Kamenní prodejci se narychlo přesouvají do e-commerce

čtvrtek, 26. března 2020, 07:50 Retail, Koronavirus na jaře 2020 MediaGuru

Kamenní prodejci narychlo vstupují do online prostoru. Využívají k tomu partnerské programy, či si rovnou zakládají vlastní e-shop.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Omezení a různá preventivní opatření proti šíření koronaviru nutí část podnikatelů přesouvat své aktivity do online prostředí. Kamenní prodejci využívají možností online tržišť, nebo si založí vlastní e-shop. 

Jen za poslední týden přibylo podle firmy Shoptet, poskytovatele e-commerce řešení, celkem 270 nových e-shopů. „Jedná se o dvojnásobný nárůst oproti běžnému období. Na naší platformě zároveň registrujeme i výrazně vyšší frekvenci ve využití bezplatných testovacích verzí, konkrétně až trojnásobnou oproti standardnímu stavu,“ uvádí Miroslav Uďan, CEO společnosti, na jejíž platformě funguje více než 19 tisíc e-shopů. 

Nejvíce se na nárůstu podílejí firmy z oblasti gastronomie, které si e-shopy zakládají pro rozvážku. Do online prostoru tak hojně vstupují restaurace, kavárny, cukrárny nebo vinárny. „V reakci na aktuální situaci také vznikají různé zajímavé projekty, jako je třeba e-shop pro restaurace Zdeňka Pohlreicha. Takové projekty spojuje to, že vznikají výrazně rychleji, než by bylo za normálních okolností běžné,“ popisuje Uďan. 

Jedním z hráčů, kteří urychlili svůj vstup do online prostředí, je Zdeněk Pohlreich, zdroj: Pohlreich.cz

Jedním z hráčů, kteří urychlili svůj vstup do online prostředí, je Zdeněk Pohlreich, zdroj: Pohlreich.cz

Dále přibývají klienti ze segmentů potřeb pro domácí mazlíčky a drogerie. A vzhledem k současné situaci si své e-shopy urychleně zakládají také výrobci ochranných pomůcek, dezinfekcí anebo firmy věnující se nanotechnologiím jako například brněnská společnost Respilon. „Prodejci tak získávají relativně levný distribuční kanál s nižšími náklady na provoz. Zákazníkům to zase přináší pohodlnější možnost nákupů,“ dodává Uďan s tím, že pro ulehčení celého procesu Shoptet připravuje možnost propojit nové e-shopy s dopravním řešení Liftaga.

Prodejci přes e-shop získávají relativně levný distribuční kanál s nižšími náklady na provoz. Zákazníkům to zase přináší pohodlnější možnost nákupů.

Miroslav Uďan (Shoptet)

Kromě založení vlastního e-shopu však kamenní prodejci volí i cestu přes online tržiště, jejichž poskytovatelé hlásí několikanásobný nárůst. „Jen za poslední dva týdny se nám přihlásily stovky zájemců,“ říká Jakub Kováč, ředitel programu Mall Partner. Alza, jež nabízí partnerský prodej prostřednictvím svého programu dropshipment, eviduje za poslední týden zvýšení počtu registrací o 40 %, k dokončení však čeká ještě na podklady. 

Očekává se, že počet registrací bude i nadále stoupat. Podle Jakuba Kováče z Mallu je přístup k digitalizaci kamenných prodejců stále poměrně vlažný. „To je dáno samozřejmě i tím, že nyní řeší aktuálnější problémy a potřebují nějaký čas, aby začali novým podmínkám čelit. Dá se ale očekávat, že se to v průběhu času změní. Omezení spojená s šířením koronaviru totiž mohou trvat i měsíce a připravenost na podobnou situaci bude určitě velmi vítaná i do budoucna,“ dodává. 

Oba dva zmínění e-commerce hráči vstup na marketplace v poslední době urychlili, u Alzy je možné napojení na platformu do tří dní, Mall slibuje vyřízení do 24 hodin. „Urychlený vstup na marketplace se podle nás může týkat všech offline hráčů, kteří tak přirozeně zareagují na aktuální potíže. Co je ale důležité, týkat by se měl také vysokého počtu e-shopů, které byly doposud ve větším závislí na své kamenné prodejně a jejich online obchody negenerovaly dostatečný provoz. Bude se jednat o tisíce obchodů,“ myslí si Jakub Kováč. 

Omezení spojená s šířením koronaviru mohou trvat i měsíce a připravenost na podobnou situaci bude určitě velmi vítaná i do budoucna.

Jakub Kováč (Mall Partner)

Mezi zájemci o online tržiště jsou obchodníci napříč segmenty, například prodejci potravin, počítačových i deskových her, kosmetiky, hraček, sportovních potřeb, módy, nábytku, domácích potřeb a dnes tolik žádaných dezinfekčních přípravků.

Nákupy za koronaviru: dezinfekce, pekárny i deskové hry

úterý 24. března 2020

-stk-