Anti-Panic Conference: Krize může přinést pozitivní změny

neděle, 5. dubna 2020, 08:50 Marketing, Koronavirus MediaGuru

Zástupci českého byznysu diskutovali na onlinové konferenci o dopadech pandemie na odvětví i celou společnost.

Zdroj: Anti-Panic Conference

Zdroj: Anti-Panic Conference

Pandemie nového koronaviru přináší zásadní změny pro byznysové prostředí, kterých je dobré využít k tomu, aby byznysová sféra, ale i celá společnost vyšla z krize co nejvíce posílena. I to je jeden ze závěrů onlinové konference Anti-Panic Conference, na které vystoupilo jedenáct zástupců českého byznysu. Snažili se popsat, jak se aktuálně situace dotýká jejich podnikání, jak vnímají reakci svého okolí a jak se do budoucna co nejlépe zachovat.

Řada řečníků zmiňovala rychlost rozhodování a konání jako jeden z důležitých dopadů, který krize přinesla. Projekty, na kterých se za normálních okolností pracuje půl roku nebo i déle, se pod tlakem připravily v horizontu dnů nebo maximálně týdnů. Za podstatné diskutující rovněž označovali řízení týmů a komunikaci se zaměstnanci jako klíčovou věc pro udržení kvality nabízených služeb. Jako zásadní se také ukazuje síla technologií, rozvoj digitalizace a automatizace, bez kterých by se řada věcí nemohla v současnosti uskutečnit. Někteří řečníci zdůrazňovali, že by bylo dobré uchovat si to dobré, co období krize přinese, i po skončení pandemie – zde zazněla paralela i s rokem 1989 v tom smyslu, abychom o to pozitivní nepřišli. A objevily se i připomínky, aby se demokratický režim neocitl v ohrožení kvůli neopodstatněným státním zásahům. Řečníci také volali po lepší spolupráci státu se soukromými firmami a větší transparentnosti.

Ke konferenci se připojila i Madleine Albrightová, bývalá ministryně zahraničních věcí USA, která si přeje, aby se posilovala partnerství mezi veřejným a soukromým sektorem. Musíme také podle ní udělat vše proto, aby byla zachována demokracie. Pravidla musí utvářet celá společnost, ne jedinec, uvedla s tím, že jí znepokojuje to, co se děje v Maďarsku.

