Loosers: Chceme zůstat černou ovcí české reklamy

středa, 30. září 2020, 13:45 Reklama Zuzana Erbenová

Loosers vznikla jako malá agentura v době krize před 11 lety. „Prošli jsme náročnými začátky, víme, co můžeme čekat,“ říká k aktuálnímu vývoji Iva Bízová, spolumajitelka agentury.

Iva Bízová (zleva), založila Loosers s kolegy Pavlem Burešem a Helenou Šídovou, následně se k nim přidal ještě Jakub Kesl (úplně vpravo), zdroj: Loosers

Iva Bízová (zleva), založila Loosers s kolegy Pavlem Burešem a Helenou Šídovou, následně se k nim přidal ještě Jakub Kesl (úplně vpravo), zdroj: Loosers

Česká reklamní agentura Loosers vznikla v době krize v roce 2009 a na případné špatné ekonomické prognózy je tak připravena. „Protože jsme si prošli náročnými začátky v krizi 2009, víme, co můžeme čekat,“ říká Iva Bízová, spoluzakladatelka reklamní agentury s tím, že fungování agentury nastavili od počátku trochu jinak.

O tom, jak fungují jejich týmy a proč spoléhají na vlastní produkci, hovoří Iva Bízová v následujícím rozhovoru.

Možná se blíží krize a vy to v krizi umíte. Usuzuji z toho, že jste před 11 lety v roce 2009 agenturu zakládala spolu s kolegy. Jak vidíte vývoj letošního roku?

My jsme na krizi a pozitiva, která přinese při startu Loosers vsadili. Předpokládali jsme, že zadavatelé budou potřebovat alternativu k velkým agenturám. A naše domněnky se ze 100 % potvrdily. Po 11 letech jsou Loosers stabilní, ryze českou agenturou se silným strategicko-kreativně-digitálně-produkčním zázemím. Přičemž zůstali agenturou flexibilní, pružnou, schopnou využívat moderních trendů, pořád ale trochu černou ovcí. To je, myslím, dobré řešení pro každou dobu. Ať už je ekonomika v růstu nebo krizi.

Ubyde teď podle vás na trhu práce pro reklamní agentury, když zadavatelé třeba utáhnou opasky a budou šetřit na kampaních? Nebo se naopak budou snažit upoutat pozornost zákazníků, ale bude třeba na to jít chytře a levněji?

Ze všech ekonomických prognóz vyplývá, že reklamní průmysl bude krizí zasažen zásadně. První karty se rozdají letos na podzim, kdy se rozjede druhá vlna pandemie a také se uzavřou rozpočty pro příští rok. Je ale skoro jisté, že dojde ke snižování rozpočtů, i když podle mého názoru půjde o redukování segmentované. Budou kategorie, kde se bude „katovat”, zároveň ale lze předpokládat, že některé kategorie byznysu uvidí v krizi potenciál a rozpočty naopak navýší. Zvýší se poptávka po chytrých a efektivních řešeních. Klienti budou více přemýšlet o tom, co chtějí a jaké výsledky od komunikace očekávají.

Připravovali mezinárodní kampaň pro značku Friskies, zdroj: Friskies

Připravovali mezinárodní kampaň pro značku Friskies, zdroj: Friskies

Vytvořili např. reklamní kampaň, lákající v USA turisty do Prahy, která čítala 1000  reklam  v newyorském metru a na 80 plochách ve vestibulu zastávky metra v centru Manhattanu, zdroj: Loosers

Vytvořili např. reklamní kampaň, lákající v USA turisty do Prahy, která čítala 1000 reklam v newyorském metru a na 80 plochách ve vestibulu zastávky metra v centru Manhattanu, zdroj: Loosers

Nedávná kampaň pro Sudocrem patřící pod Teva Pharmaceuticals, zdroj: Loosers

Nedávná kampaň pro Sudocrem patřící pod Teva Pharmaceuticals, zdroj: Loosers

Myslíte tedy, že jste na případnou krizi připraveni?

