Pandemie prověří životaschopnost franšízových konceptů

pondělí, 4. května 2020, 10:00 Aktuality, Retail, Koronavirus MediaGuru

I na poli franšízových konceptů jsou podnikatelé nuceni reagovat na pandemii. Někteří frašízoři snižují či odpouštějí franšízantům měsíční poplatky, jiní se přesouvají online.

Ilustrační fotografie, zdroj: Bageterie Boulevard

Ilustrační fotografie, zdroj: Bageterie Boulevard

Vládní nařízení spojená s bojem proti pandemii onemocnění Covid-19 řadě podnikatelů znemožnila fungovat tak, jak jsou zvyklí. Některým zavřela provozovny, jiným způsobila pokles zájmu o jejich produkty a služby či je donutila hledat nové způsoby, jak obsloužit zákazníky. Situace se dotkla i franšízantů

„Doba, kterou právě zažíváme, prověří nastavení franšízových konceptů, které na našem trhu působí. Zcela bezpochyby čekají řadu z nich určité změny. Lze očekávat, že některé koncepty skončí úplně, jiné mohou přijít o své franšízanty, některé pak třeba svou franšízovou expanzi pozastaví. K čemu však jistě dojde, je přehodnocení nastavení fungování jednotlivých sítí tak, aby v případě dalších podobných událostí, bylo pro ně snazší se s nimi vypořádat,“ říká Marek Halfar, ředitel poradenské společnosti Profit system franchise services.    

Průzkum portálu Franchising.cz ukázal, že franšízoři se v drtivé většině aktivně ujali svých rolí v pomoci svým franšízantům. Na jedné straně shromažďují pro své franšízové partnery veškeré relevantní informace, na straně druhé jim pomáhají s tím, aby byli schopni i v této situaci alespoň částečně generovat tržby, a udržet tak své podnikání v chodu. S tím souvisí ryze praktické kroky, které podnikají. Typickým příkladem může být například vzdělávání online nebo přeorientování se u restaurací na systém rozvozů.

Vedení hned několika franšízových konceptů se rozhodlo svým franšízantům odpustit či snížit pravidelné měsíční franšízové poplatky. Toto cestou se v Česku vydala například gastronomická franšíza Subway, síť výživových poraden Nutriadapt Weight Management Clinic nebo fitness studia BodyBody. U dalších konceptů je pak uplatňována politika, kdy franšízanti neplatí poplatky v momentě, kdy nemají žádné tržby, příkladem mohou být restaurační koncepty Los Capolitos nebo Bageterie Boulevard.  „Jedním z pravidel naší franšízy je to, že když pobočka nevydělává, neúčtujeme si franšízový poplatek ani my. Musíme být vždy na stejné lodi a ustát všechny překážky. Zároveň se momentálně více než obvykle soustředíme na marketing, který rozšiřujeme i jinými směry než normálně,“ popisuje Jan Kapolka, spolumajitel franšízy Los Capolitos.

Další výraznou podporou je pak pomoc se zajištěním fungování prostřednictvím nových kanálů – u gastronomických konceptů je to přesun fungování do režimu rozvozu nebo take away. Pro některé z nich to znamenalo navázat spolupráci s již fungujícími rozvozovými společnostmi, jiní, jako například značka La Donuteria, se pustili do vytvoření vlastního rozvozového systému, aby jejich franšízanti ušetřili provize.

Možnost dále fungovat pro některé franšízanty představuje i přesun do online světa a řada franšízorů jim to umožnila. Díky tomu mohou své studenty dále vzdělávat například jazykové školy, čehož využily sítě Hocus&Lotus nebo Helen Doron English. Právě v případě Helen Doron English se hned v prvních dnech uzavření franšízových provozoven v Číně a následně Itálii začala centrála společnosti sídlící v Izraeli intenzivně pracovat na úpravě stávajících a tvorbě nových interaktivních materiálů pro online výuku. Díky zapojení fóra učitelů z celého světa, kteří s tvorbou podkladů, jejichž cílem bylo zajištění aktivního chodu franšízy, pomáhali, byl celý přechod na online značně uspíšen. „Díky přechodu na online fungování mohlo více než 9000 našich aktivních studentů plynule navázat na prezenční výuku. O tom, že většina z nich tuto možnost ocenila, svědčí pozitivní reakce, která franšízanti obdrželi, a fakt, že přibližně 85 % všech se výuky online pravidelně účastní,“ přibližuje Barbora Tošenovská, manažerka pro franšízing Helen Doron English.

Své klienty mohou díky online nástrojům obsluhovat i realitní kanceláře nebo franšízy zaměřené na pomoc podnikatelům jako Business for Breakfast či TAB Board.

Významnou otázkou, kterou v dnešní době franšízanti řeší, je také schopnost pokrýt provozní náklady. Nejčastěji jde o ty spojené s pronájmy, kdy franšízoři fungují jako prostředníci v jednání s pronajímateli prostor, v nichž musel být přerušen provoz. Typicky jde o obchodní jednotky v nákupních centrech. U fungujících poboček jsou to pak náklady spojené s nutností splnit předepsané zvýšené nároky na hygienická opatření. I zde mohou franšízanti těžit z centrálních nákupů u franšízory, případně jejich pomoci v proplácení jejich útrat například za dezinfekční prostředky nebo ochranné pomůcky.

Dobrou zprávou pro celý český franšízový trh je, že ani v této době nerezignovaly franšízové koncepty na další expanzi. „Faktem totiž je, že vlivem současné situace dojde jistě k růstu nezaměstnanosti a také většímu odhodlání lidí vzít svůj život do svých rukou a začít podnikat. A je pravdou, že rozjet vlastní byznys je ve spolupráci s franšízovým konceptem snazší stejně jako překonání krizí, jako je tato,“ vysvětluje Marek Halfar.

-stk-