Co na konferenci mj. zaznělo

  • Tomáš Šebek, uLékaře.cz: (projekt uLekáře.cz propojuje lékařské konzultace na dálku s možností virtuální čekárny). Vidím příležitost nastartovat ve zdravotnictví vzdálený přístup, vymysleli jsme formu, která je aplikovatelná na česko-slovenské podmínky a je ozkoušená. Jsme jedna z posledních zemí, která nevyužívá digitální zdravotní knížku. Podobně jak Tomáš Čupr naučil Čechy nakupovat online, tak chceme naučit lidi chodit k lékaři, aniž by se dostavili fyzicky.
  • Tomáš Salomon, Česká spořitelna: Máme šanci nevrátit se do toho, z čeho jsme vyšli. Je dobré využít krizi pro změny, které by jinak trvaly mnohem déle. V ČS jsme například zprovoznili systém na odklad splátek se zapojením digitálního robota během týdne, normálně by to trvalo půl roku. I v těchto podmínkách se dají spouštět nové služby, které jsou zlomové. Pokud budeme povzbuzovat energii, věřím, že to zvládneme a vyjdeme z krize silnější. Nejhorší je apatie.
  • Tanja Vainio, ABB Robotics Tier 1: Je inspirující, že hodně mluvíme o leadershipu, všichni teď pracujeme z domova a jsme se zaměstnanci na stejné úrovni. Nepotřebujeme zasedačky, leadership není o kancelářích, ale o ovlivňování lidí.
  • Yemi, JAD Productions: Víc se soustředím na to, co dává smysl a přestal jsem řešit věci, které nebyly důležité. Je potřeba dělat věci, které smysl dávají. Taneční školu jsme do livestreamu přesunuli za víkend. Otevřeli jsme tak cestu, kterou jsme před tím nepotřebovali. Eventový průmysl shořel zde dne na den, ale dnes jsme schopní vysílat online konferenci. Je potřeba být statečný, zamyslet se nad tím, co lze dělat nového, je to o přizpůsobení.
  • Pavel Šiška, Deloitte: Lidé reagují dobře, věci, které dřív trvaly měsíce, vyřeší během týdnů. Snažíme se pomáhat firmám, které nemají kapitál a potřebují nastartovat e-shop. Bylo by dobré, kdyby pomohl sát, spousta věcí je opožděných. Změna v řadě věcí je nevratná. Zvlášť ve velkých a složitých organizacích teď bude rychlost v zapojování nových nápadů rozhodovat o jejich úspěchu a neúspěchu.
  • Milan Šemelák, Unicorn Attacks: Změnila se optika lídrů v byznyse, je mnohem méně důležité to, co prodáváme než to, co lidé opravdu potřebují. Příkladů je celá řada, třeba pražská čokoládovna Steiner a Kovarik umožňuje koupit čokoládu a darovat ji lidem v první linii, což je cesta, jak si zachovat příjem a zároveň udělat něco dobrého. Malým a středním podnikatelům bychom měli dát jasnou zprávu a vysvětlovat jim, co se děje a na co se zaměřit.
  • Tania Le  Moigne, Google ČR a SR: Je to neopakovatelná doba, bude se rozdělovat na období před Covidem a po Covidu. Vzniká řada pozitivních příkladů, je viditelná energie solidarity, disciplíny, lidskosti, akceschopnosti, kreativity a praktičnosti. Češi se předvádějí v tom nejlepším možném světle. Důležitý je rozvoj digitální gramotnosti společnosti.
  • Vít Šubert, Unicorn Attack: Řada malých firem bojuje o přežití a nevědí, co mají dělat.  Je potřeba vnést pozitivní věci do byznysu a soustředit se na to, co je v byznyse podstatné. Je důležitá osobní komunikace s každým zaměstnancem.
  • Tomáš Havryluk, Alza.cz: Jsme schopni přestavět naše procesy tak, abychom fungovali v krizovém prostředí a fungujeme v něm. Není to jen pádlování, vnímáme vlny, připravujeme si plachty, abychom dopluli co nejdále. Chybí mi větší transparentnost ze strany státu, stát by se měl víc opřít o české byznysy a o českou infrastrukturu. Je třeba nepanikařit, zastavit se a přijmout změnu, která nastane. Doba bude jiná, věřím, že lepší než ta předchozí, každý by měl začít sám u sebe.
  • Radek Špicar, Svaz průmyslu: Přeji si, aby český průmysl, kterému se teď nedaří, tuto krizi přežil, je to tradiční odvětví. Např. Škoda Auto představuje 9 % HDP naší země. Je dobré, že příkladů, kdy firmy začaly pomáhat státu, je celá řada a myslím, že svoji společenskou odpovědnost zvládly za jedna. Český průmysl potřebuje modernizaci a úspěšné zvládnutí robotizace, digitalizace, automatizace. Některé firmy to zatím nedělaly.
  • Petr Rokůsek, Nano Energies: I malé podniky ve spolupráci s jinými malými podniky mohou sdílet své zkušenosti. Jsme svědky toho, že zespoda nahoru změny fungují, ale obráceně ne. Rutina ztrácí absolutní sílu a musíme se dívat, kde je zdravá část. Krize odhaluje ryzost charakteru, přirozené lídry - ať vyjdou lidé s ryzím záměrem.

Záznam konference je možné zhlédnout níže.

Zdroj: Anti-Panic Conference

V rámci konference hlasovala také stovka nominovaných lídrů napříč obory o vybraných otázkách. Data vyhodnocovala agentura Ipsos. 80 % z respondentů je přesvědčeno, že malé a střední podniky (v rozmezí OSVČ až 200 zaměstnanců) vydrží v rámci současných opatření maximálně do konce května, čtvrtina dokonce odhaduje pouze do konce dubna.

Roli státu vidí odborníci zejména v podpoře zaměstnanosti a udržení pracovních míst, shodly se na tom dvě třetiny z nich. Pro necelých 30 % by představoval řešení odklad daní a poplatků státu.

V odhadech dopadů krize na tradiční průmysl 55 % očekává akceleraci tradičního českého průmyslu, 42 % naopak jeho zpomalení.

Zdroj: hlasování Essential 100 na Anti-Panic Conference, Ipsos

Zdroj: hlasování Essential 100 na Anti-Panic Conference, Ipsos

Anti-Panic Conference

Live streamu konference Anti-Panic Conference se podle organizátorů zúčastnilo více než 6 tisíc účastníků, 11 řečníků a 100 nominovaných lídrů napříč obory. Konferenci zorganizovali Yemi A. D. a Vít Šubert a Milan Šemelák, zakladatelé Unicorn Attacks, společně se společností Deloitte. Konferenci moderoval Filip Horký.

-mav-