Protože jsme si prošli náročnými začátky, víme, co můžeme čekat a jsme velmi slušně připraveni na úzká místa podnikání. Na začátku jsme neměli zázemí centrály ani bohaté investory. Věřili jsme jen své vizi agentury, která bude umět přinášet nejen dobrou klasiku (TV, inzerci, rádio OOH kampaně), ale bude schopná reagovat i na nové trendy a nebude se bát je zapojovat do svých nápadů. Sázíme také na dotahování maličkostí, protože čím těžší období je, tím víc záleží na detailech, které se nesmí podcenit.

Nakolik ovlivnila pandemie vaši agenturu? Pro kreativce asi není dobré, když sedí doma sám…

Pokud se na pandemii podívám pozitivně, musím říct, že skoro dvouměsíční home office období prověřilo, že máme v týmu pracovité a spolehlivé lidi. Na druhou stranu ale musím říci, že Loosers jsou od začátku agentura postavená na osobních interakcích a týmové práci. I když online fungování šlapalo, už jsme se na sebe těšili a dnes si vážíme nejen toho, že můžeme zase pracovat společně, ale těšíme se i na společná setkání s klienty.

Museli jste nicméně přistoupit k nějakým propouštěním nebo jiným omezením?

Naší hlavní prioritou bylo udržet tým a sebrat práci co nejmenšímu množství lidí. Proto jsme se rozhodli realizovat fungování, o jehož zavedení jsem já osobně uvažovala celý loňský rok, a tím je čtyřdenní pracovní týden. Ano, zavedení tohoto specifika budilo na začátku řadu otázek až obav, ale několikaměsíční fungování agentury potvrdilo, že to šlape a troufám si říci, že naši klienti nezaznamenali tuto změnu v negativním slova smyslu. Spíše naopak. Naši lidé sice mají o trochu méně peněz, ale zase získali volný čas navíc a zjistili, že jim to vyhovuje. Interní feedback od kolegů je pozitivní.

Kanceláře agentury se nacházejí na pražských Vinohradech, zdroj: Loosers

Kanceláře agentury se nacházejí na pražských Vinohradech, zdroj: Loosers

V zasedací místnost zdobí stěnu obrazy od Julia Reichela ze sbírky KOOJON, zdroj: Loosers

V zasedací místnost zdobí stěnu obrazy od Julia Reichela ze sbírky KOOJON, zdroj: Loosers

Vaše agentura byla od začátku rozdělená jinak, než je v agenturách typické. Platí to stále nebo jste strukturu nějak měnili? 

Ano, platí. Myslím, že jsme vlastně byli tehdy vizionáři, ale málo jsme se naším fungováním a strukturou chlubili. Proto se s věcmi, které my v Loosers máme v podstatě od začátku, teď některé agentury chlubí jako s nějakou novinkou. Loosers jsou „bezbariérová agentura” – pracujeme v brandových týmech – nemáme tým rozdělen po odděleních (account, kreativa, digitál, produkce), třecí plochy jsou tedy eliminovány na úplné minimum. Takřka u jednoho stolu spolu sedí kreativci s projektovými manažery, digitálními specialisty a produkčními a starají se o svěřené značky. Funguje to fantasticky. Mnohem svižněji. Daný tým je specializovaný na dané značky i celý byznysový segment, na klienty jsou osobně napojeni takřka všichni členové týmu, nejen projektový manažer.

Máte i vlastní produkci, ateliér nebo fotografa. Není to příliš nákladné a neuvažovali jste někdy o zrušení?

Všechny kampaně realizujeme ve vlastní inhouse produkci. Máme vlastní ateliér i vizuální tým složený z fotografa, videokamera, režiséra, ilustrátora. Když dostaneme zadání na digitální kampaň, umíme ji nejen vymyslet a zprodukovat, dokážeme ji i mediálně naplánovat, nakoupit a vyhodnotit. Beru to jako naši jednoznačnou výhodu. Klientům dokážeme ušetřit čas i peníze a máme celý proces mnohem lépe pod kontrolou od začátku do konce.

