Poslední míle určuje zážitek z doručení

sobota, 31. října 2020, 09:10 Internet & Mobil, Retail MediaGuru

Poslední míle, doručení v den objednání, a především dostatek dat, jsou hlavní témata pro logistické firmy typu DoDo a Zásilkovna, ukázala konference E15 o budoucnosti e-commerce.

Zdroj:Shutterstock

Zdroj:Shutterstock

Na konferenci pořádané deníkem E15 O budoucnosti e-commerce hovořil mimo jiné i Michal Menšík, CEO a zakladatel start-upu DoDo o tom, jak se dvěma auty a deseti kurýry vytvořili za čtyři roky firmu se 70 lidmi, 1200 kurýry a s více než 600 auty na CNG. Naučili se toho podle něj za tu dobu hodně, nejdůležitější ze všeho je ale poslední míle. Takto se nazývá poslední část cesty produktu do rukou zákazníka. „Je to nejdůležitější část a zákazník si právě z poslední míle odnáší zážitek z nákupu. Záleží, jestli bude nakonec spokojený, nebo nikoli,“ říká Michal Menšík.

Poslední míle je také podle něj nejdražší částí a tvoří až 53 % z celkové ceny balíku. „Zákazníci chtějí zboží nejlépe hned, zdarma, ale zároveň udržitelně. Nechtějí mít znečištěná města a vzniká tak logistický oxymóron, naštěstí to má řešení, a to je v datech,“ dodává Menšík.

Jako příklad uvedl Amazon, který už před lety využíval predikce dat a na sklady začal posílat zboží ještě dřív, než objednávky vznikly. Podobně pracuje i DoDo a data firmě zajištují efektivnější plánování. Do těchto technologií investují desítky milionů korun a snaží se měřit vše, co je možné. „Měříme i to, jak rychle jezdí naši kurýři do zatáček, nakolik mají efektivní sklon a vyhodnocujeme potom, se kterými chceme, nebo nechceme spolupracovat,“ popisuje maximální využití dat Menšík.

DoDo vstupuje do Maďarska a plánuje další expanzi v ČR

sobota 6. června 2020

Koronavirová krize se stala motorem digitalizace a i ti, kteří se dosud ostýchali nakupovat online, to zkusili. Doručení v ten samý den, které bylo dříve vnímáno jako prémiová služba, se brzy stane standardní službou. Do roku 2025 bude podle Michala Menšíka tvořit doručení v ten samý den až 25 % celého trhu a možná i více.

Cílem DoDo je dělat logistiku udržitelně a neustále inovovat. Jako budoucnost vidí marketplace v logistice, kdy místo nákupu dalších aut, raději využívají stávající kapacity na trhu a oslovují jiné kurýry. Řada kurýrů z jiných firem mimo hlavní časy během oběda nebo večeře stojí, a proto se je snaží zapojit. Zároveň se snaží řešit objednávky efektivně. V případě, že již jedna objednávka na určité místo existuje, zákazník si musí vybrat určitý čas, aby se objednávky spojily a jedno auto nejelo na určité místo čtyřikrát za den.

Zásilkovna uvádí samoobslužná bezdotyková výdejní místa

úterý 29. září 2020

Základem jsou data a plán tras

Podobně to vidí i Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny a CEO holdingu Packeta. Zásilkovna pracuje stejně jako DoDo s několika desítkami milionů dat. A právě data jsou podle ní největším tématem e-commerce. Každý online obchod by s nimi měl pracovat a měřit spokojenost zákazníků. „Bez dat se dnes neobejdete, nedají se bez nich dělat dobrá manažerská rozhodnutí,“ říká Kijonková. Sama každou vteřinu vidí, v jakém stavu jsou zásilky, sleduje je v reálném čase a vyhodnocuje.

V Zásilkovně plánují trasy s důrazem na efektivitu a sami si k tomu účelu vytvořili vlastní nástroj na plánování tras.  „V předvečer trasy naplníme systém informacemi a vložíme, kde by se měl řidič zastavit, systém mu naplánuje nejefektivnější trasu, jak z pohledu času, tak nákladů,“ popisuje Kijonková. Navíc lze tímto způsobem naplánovat, kde zřídit výdejny nebo prodejny, záleží na množství zákazníků v daném místě.

Rovněž se domnívá, že v logistice je tlak především na kvalitu a rychlost doručení. Dnes se objednává online téměř vše včetně potravin a léků. Logistika se tak stala nedílnou součástí e-commerce. Na významu nabývají tržiště, marketplaces, ovšem logistických firem, které by směřovaly do home delivery, jako je Zásilkovna nebo DoDo, podle Kijonkové zatím v Česku není mnoho.

Ještě v roce 2019 platilo dobírkou 47 % zákazníků a letos již jen 34 %, zdroj: Zásilkovna

Ještě v roce 2019 platilo dobírkou 47 % zákazníků a letos již jen 34 %, zdroj: Zásilkovna

V České republice je zhruba 45 tisíc internetových obchodů a za rok 2020 se jejich počet navýšil o téměř třetinu. Významně se oproti loňskému roku zvedl podle Kijonkové zájem o platbu bez dobírky. Ještě v roce 2019 takto platilo 47 % zákazníků a letos již jen 34 %, data pocházejí ze 30 tisíc internetových obchodů. Je to tak i vlivem pandemie a tím, že většina e-shopů přešla na bezhotovostní režim.

Simona Kijonková zmínila i několik trendů v doručování. Jedním je internet věcí, který pomáhá s vytrasováním zásilky. Senzory se dávají především do dražších zásilek z důvodů bezpečnosti a kontroly. Když se zásilka začne chovat nestandardně, tak se senzor sám spojí s centrálním systémem a Zásilkovna to řeší.

Dále se objevuje automatizace home delivery, kdy Zásilkovna od října rozjíždí podobně jako Alza.cz a Mall.cz síť výdejních boxů po republice. Tzv. Z-Boxy jsou samonabíjecí přes solární panely.

Firma využívá i roboty, kteří ale neberou lidem práci, naopak mají pomáhat v efektivitě. Brzy se podle Simony Kijonkové stanou roboti nedílnou součástí poslední míle, protože doručovací roboti jsou technologií dneška. V některých zemích již teď doručují zásilky a co se doručení v ten samý den týče, bude podle ní brzy v Česku představena služba doručení do kufru auta.

E-shopy zbrojí na Vánoce, očekávají rekordní prodeje

úterý 13. října 2020

-zue-