stále pro Čechy výrobce čokolády Orion. Druhá je Coca-Cola, která před revolucí byla na třetí příčce a nyní poskočila na druhou. Dalšími dříve oblíbenými značkami spojenými s Vánocemi byly pro Čechy Nivea, Vitana, ETA nebo Figaro, dnes je to například Kofola, Lego, Milka a obchodní řetězec Tesco.

Dříve potěšily džíny, dnes společný čas s rodinou, zdroj: Tesco

Dříve potěšily džíny, dnes společný čas s rodinou, zdroj: Tesco

Dříve nejvíce potěšily šperky, jízdní kolo a oblečení, hlavně pak džíny. Za luxusní dárky pak byly považovány i takové věci jako flanelové ručníky, fén, uherák, desky zahraničních umělců nebo průhledné ovocné mýdlo. Dnes jako luxusní vánoční přání Češi berou exotické dovolené, letenky nebo wellness pobyty, hned za nimi jsou šperky a na třetí příčce automobily. Za ten nejúžasnější dárek ale Češi považují i samotný čas strávený s rodinou nebo ručně vyráběné věci od svých blízkých.

Názory zákazníků (Shopper Thoughts) je společný projekt společností Tesco a dunnhumby. Jedná se o on-line (internetový) panel, který funguje také ve Velké Británii (100 000 panelistů) a v Irsku (9 000 panelistů). V České republice má panel více než 12 000 členů. Průzkum k třicátému výročí svobodných Vánoc proběhl v listopadu 2019 a zúčastnilo se ho 1052 respondentů starších 35 let z České republiky.

-zue-