S řadou klientů spolupracujete dlouhodobě, více než 3 roky někdy i 6 nebo 9 let. Je to těžší udržet takový vztah nebo už se pak vzájemně dobře znáte, a naopak se vám kreativa vymýšlí snadněji?

Dlouhodobé spolupráce jsou jednoznačně přínosné pro obě strany. Z agenturních lidí, kteří na dané značce pracují se díky brandovým týmům stávají specialisté na daný segment. V agentuře máte možnost vypilovat daný tým k dokonalosti a eventuálně ho doplnit i o specialisty, které daný klient či jeho kampaně potřebují. Dlouhodobá spolupráce navíc buduje vzájemné pochopení a důvěru. Když jako agentura chápete klienta, dokážete mu přinášet řešení, která potřebuje a vyhovují mu. A díky vzájemné důvěře vždy dokážete více než s těmi, kdo si vás jen krátkodobě oťukávají a pak zase přejdou jinam.

Všechny kampaně realizujeme ve vlastní inhouse produkci.

Iva Bízová, spolumajitelka agentury Loosers

Kolik máte aktuálně klientů a chystáte teď nějakou kampaň?

Aktuálně pracujeme pro cca 15 značek a dotahujeme spolupráci s novými. Pro většinu klientů již řešíme kampaně na rok 2021. mBank se již dva roky staráme o kompletní komunikaci. Připravujeme nový koncept nealkoholické značky. Před rozjetím produkce je další kampaň produktu farmaceutické společnosti Teva, která je od letoška naším novým klientem. Kontinuálně se staráme o digitální komunikaci značek ČSOB, Vinolok, Fernet Stock či Black Fox. A z poslední doby ráda zmíním globální komunikaci značky Sudocrem Multi-Expert.

Jako agentura máte řadu ocenění z reklamních soutěží. Má to pro vás význam, slyší na to zadavatelé?

My si moc na počítání ocenění nepotrpíme. I když si jich opravdu vážíme, protože Looseři mají sošky či plakety opravdu z celého světa. Vývoj v České republice je ale bohužel takový, že reklamní soutěže ztratily u většiny klientů své kouzlo. Prestiž je fuč, vítězství už jsou spíš takovým pohlazením ega pro kreativce. My jsme i tak na ocenění pyšní. Ještě více jsme ale pyšní na to, že jsme nikdy nevyráběli falešné kampaně – scamy, jen proto aby bodovaly na soutěžích. Všechny naše přihlášené a vítězné kampaně jsou od zadání až po produkci „odmakané“ s klienty a tím pádem zatraceně reálné.

A co Vaši lidé, posíláte je na reklamní festivaly a soutěže?

Ano, beru to jako jeden z našich benefitů. Looseři navštěvují jak lokální festivaly, tak vyráží na zahraniční reklamní mise. Posíláme je na Golden Drum. Letos nám ale bohužel do festivalových cest zasáhl Covid. I přes koupené passporty a letenky tak dvě skupiny kolegů neodletěly na SXSW do Austinu či Advertising Week do New Yorku. Snad to příští rok bude možné.

Už 2 roky se starají o kompletní komunikaci mBank, zdroj: mBank

Už 2 roky se starají o kompletní komunikaci mBank, zdroj: mBank

Z dílny Loosers pochází třeba i spot, který Madeta loni nasadila jako vánoční, zdroj: Madeta

Z dílny Loosers pochází třeba i spot, který Madeta loni nasadila jako vánoční, zdroj: Madeta

Iva Bízová, Loosers

V reklamě pracuje 21 let. Před Loosers kampaně vymýšlela v agenturách Scholz&Friends, Fabrika DDB a Publicis Prague. V roce 2004 vytvořila kreativní tým s Helenou Šídovou a Pavel Burešem. S nimi v roce 2009 založila agenturu Loosers. Před dvěma lety tým majitelů agentury rozšířil Jakub Kesl, který je s Loosers 8 let. Tým Loosers je bezmála 30členný. Obrat agentury byl v loňském roce více než 47 mil. Kč.