Na českém trhu přibývají značky nealko destilátů

pondělí, 3. února 2020, 15:25 Marketing MediaGuru

V Česku vzniká nová distribuční společnost W/O, jež se specializuje na dovoz nealkoholických destilátů. Na jejich podporu je v plánu aktivace s pop-up barem.

Zdroj: W/O

Zdroj: W/O

Zájem o nealkoholické destiláty ve světě roste a na českém trhu tomu není jinak. Svědčí o tom mimo jiné i rostoucí počet jejich značek, které jsou v Česku k dostání. Nově vzniklá distribuční společnost W/O (Without) k nám začíná dovážet značky Lyre’s, Stryyk, Caleño či Everleaf. Jedná se tak o další firmu na trhu, která se specializuje na tuto kategorii. Firma Vikeza Gastro už do Česka dodává Borrago, Beneventi Red Bitter, Versin nebo GinSin.   

„Pití s čistou hlavou je globální fenomén, který se z niche trendu pomalu mění v masovou záležitost,“ říká Jan Jelínek, zakladatel W/O. Koktejly z nealkoholických destilátů upřednostňuje podle něj čím dál větší počet lidí, a nejedná se jen o abstinenty. I lidé, kteří běžně pijí alkohol, vítají možnost alternativy, když zrovna na alkohol nemají náladu nebo pít nechtějí.

O jak velký trend se jedná, dokazují čísla z kolébky nealkoholických destilátů – Velké Británie –, kde tento trh za pouhé čtyři roky narostl na odhadovaných půl miliardy liber (15 mld. Kč). Loni se na britském trhu odhadem prodalo pět milionů lahví nealkoholických destilátů. Odhadovaný růst je okolo 80 % ročně. Mezi další velké trhy patří USA, Austrálie, Švédsko a Německo, kde však čísla zatím nejsou dostupná.

Pití s čistou hlavou je globální fenomén, který se z niche trendu pomalu mění v masovou záležitost.

Jan Jelínek, zakladatel společnosti W/O

O nealkoholické destiláty mají navíc zájem lukrativní cílové skupiny: mileniálové žijící zdravým životním stylem, mladí profesionálové, kteří se zaměřují na svou kariéru a potřebují mít čistou hlavu, nebo afluentní lidé z generace X, kteří jsou ochotni za své zdraví utratit nemalé peníze. A v neposlední řadě nepohrdnou nealko drinkem ani špičkoví manažeři. Na svém lístku má koktejly z nealkoholických destilátů i více než 300 michelinských restaurací.  

Trend nealkoholických destilátů není tedy zacílen jen na abstinenty, byť i těch ve světě přibývá. Britský trh například deklaruje přes 29 % mladých lidí, kteří celoročně abstinují od alkoholu. „V tomto podílu přitom vůbec nejsou započítáni lidé, kteří nemohou pít alkohol ze zdravotních důvodů, ani těhotné nebo kojící ženy,“ vysvětluje Jelínek.

„Pít jen colu nebo minerálku už nikomu nestačí a virgin drinky jsou ve většině případů jen oslazená voda a nabízet je už je pro bary ve světě zcela nemyslitelné. Mít kvalitní kartu nealkoholických koktejlů se tak pomalu stává mezi top světovými bary standardem,“ popisuje Aleš Půta, majitel barů Hemingway a Cash Only, které nealko destiláty z portfolia W/O nabízejí.

Navíc nealkoholické koktejly se s těmi alkoholickými mohou i přirozeně prolínat. „Mít v baru kartu nealkoholických koktejlů nám zvyšuje tržby. Zaprvé proto, že si nyní drink mohou dát i lidé, kteří obvykle nepijí, hlavně ale proto, že nyní si u nás mohou dát více drinků i lidé, kteří pijí málo. Většinou si dají první drink nebo dva alkoholické, hodí se do nálady a následně nemusí odejít, ale mohou si dát ještě jeden nebo dva, aniž by se úplně opili,“ dodává Půta.

Mít v baru kartu nealkoholických koktejlů nám zvyšuje tržby.

Aleš Půta, majitel barů Hemingway a Cash Only

Potenciál nealkoholických destilátů ukazuje i zájem velkých hráčů. Skupina Pernod Ricard, jež vlastní Absolut vodku, Beefeater nebo tuzemskou Becherovku, investovala do nealkoholického ginu Ceder’s. Společnost Diageo, do jejíhož portfolia patří například Johnnie Walker, Captain Morgan, Smirnoff nebo Baileys, zase loni ovládla gin Seedlip. Společnost Stock Plzeň-Božkov, jež značky od Diagea v tuzemsku distribuuje, ani Jan Becher Pernod Ricard však o uvedení svých nealkoholických přírůstků v Česku zatím neuvažují. 

Obě dvě značky patří spolu s australskou Lyre’s, jež vyrábí 13 verzí různých destilátů a likérů (od klasického ginu přes bittery po absint), k lídrům trhu.

Více se o zájmu velkých hráčů o nealko destiláty můžete dočíst zde.

Lyre‘s a několik dalších převážně menších značek dováží na trh společnost W/O. „Lyre’s a Stryyk jsou pilíři našeho portfolia, jelikož umožňují komukoli okamžitě jejich produkty použít a namíchat si skvělý nealkoholický koktejl. Ty pak doplňujeme specialitami jako například drinkem Caleño, který by se dal nejlépe popsat jako nealkoholický gin na bázi mochyně a jalovce,“ přibližuje Jelínek.

Nabídku značek chce W/O do budoucna rozšiřovat. „Chceme se zaměřit například i na ready-to-drink koktejly,“ prozradil plány výkonný ředitel společnosti Lukáš Prokop. 

W/O své značky podporuje první únorový týden pop-up koktejl barem v pražském Karlíně, hned vedle restaurace Spojka, kde budou nealko destiláty po celý měsíc rovněž k dostání. Menu o devíti koktejlech připravili barmani z baru Hemingway. S mobilním pop-upem barem plánuje společnost cestovat i po letních festivalech, zároveň bude své značky komunikovat na sociálních sítích. 

V pražském Karlíně otevřela W/O týdenní pop-up koktejl bar, zdroj: W/O.

V pražském Karlíně otevřela W/O týdenní pop-up koktejl bar, zdroj: W/O.

Nealkoholické destiláty z porfolia W/O jsou k dostání od „suchého“ února“ také exkluzivně na online supermarketu Rohlik.cz a v obchodu Fany Gastroservis. „Každý další distribuční kanál budeme zvažovat zvlášť. Gastro podniky máme v plánu zavážet i napřímo,“ dodal Lukáš Prokop.

-stk-